Argentea fråga!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dezplay
    Användare
    • september 2008
    • 235

    Argentea fråga!

    Tänkte bara höra vid vilken storlek de brukar para ut vid? Jag har 5st nu och den största är 12cm. /Micke
  • RobinH
    Användare
    • augusti 2008
    • 2150

    #2
    Har aldrig haft arten förrens i förrgår då köpte jag 8st av Jinnarparen.
    Men jag kan tänka mig att du får vänta ett tag till på att dom ska börja visa intresse för varandra.
    CA

    Kommentar

    • dezplay
      Användare
      • september 2008
      • 235

      #3
      Ursprungligen postat av RobinH
      Har aldrig haft arten förrens i förrgår då köpte jag 8st av Jinnarparen.
      Men jag kan tänka mig att du får vänta ett tag till på att dom ska börja visa intresse för varandra.
      Okej, blir till att vänta och se. jaså, ja dom är från samma kull som mina va? jag hämta ju mina i Kalmar och han hade hämtat dom i skåne eller hur var det? hur stora är dina då?

      Ska du oxå köra Argentea/Dovii kar

      Kommentar

      • RobinH
        Användare
        • augusti 2008
        • 2150

        #4
        Ursprungligen postat av dezplay
        Okej, blir till att vänta och se. jaså, ja dom är från samma kull som mina va? jag hämta ju mina i Kalmar och han hade hämtat dom i skåne eller hur var det? hur stora är dina då?

        Ska du oxå köra Argentea/Dovii kar
        Japp dom är från samma kull, dom är ca6-7cm kanske.
        Nä inget Dovii/argentea kar för min del hehe dom får gå i olika kar.
        CA

        Kommentar

        • Banderad
          Användare
          • februari 2006
          • 3479

          #5
          Mina gamla bifasciator som går nere hos Robin nu köpte jag när de var runt 10-11cm, när de lekte första gången var honorna 14-15cm och hanarna runt 20cm. Då var nog de fiskarna 1,5-2 år tror jag. Jag skulle inte tro att Argenteorna skiljer sig så mycket från dem på den punkten, men jag har aldrig haft arten så vet inte med säkerhet. Dock började de para ut några månader innan första leken.

          En fantastiskt snygg fisk hur som helst.

          /Jocke

          Kommentar

          • Micke Jarhl
            Användare
            • april 2002
            • 2277

            #6
            Tjena !!
            har haft arten och har den igen hehe! De små/ungdjur som finns nu kommer från den leken jag fick som sedan jinnarp gjorde en fin insats och drog upp då jag inte hade ork eller möjlighet (bortgång i familjen). Mitt par (jinnarp gamla från duisburg) fattade tycke för varandra över en natt hehe innan dess inget alls och de var stort sett full vuxna hanen närmare 35cm honan ca20cm. De lyckades med att ta ett revir i en hörna ikaret som de försvarade ihärdigt sen putsade de en btn modul(limmad på botten) ren från alger sen kom leken 1 ca vecka senare stooor kaka har lagt in bilder på leken tror jag...de var väldigt vassa yngel skötare samarbetade fint. Glad påsk alla CA nördar hehe...
            Micke Jarhl Med akvarium!

            Kommentar

            • dezplay
              Användare
              • september 2008
              • 235

              #7
              tackar för svar jo, det kanske är så att dom behöver växa på sig en hel del, vissa arter verkar bara leka när dom är fullvuxna och andra när dom ser ut som yngel Det gjorde Jinnarparn rätt i att dra upp en kull åt dig

              Kommentar

              • Micke Jarhl
                Användare
                • april 2002
                • 2277

                #8
                Ursprungligen postat av dezplay
                tackar för svar jo, det kanske är så att dom behöver växa på sig en hel del, vissa arter verkar bara leka när dom är fullvuxna och andra när dom ser ut som yngel Det gjorde Jinnarparn rätt i att dra upp en kull åt dig
                nja de fick han,, var en chansning (flytta larver)jinnarp kom
                hämta blev några mil fram tillbaka men många överlevde
                så det gick hem så det var en fin insats jinnarp gjorde där.
                De lekte 1gång till sen var det stopp sen sålde jag dom vidare för att jag skulle prova något helt annat
                men det var ju ganska korkat tillbaka igen CA träsket hehe..i
                Micke Jarhl Med akvarium!

                Kommentar

                • salmberg
                  NCS Medlem
                  • oktober 2007
                  • 830

                  #9
                  Även jag hämtade 5st hos jinnarparen samtidigt som Robin. Har haft arten tidigare, men tröttnade ganska snabbt på dom eftersom dom tjuvnypte dom större fiskarna hela tiden. Tror både det kräver storlek och ålder på fiskarna för att de ska para ut. Paret som Micke hadde är den enda lyckade lek med frisimande som jag har hört talas om i Sverige. Tror det är lika svårt med reganin.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...