Lek på L-183

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • William
    Användare
    • december 2006
    • 93

    Lek på L-183

    Hittade idag en klase med ägg i mitt akvarium där jag håller ett par ancistrus dolichopterus.
    Hanen måste ha viftat ut äggklasen efter leken, eller om han tröttnade på att vakta äggen helt enkelt.

    Har i nuläget släckt ner akvariet, och lagt äggen hängande i en håv så att de får kontinuerlig vattencirkulation och syresättning.

    Jag undrar om någon annan här har erfarnhet av att dra upp L-malar artificiellt, och om det finns något ytterligare jag kan göra för att öka chanserna att klara något yngel? Har sökt på nätet, men hittar inte riktigt det jag söker!

    Mvh William
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Grattis till leken och lycka till. Tyvärr har jag inga råd att ge.

    Berätta gärna hur det går.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • johho
      Användare
      • mars 2007
      • 1825

      #3
      ¨Dåligt med råd härifrån också, men ska bli spännande att följa om du lyckas.

      Kommentar

      • Wilhelm
        Användare
        • april 2002
        • 9122

        #4
        Jag undrar om någon annan här har erfarnhet av att dra upp L-malar artificiellt, och om det finns något ytterligare jag kan göra för att öka chanserna att klara något yngel? Har sökt på nätet, men hittar inte riktigt det jag söker!
        Jag har gjort det och det funkar väldigt bra, bara man ser till att vattnet cirkulerar och är syrerikt!
        Jag använder ett yngelkar i plast som flyter och har slitsar på sidan så att vatten kan cirkulera! Ska kolla om jag har nån bild kvar nånstans.
        Viktigt är också att plastkaret är ordentligt rengjord!
        mvh Wilhelm

        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


        www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

        Kommentar

        • Wilhelm
          Användare
          • april 2002
          • 9122

          #5
          Hittade bilder men inte på själva hela yngelburken, så jag var tvungen o ta fram kameran.
          Yngelkaret finns att köpa i alla välsorterade akvarieaffärer!
          mvh Wilhelm

          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


          www.linkopings-akvarieforening.net/
          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

          Kommentar

          • maltandis
            Användare
            • oktober 2003
            • 1567

            #6
            Ursprungligen postat av William
            Hittade idag en klase med ägg i mitt akvarium där jag håller ett par ancistrus dolichopterus.
            Hanen måste ha viftat ut äggklasen efter leken, eller om han tröttnade på att vakta äggen helt enkelt.

            Har i nuläget släckt ner akvariet, och lagt äggen hängande i en håv så att de får kontinuerlig vattencirkulation och syresättning.

            Jag undrar om någon annan här har erfarnhet av att dra upp L-malar artificiellt, och om det finns något ytterligare jag kan göra för att öka chanserna att klara något yngel? Har sökt på nätet, men hittar inte riktigt det jag söker!

            Mvh William
            Grattis William!
            Hoppas att så många som möjligt klarar sig. Jag har kört håvtricket till malawiägg med gott resultat, alla klarade sig
            /J
            Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

            Kommentar

            • William
              Användare
              • december 2006
              • 93

              #7
              Ursprungligen postat av Wilhelm
              Hittade bilder men inte på själva hela yngelburken, så jag var tvungen o ta fram kameran.
              Yngelkaret finns att köpa i alla välsorterade akvarieaffärer!

              Tack för bra bilder Wilhelm! Har ingen balja hemma just nu, så jag ska prova med att låta dom hänga i håven denna gången. Ska införskaffa en plastbalja om det eventuellt blir ytterligare någon misslyckad lek!

              Mvh William

              Kommentar

              • William
                Användare
                • december 2006
                • 93

                #8
                Japp, idag kom man hem till en mögelklump istället för en romklump, men det var väl mer eller mindre väntat. Ska försöka sura ner vattnet lite grann med torv, och hålla tummarna för att hanen själv gör jobbet bättre nästa gång det blir dags för lek!
                Och som sagt, införskaffa ett yngelkar i plast som backup!

                /W

                Kommentar

                • Christian Alfredsson
                  NCS Medlem
                  • april 2002
                  • 4122

                  #9
                  heres a quick egg tumbler i made outta spare parts i hadclear tubingpanty hoserubber bandssuction cupairlineairstoneair pump


                  Men det kanske inte funkar på malar?
                  Christian Alfredsson
                  http://www.zoopet.com
                  http://www.christianalfredsson.com

                  Kommentar

                  • William
                    Användare
                    • december 2006
                    • 93

                    #10
                    Ursprungligen postat av Christian Alfredsson
                    http://www.youtube.com/watch?v=RcbC5GttGTI

                    Men det kanske inte funkar på malar?

                    Det fungerar säkert bättre än att bara låta dom hänga i en håv. Tror att problemet med maläggen jämfört med ciklidäggen är att dom inte naturligt sett är fria från varandra, utan sitter ihop som en stor klase. Således är väl också risken att mögel sprider sig mellan äggen större när det gäller malägg.

                    Mvh W

                    Kommentar

                    • Rövarprinsen
                      Användare
                      • augusti 2010
                      • 42

                      #11
                      Nästa gång testa ahlkottar det är mitt knep mot möggel dom är antiseptiska. Sen brukar jag lägga i en posthorns snäcka dom äter upp döda ägg men inte levande. Det svåra med L-mals ägg är syresättningen. Jag har läst att det bästa sättet är att ha dom i en upponervänd petflaska som man kopplat på en luftsläng nerifrån å sen ett jävla drag med luft så att äggen konstant flyter. Har ej testat det själv. Jag brukar köra en nätkasse som jag sätter framför utblåset på eheimfiltret sen en syre sten under å det har funkat ok. Jag har väl inte fått världens bästa kläckningsgrad men klarat ca hälften. Best o'luck/Stevie
                      sigpic

                      Kommentar

                      Arbetssätt...