klorin och back to nature / problem hjälp tack !!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • h0llowman
    Användare
    • april 2010
    • 106

    klorin och back to nature / problem hjälp tack !!!!

    hallå där !!!
    skriver för en polares räkning ..
    det är så här att han har gjort rent sin back to nature bakgrund i sitt 540 liters akvarium ..
    men nu är problemet det att när han lägger tillbaka fisken "troffar" så går det runt 1 timme sen ligger fisken och skippar efter luft på botten .. (2-3 st har strykigt med tyvärr!!

    vad kan det vara för fel ???
    klorin kvar på/i bakgrunden som släpper vid vatten fyll akvarium???

    testa nitrit och det ligger på noll ph/kh okej

    han sköljde bakgrunden ca 20 gånger efter behandligen!!

    sen vart det något märkligt när vi tillsatte "happy life " nystarts någonting men goda levande bakterier då gick vattnet från klart till vitgrumligt
    ska väl till lägga att det vi slog i happy life nystart var som mjölk
    och det har jag aldrig varit med om förutt men det kanske är olika på olika märken ????

    det vi funderar på är om frigoliten som bakgrunden står på i akvariet är boven i det hela om den har sugit åt sig klorin och släpper det när det blir vatten i akvariet !!!! kan det vara så kanske ????

    vad kan det vara som gör vattnet syrefattigt?????

    kanske någon kanske kan hjälpa oss att klura ut dettta problem

    mvh peter
  • cf.akvarielagret
    Användare
    • april 2002
    • 5028

    #2
    Klorin försvinner nog inte så lätt
    hade det varit en jämn yta skulle det nog inte vara nåt problem
    tar man klorin på tex lavastenar o alger känns det kladdigt o luktar klorin i flera dagar
    så problemet är nog klorin oavsett antal sjöljningar
    jag är Ateist
    men Gud talade till mig
    Gud är stor
    jag frågade hur stor ? inget svar
    han kanske behövde låna toaletten

    Kommentar

    • Mr.Fish
      Användare
      • maj 2004
      • 1403

      #3
      "hallå där !!!
      skriver för en polares räkning ..
      det är så här att han har gjort rent sin back to nature bakgrund i sitt 540 liters akvarium ..
      men nu är problemet det att när han lägger tillbaka fisken "troffar" så går det runt 1 timme sen ligger fisken och skippar efter luft på botten .. (2-3 st har strykigt med tyvärr!!
      vad kan det vara för fel ??? "

      #Hmm blev bara lite nyfiken på vad, som föranleder en att "Klorin" behandla interiörer i ett akvarium. Inte helt "ortodoxt" tillvägagångsätt i Akv. sammanhang. Känns inte som om alla "korten" är på bordet här ;-) Virus? Bakterier?
      Betvivlar att Akv, rengöringen varit så eftersatt att man måste klorin behandla bakgrunden för att bli kvitt alger.. ja,ja.. Som Krister skrev, duger det inte att enbart skölja den 20 gånger eller så. Den måste ,typ, avhärdas. alltså stå dränkt i vatten, som bytes, tills det klorin doften försvinner.

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        happy life och easy life blir grumligt under ett tag och det är som det ska, jag tror det står på förpackningen. Om det är grumligt länge har jag för mig att det tyder på att det är mycket jox i vattnet som ska reagera bort, men jag vet inte om det stämmer.

        Jag har faktiskt läst för nåt år sedan att klor är ok att göra rent med då det dunstar bort av sig själv efter en vecka med vattenfylls kar. Om det gäller klorin vet jag inte. Dessutom kanske en bakgrund har så många skrymslen att det tar låååång tid innan allt är upplöst i vattnet och bortdunstat.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • Suma
          Användare
          • januari 2011
          • 606

          #5
          Blandar man natriumhypokloriod med ammoniak bildas kloraminer........
          -------------------
          Mats

          Kommentar

          • nicson
            Användare
            • januari 2010
            • 639

            #6
            Ursprungligen postat av h0llowman
            hallå där !!!
            skriver för en polares räkning ..

            det vi funderar på är om frigoliten som bakgrunden står på i akvariet är boven i det hela om den har sugit åt sig klorin och släpper det när det blir vatten i akvariet !!!! kan det vara så kanske ????

            Det ärnog så att det finns klorin kvar i frigoliten. Den är så porös att han förmodligen åker på att riva ur den. Det du beskriver är ju också typiskt förgiftningssymptom - finns säkert tillräckligt med syre i vattnet.

            Kommentar

            • Suma
              Användare
              • januari 2011
              • 606

              #7
              Ursprungligen postat av nicson
              Det ärnog så att det finns klorin kvar i frigoliten. Den är så porös att han förmodligen åker på att riva ur den. Det du beskriver är ju också typiskt förgiftningssymptom - finns säkert tillräckligt med syre i vattnet.
              Beredd att hålla med... H&S natriumhypoklorit

              Akvatisk toxicitet:
              Fisk: LC50 , Oncorhynchus gorbuscha, 96 h: 0.023-0.052 mg/l
              Djurplankton: EC50 , Ceriodaphnia dubia , 24 h: 0.005 mg/l (fritt aktivt klor)
              Växtplankton: IC50 , Dunaliellaprimolecta, 24 h: 0.4 mg/l
              Övrig miljöpåverkan: Natriumhypoklorit är mycket giftigt för vattenlevande organismer. Den dissocierar i vatten till Na+ och OCl-. Hypokloritjonen (OCl-) sönderfaller långsamt och spontant till syrgas och kloridjon. I vattenmiljö påskyndas sönderdelningen av solljus, värme och närvaro av vissa metaller (t ex nickel, kobolt och koppar). Om pH sänks till under 10 så börjar OCl- att omvandlas till HOCl (underklorsyrlighet). Vid pH under 5 omvandlas underklorsyrligheten i sin tur till klorgas. Underklorsyrlighet och hypokloritjoner reagerar med organiskt material i vatten och bildar klorerade organiska föreningar, som kan vara toxiska. Natriumhypoklorit bedöms ej vara bioackumulerande.
              -------------------
              Mats

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                #8
                Hehe, och doktorstiteln går till...
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • h0llowman
                  Användare
                  • april 2010
                  • 106

                  #9
                  Ursprungligen postat av Mr.Fish
                  "hallå där !!!

                  #Hmm blev bara lite nyfiken på vad, som föranleder en att "Klorin" behandla interiörer i ett akvarium. Inte helt "ortodoxt" tillvägagångsätt i Akv. sammanhang. Känns inte som om alla "korten" är på bordet här ;-) Virus? Bakterier?
                  Betvivlar att Akv, rengöringen varit så eftersatt att man måste klorin behandla bakgrunden för att bli kvitt alger.. ja,ja.. Som Krister skrev, duger det inte att enbart skölja den 20 gånger eller så. Den måste ,typ, avhärdas. alltså stå dränkt i vatten, som bytes, tills det klorin doften försvinner.
                  tjoo!!!
                  anledningen varför han testade klorin var att vi läste på nätet att det skulle vara effektivt .. och det skulle behövas för hgans bakgrund var kolsvart av svarta alger,, diskborste hade ingen eftekt alls ..

                  vattnet luktar inget klorin alls faktiskt ...

                  Kommentar

                  • h0llowman
                    Användare
                    • april 2010
                    • 106

                    #10
                    Ursprungligen postat av nicson
                    Det ärnog så att det finns klorin kvar i frigoliten. Den är så porös att han förmodligen åker på att riva ur den. Det du beskriver är ju också typiskt förgiftningssymptom - finns säkert tillräckligt med syre i vattnet.
                    okej det var kanske det vi trodde att den kan vara boven får riva ur och göra om och göra rätt ...

                    Kommentar

                    • h0llowman
                      Användare
                      • april 2010
                      • 106

                      #11
                      hmmm vad tycker ni han ska göra ska ha ta ur allt i akvariet igen och skölja rent men typ högtryckts tvätt (får låna en ) eller ska han låta det stå tomt och byta allt vatten varje dag ????

                      tips på åtgärder tack !!!!

                      mvh peter

                      Kommentar

                      • Suma
                        Användare
                        • januari 2011
                        • 606

                        #12
                        Ursprungligen postat av h0llowman
                        hmmm vad tycker ni han ska göra ska ha ta ur allt i akvariet igen och skölja rent men typ högtryckts tvätt (får låna en ) eller ska han låta det stå tomt och byta allt vatten varje dag ????

                        tips på åtgärder tack !!!!

                        mvh peter
                        Om han inte vill slänga den...vilket jag skulle gjort... så skulle jag rekommendera att ta ur den och skölja den med så varmt vatten som möjligt..under en längre tid.Typ flera veckor. Högtryck gör väll ingen skada men tar bara mer eller mindre på ytan. Med all sannolikhet har bakgrunden sugit in klorinen.
                        -------------------
                        Mats

                        Kommentar

                        • h0llowman
                          Användare
                          • april 2010
                          • 106

                          #13
                          skit också har ju läst att det är andra som använt klorin tyvärr såg jag att trådarna var från 2009 suck suck ...

                          men är inte back to nature tät i sig själv verkar ju vara hård i ytan och så -..

                          Kommentar

                          • cf.akvarielagret
                            Användare
                            • april 2002
                            • 5028

                            #14
                            Klorin o tropheusar är ingen lämplig kombination
                            riva bakgrunden tycker jag inte behövs
                            det räcker mad att den står i vatten som byts ett par gånger
                            jag är Ateist
                            men Gud talade till mig
                            Gud är stor
                            jag frågade hur stor ? inget svar
                            han kanske behövde låna toaletten

                            Kommentar

                            • h0llowman
                              Användare
                              • april 2010
                              • 106

                              #15
                              Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                              Klorin o tropheusar är ingen lämplig kombination
                              riva bakgrunden tycker jag inte behövs
                              det räcker mad att den står i vatten som byts ett par gånger
                              jo ingen bra kombination

                              men det roliga är in det hela är att han har 3 st troffe yngel + en stor gibbicep som går som test piloter i akvariet och dom lever efter ett dygn men dom andas häftigt så det måste vara en lite mängd klorin som finns kvar ..
                              troligtvis i frigoliten som bakgrunden står på .. så han ska ta ur allt vatten och ta bort den och sätta dit en ny och göra rent gruset igen +filter ..få se hur det blir efter det ..

                              låter det bra ????

                              Kommentar

                              Arbetssätt...