Tegelrör i akvariet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Doktor-T
    Användare
    • april 2012
    • 424

    Tegelrör i akvariet

    Hej

    Köpte på mig ett par tegelrör (bränd lera?) att ha i akvariet då jag tycker det erbjuder bra gömställen för firrarna. Köpte av en kille sexkantiga rör som sitter ihop 3st på bredden. Dom är av något franskt eller italienskt fabrikat verkar det som. Han hade hur som helst haft dem som vinställ men dom var rena och frächa så det verkade okej.

    Dom dammade av sig lite av sin röd-orangea färg men jag skrubbade dem med diskborste och varmt vatten och då slutade det. Dom avgav en lite "torr" doft när jag tvätta dem, ungefär samma lukt som blir om man sköljer kalksand i varmt vatten.

    La sen ner dom i karet och det bubblade upp rejält med syre från dem under en stund. Nån dag senare så upplevde jag att samma lite torra lukt även kom från akvariet när jag öppna täckglaset. Vattnet ser inte förorenat ut men kan det vara någon fara?

    Har inga fiskar i ännu så på så vis kan jag ju inte heller veta om dom misstycker
    720 Malawi
    375 Yngel
    112 Yngel
    70 Yngel
  • Doktor-T
    Användare
    • april 2012
    • 424

    #2
    Min magkänsla & kraftig nojja fick mig att plocka ur tegelrören och tömma karet så bara några cm vatten var kvar. Sköljde även ur ytterfiltret (Fluval 404) och byter vadden i innerfiltret (Ehiem 204.

    Har nu fyllt på med nytt vatten och tillsatt Aquatan. Ska sen även tillsätta en laddning med Sera BioNitrivec. Jobb jobb jobb, men vad gör man, det kanske inte skulle vara nån fara men OM, vill inte döda första gänget Troffar direkt när dom hoppar i karet.
    720 Malawi
    375 Yngel
    112 Yngel
    70 Yngel

    Kommentar

    • olof
      Användare
      • april 2002
      • 1823

      #3
      Det bör inte var några problem med dessa. Bränd lera är i sig akvariesäkert, det skulle vara om de efterbehandlats på något vis.

      mvh

      olof
      http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

      Kommentar

      • Mats
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 804

        #4
        Hej.
        Här kommer en bild på hur jag hade det med mina rör.
        mvh Mats
        http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

        Kommentar

        • tiqtaq
          Användare
          • november 2008
          • 22

          #5
          Tips på var man kan köpa akvariesäkra lerrör?

          Kommentar

          • Mr.Mange
            Användare
            • september 2011
            • 40

            #6
            Ursprungligen postat av tiqtaq
            Tips på var man kan köpa akvariesäkra lerrör?
            Hornbach säljer tegelrör

            Kommentar

            • Erik Åhlander
              Användare
              • september 2006
              • 796

              #7
              Bränd lera, så den blir tegelröd, är ofarligt för fiskar. Dessutom är det i princip samma material som den lateritröda lera som många fiskar får stå ut med i naturen, förutom att den (iu naturen) grumlar mycket mer.

              Kommentar

              • Pierre_N
                Användare
                • mars 2004
                • 772

                #8
                Du bör nog vänta ett tag med troffar om du bytt så mycket vatten och gjort rent filtret, har du otur kan då råka ut för en väldig obalans.

                Kommentar

                Arbetssätt...