LED belysning i stället för lysrör

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Peter_A_F
    Användare
    • January 2008
    • 809

    #46
    Är bilderna tagna med exakt samma inställning på kameran? Alltså i helt manuellt läge.
    Svårt att bedöma bilderna ifall kameran har ändrat tid/bländare/iso/vitbalans.

    Men har du testat att köra utan blåa LED, kan uppleva att skuggor bli väldigt blå med blåa LED, vilket syns ganska tydligt på bild 1. Tycker nog att bild 3 ser bäst ut.
    - 720 liter med Malawi.

    Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

    Lägg till ciklid.org på iGoogle!

    Kommentar

    • Johan F
      Användare
      • March 2006
      • 2439

      #47
      Ursprungligen postat av Peter_A_F
      Är bilderna tagna med exakt samma inställning på kameran? Alltså i helt manuellt läge.
      Svårt att bedöma bilderna ifall kameran har ändrat tid/bländare/iso/vitbalans.

      Men har du testat att köra utan blåa LED, kan uppleva att skuggor bli väldigt blå med blåa LED, vilket syns ganska tydligt på bild 1. Tycker nog att bild 3 ser bäst ut.
      Håller med Peter att få en rättvisande bild över hur det igentligen ser ut, ni får väl komma hit
      Jag vill endast visa hur färgen är inte hur ljus eller mörkt det blir. Det får jag justera med antal LED sedan när jag har rätt kombo.
      Jag kör helt i manuellt läge det enda som jag måste ändra är bländaren eller tiden. Men det skall ju inte påverka färgnyansen. Däremot så ändras ju ljusstyrkan av bländaren/tiden, skulle jag inte göra det så skulle sanden bli helt utfrätt eller för mörk det beror ju på vilka instälningar jag utgår i från.

      Nej, jag har inte testat med att köra helt utan blå. Bild 3 är ju 8 x vita och 3 x blå mot bild 1&2 består "endast" av 6 x vita + 3 x blå samt i en även röda.
      Senast redigerad av Johan F; 04 March 2012, 22:11.
      3000 liter med Tropheus
      http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
      Tropheus sp. black Ikola
      Tropheus sp. black Caramba
      Tropheus red bishop Caramba
      Tropheus Moorii Kambwimba
      Tropheus Moorii Kapampa
      Tropheus Duboisi Maswa

      Kommentar

      • Johan F
        Användare
        • March 2006
        • 2439

        #48
        Bild 1 och 3 har jag visat tidigare. Men ville se dessa mot den nya 2:an.
        Bild1. 6 x 10000k vit + 3 x blå
        Bild2. 4 x 10000k vit + 3 x blå + 2 x 6500k vit
        Bild3. 6 x 10000k vit + 3 x blå + 2 x 6500k vit

        Jag försökte få bort det blå ljuset något mot vad som kommer fram i bild 1 genom att byta ut två kallvita mot två varmare led. Tycker att det kom fram nästan lika bra på bilden som i verkligheten. Samtidigt så vill jag inte att det blå försvinner helt som i bild 3.

        Möjligt att man skall ta bort en blå också från bild2 uppsättningen?
        Senast redigerad av Johan F; 04 March 2012, 22:25.
        3000 liter med Tropheus
        http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
        Tropheus sp. black Ikola
        Tropheus sp. black Caramba
        Tropheus red bishop Caramba
        Tropheus Moorii Kambwimba
        Tropheus Moorii Kapampa
        Tropheus Duboisi Maswa

        Kommentar

        • PaS
          Användare
          • December 2010
          • 47

          #49
          Hur tycker du färgen i fisken påverkas i de olika uppsättningarna? Inbillar mig att de skillnaderna är svåra att förmedla genom kameran som det är nu.

          I övrigt tycker jag bild 2 har den mest behagliga temperaturen, fastän den har ganska mycket blå i sig.
          Tropheus

          Kommentar

          • Johan F
            Användare
            • March 2006
            • 2439

            #50
            Ursprungligen postat av PaS
            Hur tycker du färgen i fisken påverkas i de olika uppsättningarna? Inbillar mig att de skillnaderna är svåra att förmedla genom kameran som det är nu.

            I övrigt tycker jag bild 2 har den mest behagliga temperaturen, fastän den har ganska mycket blå i sig.
            Alla LED uppsättningar är mycket bättre än mina rör och tar fram färgen och ger en helt annan kontrast i karet.
            Svårt att säga då jag skiftar uppsättningen av ledkombo med någon timmes mellanrum. Dels så blir troffarna lite skärade en stund innan de vänjer sig och jag behöver koppla om. Man skulle ha ett antal olika uppsättningar så att man kan jämföra lättare men de har jag ingen lust att sätta ihop.
            Tycker att sista uppsättningen är den bästa hittills (10000k+6500k vita+blå), åtminstone för gul/svart fisk (Ikola).
            Tänkte ta bort en av de blåa leden (uppsättning bild 2) och prova innan jag börjar provar på andra kar med andra färger på fisken.

            Kameran avbildar färgerna bättre än verligheten. Det är inte riktigt så blått eller rött som exempelvis bild 1 respektive 2 är på fotot i inlägg #40 i verkligheten.
            3000 liter med Tropheus
            http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
            Tropheus sp. black Ikola
            Tropheus sp. black Caramba
            Tropheus red bishop Caramba
            Tropheus Moorii Kambwimba
            Tropheus Moorii Kapampa
            Tropheus Duboisi Maswa

            Kommentar

            • tege
              Användare
              • February 2005
              • 2753

              #51
              Ursprungligen postat av Johan F
              Alla LED uppsättningar är mycket bättre än mina rör och tar fram färgen och ger en helt annan kontrast i karet.
              Svårt att säga då jag skiftar uppsättningen av ledkombo med någon timmes mellanrum. Dels så blir troffarna lite skärade en stund innan de vänjer sig och jag behöver koppla om. Man skulle ha ett antal olika uppsättningar så att man kan jämföra lättare men de har jag ingen lust att sätta ihop.
              Tycker att sista uppsättningen är den bästa hittills (10000k+6500k vita+blå), åtminstone för gul/svart fisk (Ikola).
              Tänkte ta bort en av de blåa leden (uppsättning bild 2) och prova innan jag börjar provar på andra kar med andra färger på fisken.

              Kameran avbildar färgerna bättre än verligheten. Det är inte riktigt så blått eller rött som exempelvis bild 1 respektive 2 är på fotot i inlägg #40 i verkligheten.
              Hm! Om du bara blandar vita, utan blåa överhuvudtaget?

              Våra hjärnor har automatisk vitbalansjustering, det har inte våra kameror.
              https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

              Kommentar

              • Johan F
                Användare
                • March 2006
                • 2439

                #52
                Ursprungligen postat av tege
                Hm! Om du bara blandar vita, utan blåa överhuvudtaget?

                Våra hjärnor har automatisk vitbalansjustering, det har inte våra kameror.
                Jag skall prova bara vita vid tillfälle, troligen så får jag någon timme till övers under helgen

                Har hört/läst någon stans om just vitbalasen och våra hjärnor
                Senast redigerad av Johan F; 06 March 2012, 07:46.
                3000 liter med Tropheus
                http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                Tropheus sp. black Ikola
                Tropheus sp. black Caramba
                Tropheus red bishop Caramba
                Tropheus Moorii Kambwimba
                Tropheus Moorii Kapampa
                Tropheus Duboisi Maswa

                Kommentar

                • Jonny Österberg
                  Användare
                  • December 2005
                  • 49

                  #53
                  Jag väntar otåligt på att få se ditt resultat innan jag beställer mina LED.
                  Hoppas du kommer fram med en bra uppsättning så jag får någonting att utgå från
                  Malawi i 960L (inbyggt i vägg mellan två rum)
                  Malawi i 225L Hörnakvarie
                  Viktoria i 200L
                  Tanganyika i 540L

                  Kommentar

                  • deelay
                    Användare
                    • September 2002
                    • 5394

                    #54
                    Ursprungligen postat av tege
                    Våra hjärnor har automatisk vitbalansjustering, det har inte våra kameror.
                    Köp en Canon så finns det automatik för det =)
                    http://www.aquariumstockholm.se/

                    Kommentar

                    • jhes
                      Användare
                      • September 2010
                      • 229

                      #55
                      Den här du menar "Cannon LED"
                      Ecoxotic is here with a new toy. Meet the Photon Light cannon made from a 50 watt multi-chip with one LED die. Initially, the photon light cannon will come out in a Pendant but not to worry for you…



                      Ursprungligen postat av deelay
                      Köp en Canon så finns det automatik för det =)

                      Kommentar

                      • tege
                        Användare
                        • February 2005
                        • 2753

                        #56
                        Ursprungligen postat av deelay
                        Köp en Canon så finns det automatik för det =)
                        Upp till bevis då
                        https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                        Kommentar

                        • Ducce
                          Användare
                          • November 2009
                          • 360

                          #57
                          Ursprungligen postat av jhes
                          Var e gillaknappen

                          Kommentar

                          • Johan F
                            Användare
                            • March 2006
                            • 2439

                            #58
                            Så får det bli!

                            Min led-uppsättning som jag tycker faller mig i smaken för en 80 cm ramp;
                            4 x 10000k vit
                            2 x 6500k vit
                            2 x blå
                            Monteringsordningen jag valde blev 10000k, blå, 6500k, 10000k, 10000k, 6500k, blå och 10000k. Jag har vit sand och jag gillar när den fortfarande förblir vit, så därför blandade jag inte in röda led. Ett kar med brun sand skulle jag nog kunna tänka mig fungera bättre med några röda led i rampen. Sen om man vill ta fram det röda tydligare på ex . röd fisk så krävs röda led.

                            Sammanfattningsvis så är jag väldigt nöjd med skenet och skimret som led ger.
                            Strömförbrukningen är jag inte lika imponerad av. En ramp med 8 leds drar med drivern uppmät 36w. Min lysrörsramp drar 54w med ungefär samma ljusstyrka. Här trodde jag det skulle vara större skillnad.
                            Nu skall jag limma fast led-kombon för att prova av vad linser kan ge för effekt.
                            Senast redigerad av Johan F; 11 March 2012, 00:58.
                            3000 liter med Tropheus
                            http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                            Tropheus sp. black Ikola
                            Tropheus sp. black Caramba
                            Tropheus red bishop Caramba
                            Tropheus Moorii Kambwimba
                            Tropheus Moorii Kapampa
                            Tropheus Duboisi Maswa

                            Kommentar

                            • Johan F
                              Användare
                              • March 2006
                              • 2439

                              #59
                              Färdig med referenslisten med led till första karet.
                              Nu är leden limmade och jag och fisken har njutit av ljuset.
                              När det gäller val med eller utan linser så tyckte jag att på de vita leden som sitter ca 10 cm från varandra på listen fungerar det mycket bra, det blir mycket mer ljus.
                              Med led som är monterade längre från varandra så fungerar det sämre med lins på. I mitt fall så sitter de två blå leden monterade ca 40 cm från varandra. Det blir för långt från varandra för att få ljuset att sprida sig över hela botten med linser på. Och jag vill inte ha fler blå led så då blev det väldigt bra utan linser.
                              Har även kollat så att aluminiumlisten tar hand om värmen från leden. Den hamnar på 47 grader vilket jag tror skall vara okej för livslängden.
                              3000 liter med Tropheus
                              http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                              Tropheus sp. black Ikola
                              Tropheus sp. black Caramba
                              Tropheus red bishop Caramba
                              Tropheus Moorii Kambwimba
                              Tropheus Moorii Kapampa
                              Tropheus Duboisi Maswa

                              Kommentar

                              • Kajjjan
                                NCS Medlem
                                • June 2008
                                • 1882

                                #60
                                Om man har ett kar som är 75 cm djupt och vill ha lite växter, vilken färgtemp ska man köra då? Är det 6500K? Någon som vet säkert?

                                //Kaj

                                Kommentar

                                Arbetssätt...