Dela av akvarium med filtermatta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • doohan
    NCS Medlem
    • augusti 2004
    • 1607

    Dela av akvarium med filtermatta?

    Funderar på at dela av mitt 375 med en 50x50x10cm filtermatta. Gur fungerar det för er som gjort så? Bör man köra pumpar på båda sidorna.......
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Funkar utmärkt. Kör en pump på ena sidan och för över vatten till den andra - då får du ett bra filter samt sätter ihop vattenmassorna ordentligt. Hur kraftig cirkulation du ska ha i partitionerna beror på fiskbestånd, men generellt sätt är svaret "ja" du bör ha pumpar på båda sidorna (luftning funkar det också).
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Mr.Mange
      Användare
      • september 2011
      • 40

      #3
      Brukar göra så i mina yngelkar när man bara behöver ca 80 liter i början när dom är små.
      Man bara skär till filtermattan något större än vad akvariet är.
      Har aldrig behövt en massa glaslister som håller kvar filtermattan om man gör så.

      Kör "pump" på varje sida om mattan.

      Kommentar

      • aejohansson
        Användare
        • maj 2011
        • 432

        #4
        Jag kör en lösning där jag byggt en "filterkammare" av filtermatta däri jag har några liter filtermaterial. Bakom det så sitter 2 stycken 1000 liters pumpar som pumpar ut vatten i var sitt fack och på så sätt så får jag mycket filtermedie (30-40 liter) och genomströmning genom hela.

        Kommentar

        • doohan
          NCS Medlem
          • augusti 2004
          • 1607

          #5
          Måste

          säga tack för era svar och den bra bilden!

          Har inte tänkt limma glas stöd till mattan utan antar att då den är lite bredare än innermåttet på akvariet så kommer den att spänna fast sig själv mellan fram o bakrutan. Då kör jag så.

          Kommentar

          Arbetssätt...