Bottenfilter till tanganyikaburk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • chas
    Användare
    • augusti 2009
    • 304

    Bottenfilter till tanganyikaburk

    Hallå.

    Har gått och klurat på det här med bottenfilter ett tag. Anledningen har varit för att jag tycke mina filtermoduler är sjukt dryga. När man ska göra rent dom vilket iof inte är så ofta så kommer det gärna ut gojs i karet. Inte för att fiskarna verkar tycka det är jobbigt utan mest jag som stör mig på det.
    Så nu till frågorna!
    Är 2x2 bottenfilterplattor utbytbart mot 2 st filtermoduler på sammanlagt ca 30 liter gissar jag?
    Klarar 2 sammankopplade bottenplattor att drivas av powerhead på 3000 l/h?(eller kommer det bli för hög fart på filtreringen?)
    Eller ska man köra omvänt bottenfilter?(då måste man ändå ha streampump för ytrörelse)

    Tacksam för feedback och lite diskussion!

    Kan nämna att det är ett 720 kar med ca 30 pettrisar 10 troffar och dussinet hästnosar som gäller.


    Ps:Jag vet att man måste köra på minst 2-3 mm grus(gör inget för e lite trött på blästersanden).
    Senast redigerad av chas; 26 mars 2012, 20:19. Anledning: felstavning
    http://naistick.wix.com/photo
  • Gäst

    #2
    Bottenfilter rekomenderas inte ium att i en burk med Tanganyka fiskar "då inte alla är ciklider ".
    Beror ju lite på vilken fisk man har men dem jag har haft har inte tyckt om grus utan i vassa fall tom skadat sig ium vassa kanter.

    "
    Anledning till det är att man ofta använder sig av fin sand vilket resulterar i att sanden packar sig och det blir inget bra flöde samt att skiten kommer ligga på sanden inte i sanden. Ett omvänt bottenfilter kommer inte fungera då sanden kommer yra omkring och det kommer bli obra."


    Reverce bottenfilter brukar jag använda när jag kör saltvatten om jag har korallgrus i för att få bort organska material sedan gillar vissa lågtlevande djur så som vissa koraller rörmaskar osv att det är cikulation från botten så segmentpartiklar försvinner.
    I detta fall är det viktigt att ha ett bra filter som kan ta hand om det som yr omkring skit, gammal mat osv

    Där emot har du en burk som du va inne på med grus 3mm och uppåt så fungerar bottenfilter hyggligt bra. Jag föredrar lugnt och sansad genomströmmning. jag har drivit mina med luftpump.
    Exakt hur många l/h vet jag ej. Men man bör ej ha värdens flås utan det ska gå lugnt och fridfult till i ett bottenfilter.


    Endast egen erfarenhet. Ingen fakta bakom detta.
    Senast redigerad av Gäst; 27 mars 2012, 03:29. Anledning: Missade det du skrev ang gruset

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      Kom på en följd fråga vad ska du ha för fisk?

      Kommentar

      • 56ovwal
        Användare
        • mars 2004
        • 664

        #4
        Jag kan inte se några större problem med bottenfilter med de firrarna du har.

        Bottenfilter har fått oförkänt dåligt rykte som omodernt sen den blå filtermattan gjorde sitt intåg på marknaden, tycker jag. Rätt skött fungerar ett bottenfilter alldeles ypperligt och man belönas ofta med ett kristallklart vatten och ett akvarium i god balans. Med rätt skött menar jag att grusen över filtret då och då måste luckras upp, d.v.s. slamsugas.

        Vad beträffar antal plattor och pumpkapacitet har jag ingen erfarenhet. Jag har bara kört luftdrivna bottenfilter och då med ett utloppsrör per platta.
        Pigge
        Bygger ny akvarielokal:
        http://ovwali.blogg.se/
        Uppdaterad:2011-12-23

        Kommentar

        • Mcat
          Användare
          • november 2010
          • 10

          #5
          För drygt 25 år sedan flyttade vi från Värmland till Falkenberg, ligger inte långt från Åleds akvarium. Köpte då ett 720 liters som vi endast hade bottenfilter till. Köpte ett 20-tal tropheus från Arnold i Åled, chipimbi och Bulu Point. Detta akvarium funkade smärtfritt under hela tiden jag hade det. Som bottenmaterial hade jag Faxe-kross och inredning var ett berg av faxesten. Var extremt vitt i början men snart täckt av alger som troffarna knaprade på, riktigt snyggt faktiskt. Så bottenfilter, absolut.

          Kommentar

          Arbetssätt...