Köpt fel lysrör ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cassandra
    Användare
    • december 2002
    • 152

    Köpt fel lysrör ?

    Hej på Er alla igen !

    Har nu varit till den stora lampbutiken här i stan och köpt nya lysrör till mitt malawiakvarium.
    Blev rekommenderad Philips TLD 840 rör. De brukar man ha till akvarium sa hon. Köpte dem och monterade genast i dem.
    Men kan sannerligen inte säga att jag är nöjd. Varken fiskar eller övrig inredning blev vackert av det skenet. Ser ut som någon har p....t i akvariumet !
    Har jag köpt/fått fel information om lysrören ?

    Som vanligt innerligt tacksam för svar.

    Mvh Cassandra



  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    #2
    TLD 840 är ett vanligt sk. varmvitt lysrör med ett gulaktigt ljus. Ensamma är de inte så lämpade för akvarium men i kombination med lysrör med blått ljus (som t ex Sylvania Aquastar) är de helt okej.


    Mvh Michael Persson
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • Mike_Noren
      Användare
      • februari 2003
      • 2695

      #3
      citat:
      TLD 840 är ett vanligt sk. varmvitt lysrör med ett gulaktigt ljus.
      Ett långt bättre rör är dock TLD 965.

      Kommentar

      • Robbe
        Användare
        • februari 2003
        • 527

        #4
        Om du ska köpa sk vanliga lysrör(som du nu har gjort)så tror jag att 830 är bättre men då i kombination med något annat som kanske framhäver det blåa.

        Adjöö från Robin

        Kommentar

        • Mike_Noren
          Användare
          • februari 2003
          • 2695

          #5
          citat:
          Om du ska köpa sk vanliga lysrör(som du nu har gjort)så tror jag att 830
          830 står för 80% korrekt färgåtergivning, 3000K - det är alltså ett enkelt varmvitt lysrör. Färger blir rätt onaturliga under ett sånt här lysrör.
          Jag vill nog fortfarande påstå att bland standardrören är ett rör i 9xx serien är bättre, med 95% eller bättre färgåtergivning. 965'orna är nästan rent vita, med endast antydan till gul ton, och både blå och röda färger ser naturliga ut.
          Vill man ha ljus med en varmare ton finns det kall- och varmvita varianter av 9xx rören också (dvs 930, 940) men 965'orna är bra, billiga, och lätta att hitta.



          Kommentar

          • olof
            Användare
            • april 2002
            • 1823

            #6
            Hej!

            Är inte tld 84 ett sk. kall vitt rör medans det är 83an som kallas varm vit? Ju högre sista siffra desto högre ljustemperatur desto kallare ljus? Jag tycker tld 83 "cold white" funkar bra som bakre rör i akvariet kompletera dock främre röret med tex ett tld 89 eller som tidigare föreslagits tld 965. Min lysrörshandlare rekomenderar en 83a och en grolux. Jag tycker personligen detta är skitfult men det brukar vara ungefär vad som sitter i om man köper ett begagnat sällskapsakvarium.

            Mvh

            olof
            http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

            Kommentar

            • odilou
              Användare
              • april 2002
              • 308

              #7
              Köp Philips Aquarelle. Ligger på 10000K har jag för mig, ger alltså ett ganska blått ljus, men är riktigt bra för så gott som alla storsjö-afrikaner. I mitt tycke klart bättre än Aquastar, och kostar dessutom bara drygt hundralappen.

              /Rasmus

              Kommentar

              Arbetssätt...