Ruvar min Troffe?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Doktor-T
    Användare
    • april 2012
    • 424

    Ruvar min Troffe?

    Jag har nyligen startat upp en 375:à med 27st Topheus körsbär och efter lite nitrit i starten så verkar nu allt stabiliserat sig. Fiskarna är pigga och glada och färgar fint.

    Dom har visat lekbeteende vid flera tillfällen men jag är inte säker på om jag verkligen fått bevittna nån verklig lek, men. En fisk, ca 6cm lång står gärna för sig själv, visst den simmar runt lite men mest i närheten av ett stenröse. Den är utfärgad och ser frisk och fräsch ut, gör utfall mot dom som kommer nära men håller ett lugnt tempo över lag. Inte heller visar den intresse för mat eller skrapar alger på stenarna. Dom andra fiskarna jagar den inte och den verkar ej stressad. Inte heller flämtar den, står och vaggar eller har svullen mage.

    Kan det vara så att den går och ruvar? Vet inte säkert att det är en hona men misstänker det då den är lite mindre än några uppenbara hanar.

    Hur lång tid dröjer det innan det börjar synas om honan har något i munnen?

    Med vänlig hälsning; Tobias
    720 Malawi
    375 Yngel
    112 Yngel
    70 Yngel
  • Mikael W
    NCS Medlem
    • augusti 2002
    • 8598

    #2
    Syns det syns det genast. Tänkbart förstås att den har bara få romkorn och att det då inte syns så tydligt.
    mvh
    Mikael W
    (NCS-medlem sedan 1981)

    Kommentar

    • johho
      Användare
      • mars 2007
      • 1825

      #3
      Jag tycker troffar kan vara lite luriga att se de första dagarna om de ruvar, särskilt om de lagt lite färre korn. Men de blir lite bulligare på hakan, inte lika tydligt som en malawi, utan de ser mer ut som de får lite tjurnacke tycker jag.

      Kommentar

      • Doktor-T
        Användare
        • april 2012
        • 424

        #4
        Jag får väl ge mig till tåls, minns att när jag hade Tropheus Bemba Orange för många år sen så kom det som en överraskning när det var dags. Det var en ganska liten hona och det blev väl ca 5 yngel om jag minns rätt.
        720 Malawi
        375 Yngel
        112 Yngel
        70 Yngel

        Kommentar

        Arbetssätt...