Lämplig munruvare - 240 liter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Keller
    Användare
    • mars 2012
    • 19

    Lämplig munruvare - 240 liter

    Hej,

    Jag har ett akvarium på 240 liter med 4 st Altolamprologus compressiceps , Chaitika och 11 st Lamprologus Caudopunctatus. Utöver dessa finns 4 st Petrcola och 4 st små Ansistrus som håller borta algerna.

    Både Comparna och Punkarna är grottlekare med förkärlek för snäckor så man skulle väl kunna kalla dem för semi-snäcklekare. Hur som helst är mitt relativt lilla akvarium mättat på fiskar som behöver grottor för att leka.

    Jag borde kanske nöja mig med dessa två arter men eftersom jag har Petricola finns en gryende önskan att även skaffa en lämplig munruvare. En art som jag gärna skulle vilja ha är Gnathochromis permaxillaris men de håller också till i grottor. Akvariet är även i minsta laget kanske.

    Jag har funderat på Nigripinnis för det verkar som om de gärna håller till i akvariets övre delar vilket skulle passa förträffligt. Men samtidigt, och nu kanske jag blir bannad, verkar den arten lite "trist".


    Nåväl, lite tankar och ideér mottages tacksamt.
  • johho
    Användare
    • mars 2007
    • 1825

    #2
    Jag är inte helt säker på att Petricolan är gökmal, utan romspridare. Så inte säkert du behöver en munruvare för den sakens skull. Jag kan ha fel här, men har iaf lyckats få ett petricola-yngel som snart är vuxet, ingen aning om hur detta har tillkommit dock, men finns, det gör det

    Vad gäller Niggrisarna så har jag haft dem, men jag har också bytt ut dem, för att jag tyckte just att de var tråkiga och att de dessutom var mycket snyggare på bilderna eftersom blixten också får de blåa att lysa upp. Det ser man inte så ofta i akvariet Men smaken är som baken, men därför rök mina Niggrisar iaf.

    Men Banad tror jag inte du blir, här tillåts nästan alla åsikter

    Kommentar

    • Mats Bryzell
      Användare
      • mars 2012
      • 231

      #3
      I konventionell belysning kan nigripinnis te sig, som nämnts, ganska trist.
      Om man inreder med långa, flata stenar, kanske någon typ av skiffer, och ställer dessa lodrätt i karets bakre del så bildas höga, trånga prång som hanarna gärna håller till i, och lockar till sig honor för lek.
      I dessa prång blir det av naturliga skäl ganska mörkt och det är då man ser hanarnas praktfulla teckning bäst.
      Detta är ett sätt att inreda på och det ger möjlighet att sätta stenläggningar för grottlekare framför och även sandbäddar i främre delen av karet där snäckskalslekare kan hålla till.
      Ett tips som ljussättning i ett kar med nigripinnis är ljus-spotar, som ju genererar ett mer riktat ljus och mörkare fält i karet.

      Kommentar

      • David Johansson
        Användare
        • april 2002
        • 581

        #4
        Petricola ingen gökmal

        Hej!

        Som johho skriver så är Petricolan ingen gökmal däremot är släktingen S. multipunctatus det.
        Så du behöver alltså ingen miunruvare av den anledningen.

        Mvh
        David

        Kommentar

        • Keller
          Användare
          • mars 2012
          • 19

          #5
          Där ser man. Jag får tacka för inläggen och be om ursäkt för att tacket kom ett år sent.

          Hur som helst, jag måste lägga ner det här akvariumet till förmån för ett saltförsök. Hur ska man göra enklast med fiskarna? Ringa sin handlare och fråga om de tar in dem eller försöka hitta ett bra hem åt dem här bland folket på forumet?

          Min grupp Caudopunctatus (7 st nu) är riktigt fin!

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #6
            Hehe!

            Säljes/skänkes här på siten detsamma på facebook:
            Nordiska Ciklidsällskapet - NCS. 2 741 gillar. Nordiska Ciklidsällskapet - Nordens största förening för ciklidintresserade


            Om inte det går brukar affärer ta emot utan ersättning.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • Keller
              Användare
              • mars 2012
              • 19

              #7
              Ja tackar, jag får göra ett försök. =)

              Kommentar

              • johho
                Användare
                • mars 2007
                • 1825

                #8
                Varsågod för hjälpen

                Kommentar

                Arbetssätt...