Hur göra med för liten bänk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tina
    Användare
    • september 2011
    • 21

    Hur göra med för liten bänk?

    Har inföskaffat ett ramakvarium på 110x45x45 cm, men bänken jag har från förut är bara 40x75 cm ungefär.
    Nu undrar jag följande!

    Funkar det att lägga en tjock skiva (Hur tjock skiva?) i akvariets storlek på bänken för att kunna använda den, eller är det risk för att det blir spänningar och andra dumheter?
    Kan jag i annat fall sätta "ben" i hörnen på skivan?
    Senast redigerad av Tina; 20 april 2012, 07:26.
  • 56ovwal
    Användare
    • mars 2004
    • 664

    #2
    Rent statiskt fungerar det säkert, men det kommer bli tämligen instabilt och känsligt för stötar från sidorna. Akvariet väger trots allt drygt 300kg. Inte kul om hela härligheten välter :-(
    Pigge
    Bygger ny akvarielokal:
    http://ovwali.blogg.se/
    Uppdaterad:2011-12-23

    Kommentar

    • Tina
      Användare
      • september 2011
      • 21

      #3
      Ursprungligen postat av 56ovwal
      Rent statiskt fungerar det säkert, men det kommer bli tämligen instabilt och känsligt för stötar från sidorna. Akvariet väger trots allt drygt 300kg. Inte kul om hela härligheten välter :-(
      Tack för svaret!
      Bänken är en myckety stabil byrå i genuint trä, som liksom står helt och hållet på golvet med regäla, breda och låga "fötter" i hörnen, hur jag nu ska förklara. Så att karet kan välta kan jag nog inte tänka mig, så inte för det, utan det jag mest är orolig för är just om det blir spänningar då skivan+ kar kommer att sticka ut en del. Fast jag har tänkt mig en ordentligt tjock skiva.
      Fast vissa färdiga möbelakvarier har ju också en skiva som sticker ut på sidorna och så är det en mittendel i form av skåp el. dyl. De ser verkligen ut som om de kan välta

      Kommentar

      • Mr.Mange
        Användare
        • september 2011
        • 40

        #4
        Ursprungligen postat av Tina
        Tack för svaret!
        Bänken är en myckety stabil byrå i genuint trä, som liksom står helt och hållet på golvet med regäla, breda och låga "fötter" i hörnen, hur jag nu ska förklara. Så att karet kan välta kan jag nog inte tänka mig, så inte för det, utan det jag mest är orolig för är just om det blir spänningar då skivan+ kar kommer att sticka ut en del. Fast jag har tänkt mig en ordentligt tjock skiva.
        Fast vissa färdiga möbelakvarier har ju också en skiva som sticker ut på sidorna och så är det en mittendel i form av skåp el. dyl. De ser verkligen ut som om de kan välta
        Skivan på möbelakvariemöbeln brukar väl sticka ut lika mycket nere vid golvet som den sticker ut på den delen som akvariet står på.

        Så jag tror att din lösning egentligen hade varit att sätta en lika bred skiva under din bänk du har idag och en lika bred uppe på din bänk för att det ska bli stabilt.

        Glöm inte att skruva fast skivorna

        Kommentar

        • luppe
          Användare
          • februari 2006
          • 154

          #5
          Hej
          Har du en stabil skiva så är det inga problem.
          Typ en bänkskiva blir kanon...
          Med vänlig hälsning,/Bosse

          Kommentar

          Arbetssätt...