För starkt ljus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Keller
    Användare
    • mars 2012
    • 19

    För starkt ljus

    Hej,

    Jag har ett 240 liters rubinakvarium som jag köpte en Eheim ljusramp till. Det är den där huvan som passar på det aktuella akvariumet med de sladdriga plastlocken och sen någon slags ställning med 2 T8 lysrör.

    Tro det eller ej men jag tycker att ljuset är för starkt för min tanganyika biotop.

    Jag tänkte lösa det genom att listigt skruva bort ett av ljusrören och sen plugga igen kontaktdonen så att det inte skulle komma in fukt där men det gick inget vidare. Då lös det inte alls. Det verkar som om det måste finnas kontakt, dvs båda rören måste nog sitta i.

    Finns det någon som har en aning om vad man kan göra? Färgerna på cikliderna kommer inte fram lika bra i starkt ljus.

    Tacksam för svar. =)
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Hej och välkommen hit!!

    Kan det vara så att färgen på lysrören inte är de bästa? Kanske genom att byta lysrör till något med färgåtergivning som är bra för dina fiskar vore en ide?
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Mike_Noren
      Användare
      • februari 2003
      • 2695

      #3
      Har väldigt svårt att tänka mig att två T8'or kan bli för starkt för ett 240, men smaken är som baken. Om lysrören sitter i serie kan du inte skruva ur bara det ena, men du kan förstås blockera ljuset med t.ex. papper eller vit plastpåse mellan ramp och täckglas.

      Men kolla som sagt först vad det är för lysrör, så du inte har kall/varmvita eller nån sån skit.

      Kommentar

      • Keller
        Användare
        • mars 2012
        • 19

        #4
        Tack för svaren!

        Det kan förvisso vara så att det är färgen det är fel på. Min erfarenhet av Juwel och rubin är att de designar för att det ska vara snyggt, inte nödvändigtvis det bästa för akvariets innvånare (höjd istället för djup osv).

        Några tips om vad jag ska prova med istället? Jag har inga växter så syftet med ljuset ska vara så "mjukt" som möjligt och gärna framhäva färger hos fiskarna.

        Kommentar

        • Erik Österlund
          Användare
          • januari 2005
          • 3788

          #5
          Ett rör med blå-vit ljus ocjh sen ett med rött typ grolux tycker jag blir snygg kombo.

          Sätt på alufolie på rören om du vill ha mörkare partier i burken.

          Kommentar

          Arbetssätt...