Astatotilapia desfontainesi ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • november 2005
    • 1294

    Astatotilapia desfontainesi ?

    Satt o slösurfade i artregistret då jag upptäckte en för mig ny bekantskap.
    Astatotilapia desfontainesi . Finns denna i Hobbyn ?. Lite kul med en fisk som är endemisk till Algeriet och Tunisien, borde vara en hårdför firre och med 17 cm acceptabel storlek. Snygg är den dessutom.
  • Mike_Noren
    Användare
    • februari 2003
    • 2695

    #2
    Ursprungligen postat av HåkanM
    Finns denna i Hobbyn ?
    Osannolikt, fast helt omöjligt är det inte. Den kommer från ett område där det inte samlas akvariefisk, och är utrotningshotad pga överutnyttjande av vatten för konstbevattning. Vattnen de lever i torkar helt enkelt ut.

    Samma öde väntar f.ö. massor av fiskarter i hela medelhavsområdet, och många är redan borta.

    Skulle du trots allt råka få tag i några desfontainesii (eller flavijosephi, eller nån Tristramella eller Iranocichla, eller vilkensomhelst av de här tork-hotade arterna) så ta väl vara på dem. Finns det i det långa loppet något hopp för dem så är det att de bevaras i akvarier.

    Kommentar

    • HåE
      Användare
      • september 2007
      • 1525

      #3
      Det står en del om denna vackra firre i "Cichlids of Africa vol 1". Tydligen så spred två spanska vetenskapsmän vilda desfontainesii till en del hobbyister i europa och USA 2007. Vi får väl hoppas att det odlas på dessa individer.
      När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        Ursprungligen postat av HåkanM
        Satt o slösurfade i artregistret då jag upptäckte en för mig ny bekantskap.
        Astatotilapia desfontainesi . Finns denna i Hobbyn ?. Lite kul med en fisk som är endemisk till Algeriet och Tunisien, borde vara en hårdför firre och med 17 cm acceptabel storlek. Snygg är den dessutom.
        Greg Steeves har denna i USA och han odlar på den och har som ambition att sprida så mycket som möjligt så om det går att lösa med transport kanske han kan ta hit yngel. Who knows!!
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        Arbetssätt...