Hur många troffar i en 375:a?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Doktor-T
    Användare
    • april 2012
    • 424

    Hur många troffar i en 375:a?

    Som rubriken antyder, hur många troffar kan vara rimligt i en 375 liters burk?

    Har förnärvarande ca 27 körsbärsmoorii på mellan 4-8cm i men skulle gärna vilja ha en grupp Dubbar i.

    Vad har ni för erfarenheter?
    720 Malawi
    375 Yngel
    112 Yngel
    70 Yngel
  • Johan F
    Användare
    • mars 2006
    • 2439

    #2
    Ursprungligen postat av Doktor-T
    Som rubriken antyder, hur många troffar kan vara rimligt i en 375 liters burk?

    Har förnärvarande ca 27 körsbärsmoorii på mellan 4-8cm i men skulle gärna vilja ha en grupp Dubbar i.

    Vad har ni för erfarenheter?
    Det är lagom med de till antalet du har, om några månader så är alla över 8 cm. Om du även vill ha en grupp dubbar så skulle jag inte lägga i mer än 6-8 stycken.
    Senast redigerad av Johan F; 11 april 2012, 22:15.
    3000 liter med Tropheus
    http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
    Tropheus sp. black Ikola
    Tropheus sp. black Caramba
    Tropheus red bishop Caramba
    Tropheus Moorii Kambwimba
    Tropheus Moorii Kapampa
    Tropheus Duboisi Maswa

    Kommentar

    • Doktor-T
      Användare
      • april 2012
      • 424

      #3
      Ursprungligen postat av Johan F
      Det är lagom med de till antalet du har, om några månader så är alla över 8 cm. Om du även vill ha en grupp dubbar så skulle jag inte lägga i mer än 6-8 stycken.

      Växer dom så jäkla fort!?
      720 Malawi
      375 Yngel
      112 Yngel
      70 Yngel

      Kommentar

      • maltandis
        Användare
        • oktober 2003
        • 1567

        #4
        Jag har 30 vuxna Ilangi i en 375a, ser riktigt trångt ut, har även ca 30 7-9 cm kalambo i en 375a. Båda grupperna ska få ett längre kar inom kort. Jag skulle sitta nöjd med de du har och låta dom växa upp och även låta dom spotta i karet. På så sätt får du ju flera troffar och slipper blanda troffar. Jag antar att du ska behålla dom tills de är vuxna, de blir ju 12-13 cm. Köp ett kar till, man kan inte få för många kar
        Lycka till!
        Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

        Kommentar

        • Doktor-T
          Användare
          • april 2012
          • 424

          #5
          Ursprungligen postat av maltandis
          Jag har 30 vuxna Ilangi i en 375a, ser riktigt trångt ut, har även ca 30 7-9 cm kalambo i en 375a. Båda grupperna ska få ett längre kar inom kort. Jag skulle sitta nöjd med de du har och låta dom växa upp och även låta dom spotta i karet. På så sätt får du ju flera troffar och slipper blanda troffar. Jag antar att du ska behålla dom tills de är vuxna, de blir ju 12-13 cm. Köp ett kar till, man kan inte få för många kar
          Lycka till!

          Tanken är att skaffa ett större kar såsmåningom. När jag köpte Körsbärsmooriina så var det egentligen meningen att köpa 20 st men sen fick jag 7st på köpet och man kan väl inte säga nej då, eller hur?

          Det enda negativa i det hela är att det blir mycket fisk & det vore trevligt med ett gäng Duboisi Mazwa för att ge lite mer färg i akvariet.
          720 Malawi
          375 Yngel
          112 Yngel
          70 Yngel

          Kommentar

          • specmats
            Användare
            • december 2004
            • 3060

            #6
            Ursprungligen postat av Doktor-T
            Växer dom så jäkla fort!?
            det är lite upp till dej, du kan ha minitroffar i flera år om du inte matar så mycket samt håller dom i små kar
            Tropheus Duboisi halembe, so
            Melanochromis Auratus, vf
            Synodontis Petricola, odlade

            Akvarie-setup (Salt)

            Kommentar

            • Johan F
              Användare
              • mars 2006
              • 2439

              #7
              Ursprungligen postat av Doktor-T
              Tanken är att skaffa ett större kar såsmåningom. När jag köpte Körsbärsmooriina så var det egentligen meningen att köpa 20 st men sen fick jag 7st på köpet och man kan väl inte säga nej då, eller hur?

              Det enda negativa i det hela är att det blir mycket fisk & det vore trevligt med ett gäng Duboisi Mazwa för att ge lite mer färg i akvariet.
              Med bra foder och rätt mängd kommer de att växa till sig. Körsbären blir finare med åren (om bra exemplar). De röda partierna kommer att bli större och ge ett bättre färggladare intryck av gruppen.
              3000 liter med Tropheus
              http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
              Tropheus sp. black Ikola
              Tropheus sp. black Caramba
              Tropheus red bishop Caramba
              Tropheus Moorii Kambwimba
              Tropheus Moorii Kapampa
              Tropheus Duboisi Maswa

              Kommentar

              • Doktor-T
                Användare
                • april 2012
                • 424

                #8
                Jag såg vuxna körsbär hos killen jag köpte dem av och dom var verkligen fina. Nu längtar jag bara efter att kunna mata fiskarna normalt. Drabbades inte helt oväntat av lätt förhöjda nitritvärden och fiskarna visade sitt misstycke Direkt! Det går verkligen snabbt när dom reagerar. dom närmsta dagarna är det VM i vattenbyte och anorektiskt beteende som gäller..
                720 Malawi
                375 Yngel
                112 Yngel
                70 Yngel

                Kommentar

                • specmats
                  Användare
                  • december 2004
                  • 3060

                  #9
                  hehe ja där har ja varit nån gång när ja haft för bråttom i nystarten, i saltvatten tar det ännu längre tid att få ner ammonium och nitrit genom bakterier till nitrat, usch
                  Tropheus Duboisi halembe, so
                  Melanochromis Auratus, vf
                  Synodontis Petricola, odlade

                  Akvarie-setup (Salt)

                  Kommentar

                  • doohan
                    NCS Medlem
                    • augusti 2004
                    • 1607

                    #10
                    Jag

                    skulle köra 25-30st vuxna i en 375a utan tvekan. Dom ska gå lite trångt då brukar det fungera bäst enligt mig i allafall. Byt bara vatten regelbundet och minst 50% i veckan...

                    Kommentar

                    • Doktor-T
                      Användare
                      • april 2012
                      • 424

                      #11
                      Ursprungligen postat av specmats
                      hehe ja där har ja varit nån gång när ja haft för bråttom i nystarten, i saltvatten tar det ännu längre tid att få ner ammonium och nitrit genom bakterier till nitrat, usch
                      Jag fick bekräftat på Nols Ciklidhobby att det var nitrit som orsakat att fiskarna låg och slappa i närheten av botten. Bytte 1/3 vatten i fredags kväll, på lördag e.m bytte jag 50% och idag ytterligare 1/3 av vattnet.

                      Tänkte väl avvakta tills på tisdag och då byta 1/3 vatten igen. Jag misstänker att fiskarna blir stressade av vattenbyten eftersom det tar ett några timmar innan dom börjar uppföra sig som vanligt och färga ut. Efter det tänkte jag låta det vara tills på lördag om fiskarna uppför sig normalt. Då ska jag även åka till en zoobutik och göra ett nytt nitrittest.

                      Jag har för avsikt att börja mata försiktigt på tisdag igen.

                      Vad tycker ni om min plan? Hur brukar ni tacklar nitritbekymmer?

                      Tips mottages med öppna armar.
                      720 Malawi
                      375 Yngel
                      112 Yngel
                      70 Yngel

                      Kommentar

                      • Wilhelm
                        Användare
                        • april 2002
                        • 9122

                        #12
                        Gör en nitrittest, så du vet om det är nitrit i vattnet. Köp nitrivec eller liknande!
                        mvh Wilhelm

                        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                        www.linkopings-akvarieforening.net/
                        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                        Kommentar

                        • Johan F
                          Användare
                          • mars 2006
                          • 2439

                          #13
                          Ursprungligen postat av Doktor-T
                          Jag fick bekräftat på Nols Ciklidhobby att det var nitrit som orsakat att fiskarna låg och slappa i närheten av botten. Bytte 1/3 vatten i fredags kväll, på lördag e.m bytte jag 50% och idag ytterligare 1/3 av vattnet.

                          Tänkte väl avvakta tills på tisdag och då byta 1/3 vatten igen. Jag misstänker att fiskarna blir stressade av vattenbyten eftersom det tar ett några timmar innan dom börjar uppföra sig som vanligt och färga ut. Efter det tänkte jag låta det vara tills på lördag om fiskarna uppför sig normalt. Då ska jag även åka till en zoobutik och göra ett nytt nitrittest.

                          Jag har för avsikt att börja mata försiktigt på tisdag igen.

                          Vad tycker ni om min plan? Hur brukar ni tacklar nitritbekymmer?

                          Tips mottages med öppna armar.
                          Gör som Wilhelm säger köp en Nitrittest och håll koll på värdena. Mata inte alls eller mycket sparsamt.
                          3000 liter med Tropheus
                          http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                          Tropheus sp. black Ikola
                          Tropheus sp. black Caramba
                          Tropheus red bishop Caramba
                          Tropheus Moorii Kambwimba
                          Tropheus Moorii Kapampa
                          Tropheus Duboisi Maswa

                          Kommentar

                          • Wilhelm
                            Användare
                            • april 2002
                            • 9122

                            #14
                            Ska bara förtydliga : Nitrivec är ingen nitrittest! Det är goda bakterier på flaska!
                            mvh Wilhelm

                            "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                            www.linkopings-akvarieforening.net/
                            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                            Kommentar

                            • Doktor-T
                              Användare
                              • april 2012
                              • 424

                              #15
                              Ursprungligen postat av Wilhelm
                              Ska bara förtydliga : Nitrivec är ingen nitrittest! Det är goda bakterier på flaska!
                              Jepp Nitirivec har jag så har pytsat i lite sånt. Fiskarna verkar pigga och glada nu så det verkar vara oket.

                              Ska skaffa mig ett nitrittest så man vet framöver.


                              Tänkte mata lite försiktigt imorron och några timmar senare göra 1/3 vattenbyte. Fiskarna har nu inte ätit sen i fredags och jag vill ju inte svälta dem för länge. Vissa av dem är ju ganska små.
                              720 Malawi
                              375 Yngel
                              112 Yngel
                              70 Yngel

                              Kommentar

                              Arbetssätt...