En liten introduktion

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell
    Användare
    • mars 2012
    • 231

    En liten introduktion

    Halloj, Nordiska Ciklid Sällskapet!
    När man introducerar sig på ett nytt forum gäller, i de flesta fall, lite olika regler. På vissa forum kan man dra igång direkt, mer eller mindre utan att presentera sig, och börja posta inlägg. På andra forum har man en mer sofistikerad inställning där man tar ”seden dit man kommer”, accepterar att forumet är som ett hus där man är gäst och således följer husreglerna, tar av sig skorna – eller åtminstone torkar av dom på dörrmattan – och efter detta interagerar med gästerna som för tillfället frekventerar huset/forumet.

    Jag upplever det här, som tidigare nämnts, som ett sofistikerat forum, och vill helt enkelt presentera mig själv och berätta lite vem jag är och varför jag kommer hit till er på NCS.

    Jag är musiker, gitarrist, och har detta som levebröd – men parallellt med gitarrspelandet har jag hållt på med akvarium sedan jag var 10 år. Då jag blir 50 bast i april 2012 innebär detta att akvariehållningen pågått i 40 år, faktiskt något längre än den musikaliska banan – och jag tror banne mig att jag kommer syssla med akvarium då gitarrerna läggs på hyllan, även om jag säger som Keith i Rolling Stones; ”Jag kan inget annat, så jag kommer att dö som gitarrist, gärna på scenen”.

    Nåväl, nu handlar det här om akvarium och dess innevånare och det är, antagligen och förhoppningsvis mer intressant, vad min medverkan på NCS:s forumsida kommer att mynna ut i.

    Som gammal ”gubbjävel” inom akvaristiken var jag, såklart, en ”Johnny come lately” när det gäller nätet. Jag hade mina burkar; Tanganyika, SA och CA-ciklider… Karen puttrade på och man hade egentligen ingen att utbyta åsikter, tankar och idéer med. Sad but true, men så öppnade sig ”nätet” för en helt annan åtkomst av information och tillgänglighet till andra akvarister och deras synpunkter – och en vacker dag då jag sökte efter en viss ciklidart och dess behov, kom jag in på en sida som kallades ”Zoopet”…
    Jag registrerade mig där och har varit aktiv på det forumet under några år – och sökte egentligen inte efter andra sidor och forum under en ganska lång tid.
    Då mitt största intresse är cikliders beteende och den miljö de lever i (inredning i akvarium) har det nu blivit så att jag oftast – för att djuploda mina intressen – har sökt mig till utländska forum och deltagit där istället.
    DaRe här på NCS såg mina trådar på Zoopet, speciellt om inredning och ciklidbeteende och frågade mig om jag kanske kunde skriva någon artikel i ämnet (vilket jag ämnar göra), och i samband med detta även medverka på NCS: s forumsida.
    Sagt och gjort, nu är jag här på NCS:s eminenta forumsida och hoppas att jag kan bidraga med något matnyttigt, intressant eller, helt enkelt, något kul, framledes.

    Jag har hyfsat nyligen flyttat till en kåk, där jag de senaste två åren haft en massa små akvarium i en ”stuga” i trädgården. Karen i denna stuga har precis nu decimerats till ett 540-liters där två ståtliga Flagciklidpar går – och om någon/några månader skall det in ett 960-literskar i stugan. Detta skulle kunna rendera någon slags ”Projekt-tråd” möjligtvis… Det finns flera ”projekt” på gång som jag gärna delar med mig av – med förhoppning att det kan vara intressant även för alla de fina akvarister som finns här på NCS.
  • Peter_A_F
    Användare
    • januari 2008
    • 809

    #2
    Välkommen till NCS och dess forum!

    Tack för en intressant presentation och jag är övertygad att du kommer tillföra massor till detta forum. Väl mött!
    - 720 liter med Malawi.

    Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

    Lägg till ciklid.org på iGoogle!

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Grymt välkommen, härligt att lära känna dig via den presentationen. Vad gäller seden dit man kommer så gäller det också omvänt att man kan inte komma någonstans utan att ta med sig sin del av en sed som förhoppningsvis får fotfäste där man hamnar. Svårt att leva utan att få göra avtryck och ha en påverkan på omgivningen. Givande och tagande brukar hålla längst.

      Då har vi minst 2 gitarrister (Rövarprinsen (Vilket namn hörru ) eller finns här fler?? Säkerligen finns andra med andra instrument som intresse det kanske rent av kan bli något NCS låt av det hela, hehe. Vem vet.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Mats Bryzell
        Användare
        • mars 2012
        • 231

        #4
        Ursprungligen postat av Peter_A_F
        Välkommen till NCS och dess forum!

        Tack för en intressant presentation och jag är övertygad att du kommer tillföra massor till detta forum. Väl mött!
        Tack skall du ha Peter!
        Ja, jag hoppas att jag kan tillföra lite "input" vad gäller ciklidbeteende (en "grej" många har frågor kring) och även inredningstips, eller åtminstone idéer kring detta, som så ofta är en avgörande faktor när cikliderna vi har i våra kar inte riktigt agerar som vi förväntar oss att de skall göra!

        Kommentar

        • Mats Bryzell
          Användare
          • mars 2012
          • 231

          #5
          Ursprungligen postat av DaRe
          Grymt välkommen, härligt att lära känna dig via den presentationen. Vad gäller seden dit man kommer så gäller det också omvänt att man kan inte komma någonstans utan att ta med sig sin del av en sed som förhoppningsvis får fotfäste där man hamnar. Svårt att leva utan att få göra avtryck och ha en påverkan på omgivningen. Givande och tagande brukar hålla längst.

          Då har vi minst 2 gitarrister (Rövarprinsen (Vilket namn hörru ) eller finns här fler?? Säkerligen finns andra med andra instrument som intresse det kanske rent av kan bli något NCS låt av det hela, hehe. Vem vet.
          Åh, finns det gitarrister här så är det ju så mycket roligare! I'm All In!
          ... och om "seden dit man kommer" betyder att jag kan bidraga med något matnyttigt vad gäller filmer och bilder så finns det ju enorma massor (relativt) - mycket som visats på andra sidor och forum - men som jag givetvis gärna delar med mig av (du har ju sett en hel del, DaRe) och gärna lägger upp här, om det finns intresse framgent..?!?

          Kommentar

          • classe
            NCS Medlem
            • april 2007
            • 1147

            #6
            Välkommen till ciklid.se där på NCS där forum...
            375 LITER Malawi arter..
            74 Liter Malawi yngel...

            Kommentar

            • Mats Bryzell
              Användare
              • mars 2012
              • 231

              #7
              Ursprungligen postat av classe
              Välkommen till ciklid.se där på NCS där forum...
              Jag tackar för det, Classe!

              Kommentar

              • ansjo
                Användare
                • april 2006
                • 203

                #8
                Hmm, jag känner igen dig Mats...
                / Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  #9
                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                  Åh, finns det gitarrister här så är det ju så mycket roligare! I'm All In!
                  ... och om "seden dit man kommer" betyder att jag kan bidraga med något matnyttigt vad gäller filmer och bilder så finns det ju enorma massor (relativt) - mycket som visats på andra sidor och forum - men som jag givetvis gärna delar med mig av (du har ju sett en hel del, DaRe) och gärna lägger upp här, om det finns intresse framgent..?!?
                  Jajamän, det låter toppen de
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • Mikael W
                    NCS Medlem
                    • augusti 2002
                    • 8598

                    #10
                    Välkommen Mats! Det var verkligt trevligt att läsa din presentation.

                    Visst finns det några gitarrister bland oss, vår f.d. redaktör Roger Häggström blev gitarrist medan vår tidigare kassör Anders Lindersson nöjer sig med 4-strängat.
                    mvh
                    Mikael W
                    (NCS-medlem sedan 1981)

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • april 2002
                      • 14633

                      #11
                      Även jag önskar dig välkommen
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell
                        Användare
                        • mars 2012
                        • 231

                        #12
                        Tack skall ni ha Mikael och Ola!
                        I nuläget har jag inget direkt "att komma med" - jag går lite i väntans tider (960-burken) men har några små idéer som säkert kan resultera i någon tråd om ett tag.
                        Det skall bli härligt att kryssa runt i forumet, kolla på bilder och läsa intressanta trådar!
                        Riktigt kul att vara här!

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • april 2002
                          • 14633

                          #13
                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Tack skall ni ha Mikael och Ola!
                          I nuläget har jag inget direkt "att komma med" - jag går lite i väntans tider (960-burken) men har några små idéer som säkert kan resultera i någon tråd om ett tag.
                          Det skall bli härligt att kryssa runt i forumet, kolla på bilder och läsa intressanta trådar!
                          Riktigt kul att vara här!
                          Det är kul att ha dig här. Din entusiasm kommer säkerligen smitta av sig.
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • Peter_A_F
                            Användare
                            • januari 2008
                            • 809

                            #14
                            Om du vill ha en tråd att bita i så är det tråden om när Larry bygger sitt 2400 liters kar...
                            Hej! Startar härmed en tråd som kommer att handla om ett akvarieprojekt som är som är startat. Jag har tidigare dryftat frågan i denna tråden. http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=56628 Efter ett rejält bakslag när jag fick en stor vattenskada (kolla CB:1 2007) och http://www.ciklid.org/forum/showthread
                            - 720 liter med Malawi.

                            Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                            Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                            Kommentar

                            • Kajjjan
                              NCS Medlem
                              • juni 2008
                              • 1882

                              #15
                              Friskt blod, nya synpunkter och idéer kan ett forum aldrig få för mycket av - välkommen!

                              //Kaj

                              Kommentar

                              Arbetssätt...