1078 Liter SA/jordätare

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

• Wilhelm
    svarade
    På den bänken kan du ställa en stridsvagn S utan att den brakar ihop!

Lämna en kommentar:

• chas
    svarade
    Ser stabilt ut! Köksluckor brukar dom ha en hel drös i fyndhörnan på ikea. Iaf här i malmö. När kommer karet på plats?

Lämna en kommentar:

• affealien
    svarade
    Får se om jag hittar några billiga köksluckor på ikea. Annars blir det att köpa MDF skivor och bygga några egna dörrar. Möblen kommer bli svart sen när den är klar för att matcha datorbordet bredvid.

Lämna en kommentar:

• DaRe
    svarade
    Cool

Lämna en kommentar:

• affealien
    svarade
    en sista bild

Lämna en kommentar:

• affealien
    svarade
    Efter lite slit och släp är stommen klar. Kunde tyvärr inte skruva fast skivorna för skruven tog slut när jag skruvade vinklarna. Sedan visade det sig att mitt golv är som "hela havet stormar" ungefär. Det är betonggolv med löslagd korkmatta. Brukar bli ½cm djupa gropar efter möbler så den får stå ett tag så får vi se om den sjunker till sig lite annars måste jag vid ta några åtgärder.

Här kommer lite bilder på eländet.

1. Förborra
    2. limma
    3. skruva
    4. ramarna ihop
    5. lite ben
    6. nått som liknar ritningen
    7. med skivan dit lagd.
    8-9. ingen tyngd vilar på vinklarna utan såhär har jag lagt reglarna

Lämna en kommentar:

• affealien
    svarade
    Kollade vädret i går kväll och det var risk för regn hela veckan men i dag på morgonen, ungefär fram till lunch skulle det vara uppehåll, så vad gör man då?

Jo självklart ställde jag väckaren och var uppe i tid för att gå ut och såga reglar. Sedan har jag även varit iväg och handlat lim, skruv med torx skalle och vinklar.

Kommer påbörja bygget nu i dag och ska försöka fota under tiden. Kommer en uppdatering i kväll så får ni ser hur långt jag hunnit. Tills dess får ni hålla till godo med en bild på reglar.

Lämna en kommentar:

• hult87
    svarade
    får hoppas på bättre väder så du kommer igång med reglarna, tråkigt när vädrets makter ska ställa till det.

Lämna en kommentar:

• affealien
    svarade
    Joodå, själva pumpen är nästan 2dm lägre än kartongen så det ska nog inte vara något problem.

Lämna en kommentar:

• DaRe
    svarade
    Kommer slangarna att rymmas där?

Lämna en kommentar:

• affealien
    svarade
    I dag började jag med att åka tillbaka till akvariehobby här i stan, där jag köpt mitt Ehiem 2080, för det visade sig att prime/start knappen till pumpen saknades helt. Sedan när jag öppnade pumpen fanns även använda delar i den... Troligtvis har det blivit fel vid någon reklamation hos ehiem och de har packat ner pumpen igen och skickat iväg den som ny fast den inte var det. Men personalen på akvariehobby bytte bara ut den så jag fick en ny och komplett pump så skulle de själva bråka med ehiem sen. Kändes skönt att jag inte beställt pumpen från Tyskland eller likande denna gång.

Sedan har jag också varit och handlat 45x95mm reglar och plywoodskivor så jag kan börja bygga bänken. Tyvärr regnar det massor i dag så blir inget sågande av reglar. Tydligen fick jag inte köra kap och ger sågen inomhus för tjejen.

Plywoodskivorna kunde de alla fall kapa åt mig på bauhaus så de är rätt mått och rakt och fint kapade.

Här kommer bilder på lite playwood och en en pump.

Lämna en kommentar:

• affealien
    svarade
    Som sagt störde jag mig på aluminium ram så ett kar i trä med bara en ruta är inte alls speciellt intressant även om det är gratis.

Lämna en kommentar:

• nicson
    svarade
    Bygg i trä så hamnar du långt under 10kSEK! Sedan lägger du plexiskivor på botten och kan lasta in hur mkt sten du vill utan risk för vattenskada...

Lämna en kommentar:

• hult87
    svarade
    Ursprungligen postat av affealien
    Tackar!

Joo jag har funderat lite på det med och tänker dra fram reglarna längst ut på varje sida hela vägen fram så att säga. Får korta de långa längdsgående och då vilar båda reglarna på ett ben i varje hörn på den övre ramen. Sedan kommer jag nog vrida på alla andra benen så de tar belastningen från de korta tvärgående också.

okej ja precis det låter ju bra, då har du ju delat upp vikten optimalt allt för att sova lugnt om nätterna

Lämna en kommentar:

• affealien
    svarade
    Ursprungligen postat av hult87
    ser ju riktigt bra ut ska bli roligt att följa detta projekt!
    en sak jag tänkte på när jag såg bilden på ritningen var att i hörnen ligger bara regeln från långsidan på benet, tips är att antingen vrida benet 90grader eller att lägga till ett bakom, lägger man till ett bakom blir det även stabilare om du förstår hur jag menar
    Tackar!

Joo jag har funderat lite på det med och tänker dra fram reglarna längst ut på varje sida hela vägen fram så att säga. Får korta de långa längdsgående och då vilar båda reglarna på ett ben i varje hörn på den övre ramen. Sedan kommer jag nog vrida på alla andra benen så de tar belastningen från de korta tvärgående också.

Lämna en kommentar:

Arbetssätt...