Pump till 100 liters droppfilter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jockexx
    Användare
    • april 2006
    • 78

    Pump till 100 liters droppfilter

    Hur mycket flöde behövs? 100 liter biobollar och ev lite korallsand i filtret.
  • Engelholm Audio
    Användare
    • augusti 2009
    • 366

    #2
    Praktiska prov?

    10 liters spann och häll i i lagom takt och ta tiden på det.
    Vänliga hälsningar, Pär!
    CAF: http://www.akvariekarlskrona.se/
    Hifi: http://www.engelholmaudio.com/

    Kommentar

    • joelit
      Användare
      • december 2011
      • 31

      #3
      Runt 1000-1500L/h så borde det biologiska trivas bra imo.
      Festina lente!
      Våran lokal

      Kommentar

      • Mats
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 804

        #4
        Hej.
        Vad har du för dimension på detta filter.
        mvh Mats
        http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

        Kommentar

        • nicson
          Användare
          • januari 2010
          • 639

          #5
          Det blir ett rejält droppfilter det! Jag har kört 1800 l/h genom mitt droppfilter men det rymmer bara 15 l bioboll (två seriekopplade papperskorgar). Pumpen är märkt 3000 men flyttar bara 1800 l/h när den måste lyfta vattnet 1,20 m. Jag upplever flödet som lagom, men har inte så mkt att jämföra med då jag aldrig sett ngt annat än detta jag byggt.

          Kommentar

          • Jockexx
            Användare
            • april 2006
            • 78

            #6
            Måtten blir ca 430x280x1000 mm ( BxLxH )
            Har pumpar att tillgå på 1400-2400-3500-6000-9000 liter så man får väl testa sig fram.
            Innan droppfiltret sitter filtermattor på 440x300x100 mm. 3 st grov och 2 st mellangrov så sammanlagt 0,5 m filter att gå igenom. Kommer ha ca 150 malawi i mbunastorlek i akvariet som är på ca 2300 liter vatten med sumpen.
            Förslag på biobollar? Dom jag tror mest på är dessa sen duplas försvann, dom saknar ju mittplatta:

            Kommentar

            • nicson
              Användare
              • januari 2010
              • 639

              #7
              Jo den typen har jag i mitt. Prisvärda och funkar bra tycker jag. Jag la in en rejäl bit kalktuff i mitt också - funkade bra! Efter ett år hade ungefär halva stenen försvunnit och man kan hela tiden se småbitar/grus av den som brutits loss och hamnat nedanför utsläppet.

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • maj 2005
                • 4642

                #8
                Enkelt svar: så mycket du har råd med. Kommer funka bättre ju mer snurr du har på det. Jag har ärligt snott beteckningen "forsfilter" från Lasse Forsberg. Droppfilter blir lite fel, faktiskt. Jag är helt och hållet överens med Lasse om att det funkar bättre ju mer snurr det är på det.
                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                • jhes
                  Användare
                  • september 2010
                  • 229

                  #9
                  Ingen egen erfarenhet av dessa, men dom verkar va poppis på andra sidan atlanten!
                  Evolution Aqua manufacture many leading brands and products in all areas of aquatics, including koi and ornamental ponds, freshwater and marine aquariums



                  Ursprungligen postat av Jockexx
                  Måtten blir ca 430x280x1000 mm ( BxLxH )
                  Har pumpar att tillgå på 1400-2400-3500-6000-9000 liter så man får väl testa sig fram.
                  Innan droppfiltret sitter filtermattor på 440x300x100 mm. 3 st grov och 2 st mellangrov så sammanlagt 0,5 m filter att gå igenom. Kommer ha ca 150 malawi i mbunastorlek i akvariet som är på ca 2300 liter vatten med sumpen.
                  Förslag på biobollar? Dom jag tror mest på är dessa sen duplas försvann, dom saknar ju mittplatta:

                  Kommentar

                  • Pettap
                    NCS Medlem
                    • januari 2005
                    • 1385

                    #10
                    Kaldnes K1 fungerara inte i droppfiltet, dom blir för packade. Men dom är kanon i tryck filter där vattnet trycks in under K1rna så dom "kokar" i filtret
                    //Peter
                    4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
                    900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
                    Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

                    Kommentar

                    • Jockexx
                      Användare
                      • april 2006
                      • 78

                      #11
                      Kör jag med en Laguna 9000 tror jag hela droppfiltret sprängs i luften. Sånt jävla tryck på den! 2700 liter verkar funka ok. Vill inte köra min oceanrunner 6500 då den både låter mycket och drar 115 watt. Ska se om jag hittar nåt runt 4000 liter men sen är det nog svårt att få igenom mer på den ytan.

                      Kommentar

                      • Jockexx
                        Användare
                        • april 2006
                        • 78

                        #12
                        Nån som vet om dessa funkar som kaldnes k1?

                        Kommentar

                        • David Johansson
                          Användare
                          • april 2002
                          • 581

                          #13
                          Ursprungligen postat av Jockexx
                          Nån som vet om dessa funkar som kaldnes k1?
                          http://www.dammbutiken.se/index.php?...roducts_id=122
                          Jag kanske missförstår din fråga men som Pettap skriver tidigare i denna tråd är dessa till för s.k. "fluid/moving bed" filter där filtermaterialet flyter fritt i rörelse, då de är extremt lätta. De är inte lämpade för ett droppfilter, då passar biobollarna hos samma försäljare mycket bättre.
                          David

                          Kommentar

                          • Jockexx
                            Användare
                            • april 2006
                            • 78

                            #14
                            Jag var nog lite otydlig vad jag menade.
                            Droppfiltret är löst med vanliga biobollar men jag har en kammare på ca 50 liter först i sumpen där vattnet kommer ner från akvariet över där det är ca 5000 liter i timmen i cirkulation. Tänkte man kunde slänga i lite plastpluppar typ kaldnes k1 där. Hittade dom på ett annat ställe så jag testar nog det. Är ju bra att ha det först för det slår ju sönder skit och annat så andra filter i kedjan lättare kan bryta ner det.

                            Kommentar

                            • pleco
                              Användare
                              • april 2002
                              • 516

                              #15
                              Ursprungligen postat av Pettap
                              Kaldnes K1 fungerara inte i droppfiltet, dom blir för packade. Men dom är kanon i tryck filter där vattnet trycks in under K1rna så dom "kokar" i filtret
                              //Peter
                              Jag har k1 i ett droppfilter på ca 14L som varit i gång sen 2005 och funkar utan problem .
                              ==> Mina video==> Mitt Bildarkiv på Zoopet ==> Min Zoon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...