325 liter Tanganyika i Hässelby

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Henrik P
    Användare
    • september 2009
    • 53

    #16
    Kul med all respons! Här kommer en liten nattlig uppdatering. Tillväxten i baljan är mycket god. När det gäller bruna nystartsalger alltså… Men det är helt ok för mig, jag tycker de tillför lite natur till en annars ganska steril "nykänsla". Och tydligen helt ok för troffeynglingarna också eftersom algerna verkar vara aptitliga. Det sistnämnda kan iofs bero på den snåla NLS-tilldelningen jag ger dem av rädsla för nitritchock.

    Häftigt också att en liten rackare redan tycks göra anspråk på titeln som ”topdog” i akvariet. Han ställer t o m upp sig för fotografering någon tiondels sekund då och då!

    Slänger upp några bilder. Som uppenbart framgår av bilderna bör de betraktas som illustrationer snarare än konstverk!

    Kommentar

    • Micke_720
      Användare
      • november 2003
      • 368

      #17
      Nu du, börajr man bli riktigt avundsjuk!!!
      Super snyggt.

      Jag vill dra igång mitt nya kar nu nu nu!!
      Men jag får inte tillgång till huset för än 1/7.... surt.

      Kommentar

      • Henrik P
        Användare
        • september 2009
        • 53

        #18
        Tänkte uppdatera med någon liten bild, men eftersom kameran tycks ha gömt sig (ja, det är en liten en) så blir det uppdatering utan bild.

        Har varit igång med burken ganska precis en månad och måste säga att det är jäkligt trevligt att ha ett gäng små troffar. Det enda som stör lite är att vattnet har blivit en aning disigt. Vet inte om det är mat/skit eller något algmässigt och det är egentligen ingen fara, men inte riktigt så klart som jag vill ha det. Filtren är ju ännu ganska unga så det kan ju hända att det ger sig när allt är mer inkört också.

        Har iallafall inte haft några tendenser till nitrit och har hållit mig till två st tredjedelsbyten per vecka och ett kryddmått NLS/dag till troffarna som är 4-5 cm och 36 till antalet. Vad säger ni trofferävar, verkar det rimligt eller matar jag vattnet disigt?

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #19
          Det kan vara infusorier som ger diset och de brukar ge med sig efter några månaders inkörning. Ett sätt som ska fungera enligt uppgift är totalmörker under några dagar till en vecka ungefär på samma sätt som vid cyanobakterieangrepp.
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • Henrik P
            Användare
            • september 2009
            • 53

            #20
            Tack för svaret. Ja, det verkar inte osannolikt. Jag låter det gå ett tag och ser hur det utvecklas. Blir det för jävligt kan man ju testa mörkläggning då.

            Kommentar

            • Hac
              Användare
              • februari 2012
              • 10

              #21
              Tangakar

              Ser supersnyggt ut kommer att förhoppningsvis bli en fröjd att följa

              Kommentar

              • Henrik P
                Användare
                • september 2009
                • 53

                #22
                Ursprungligen postat av Hac
                Ser supersnyggt ut kommer att förhoppningsvis bli en fröjd att följa
                Tack! Planering och klurande är ju en stor del av den här hobbyn tycker jag, så det är kul också när man blir nöjd med resultatet. Och det är jag! Får se när suget att skapa något nytt sätter in igen. Efter sommaren är en lågoddsare...

                Kommentar

                • Henrik P
                  Användare
                  • september 2009
                  • 53

                  #23
                  Dags för en uppdatering! Maj-juni var en liten uppförsbacke då jag fick känna på troffehållandets nycker på riktigt. Några fiskar visade symptom på buken och trots snabb behandling med metro i flera omgångar lyckades jag inte stävja problemen förrän 15 ungfiskar redan var förlorade. Man inser att det verkligen stämmer att man kan göra allting "rätt", sköta allt pedantiskt, och det inte finns några garantier när man håller på med troffar.

                  Nu har det (peppar peppar) varit lugnt hela sommaren och allt verkar stabilt. Troffegruppen består numera av 21 fiskar och jag hoppas förstås att det ska få fortsätta så.

                  Nykomlingar finns sedan en vecka i akvariet. Det är 6 stycken otroligt läckra Julidochromis marlieri som har fått dyka ner och det känns som ett klockrent komplement så här långt. Har förstått att det kan bli inbördes slakt om dessa fiskar går för tätt, men hittills är aggressionen på en hanterbar nivå. Gissar att jag har 2 eller 3 hanar och jag tror det finns plats för det.

                  Slänger in några färska bilder från burken som nu alltså bebos av troffar, multisar och jullar. En bra kombination!





                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    #24
                    SEr hur snyggt ut som hellt och det var verkligen snygga Julidochromis marlieri
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • HåE
                      Användare
                      • september 2007
                      • 1525

                      #25
                      Tummen upp!
                      När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

                      Kommentar

                      • Henrik P
                        Användare
                        • september 2009
                        • 53

                        #26
                        Ursprungligen postat av DaRe
                        SEr hur snyggt ut som hellt och det var verkligen snygga Julidochromis marlieri
                        Ursprungligen postat av HåE
                        Tummen upp!
                        Tack! Här kommer en dagsfärsk helkarsbild:

                        Kommentar

                        • DaRe
                          NCS Medlem
                          • september 2009
                          • 22831

                          #27
                          Assnyggt! Grattis till det!
                          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                          ///David
                          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                          Kommentar

                          • Henrik P
                            Användare
                            • september 2009
                            • 53

                            #28
                            Baljan utvecklas enligt plan. Ikolorna växer och blir gulare och gulare... Skulle inte bli förvånad om det börjar lekas framåt juletid. Jullarna är stentuffa och har redan satt igång att yngla av sig. Coolt att se encentimetersmå jullar limma sig mot stenarna vertikalt, redan med vuxenteckning i miniatyr. Än så länge får de vara i fred, får se om det fortsätter så. Ha överseende med bildkvalitet, amatörfotograf med amatörkamera... Tyckte bilden på troffen med spända fenor var så cool att jag slänger upp den trots alla tekniska brister.



                            Kommentar

                            • DaRe
                              NCS Medlem
                              • september 2009
                              • 22831

                              #29
                              Ja han/hon var på helspänn.
                              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                              ///David
                              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                              Kommentar

                              • Henrik P
                                Användare
                                • september 2009
                                • 53

                                #30
                                Länge sedan uppdatering nu, men jag såg att tråden fyller ett år idag så det är väl ett lämpligt tillfälle! Allt flyter på väldigt bra. Troffarna har växt till sig och det är fler och fler som färgar bra. En del lekar med tugg har också förekommit, men ingen hona har hållit längre än ett par dagar. Räknar med att de lär sig så småningom! Tog en filmsnutt med telefonen som jag slänger upp dagen till ära.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...