Fråga publiken!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • msb
    Användare
    • september 2009
    • 314

    #16
    Tanganyika/ Troffar ett måste o prova
    Sen kan du ju blanda en hel del tanganyika
    Finns grymt mycket fin tanganyika.
    Tropheus

    Kommentar

    • maltandis
      Användare
      • oktober 2003
      • 1567

      #17
      Troffar, Petrochromis eller ett sällskapskar med blandade tanganyikaciklider. Väljer du rätt så är det lättare att bli av med ynglen.
      Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

      Kommentar

      • nicson
        Användare
        • januari 2010
        • 639

        #18
        "If you want to go to Africa"

        Varför inte en Madagaskarbiotop? Man kan ju alltid försöka påverka folk att förverkliga ens egna drömmar om de frågar...

        Sen tycker jag Viktoriaciklider är grymt underrepresenterade! Skulle ditt kar kunna bli den största Viktoriabiotopen i NC? Få kan på rak arm beskriva en Viktoriabiotop...

        Påffarna kanske du kan sälja till restaurang Räkans damm - tyckte de saknade ett riktigt par vad jag minns...

        Kommentar

        • Magnus m
          Användare
          • december 2008
          • 303

          #19
          Knappat in nu
          Petrochromis biten!

          Kommentar

          • glasblåsaren
            Användare
            • augusti 2008
            • 81

            #20
            Varför inte köra en västafrika biotop?Tänk ett stim kongotetror typ 100 stycken plus att det finns en hel del väldigt intressanta ciklider därifrån så hade jag gjort.
            .

            Kommentar

            • Kajjjan
              NCS Medlem
              • juni 2008
              • 1882

              #21
              Ursprungligen postat av Dev
              Geophagus altifrons skulle det stå

              Som tidigare skrivits hur många i detta avlånga land har 1 så lyckat par som du har
              Nja, men de har tacklat av nu - de har inte lekt på två veckor...men de höll på att böka och putsa stenen igår kväll igen så...ja det är väl på gång igen...jo, visst är det ett fantastiskt par och det är just det som komplicerat det hela ända sedan jag för ett drygt halvår sedan började fundera på ny inriktning.

              Ursprungligen postat av msb
              Tanganyika/ Troffar ett måste o prova
              Sen kan du ju blanda en hel del tanganyika
              Finns grymt mycket fin tanganyika.
              Instämmer! Det är mycket intressant!
              Ursprungligen postat av maltandis
              Troffar, Petrochromis eller ett sällskapskar med blandade tanganyikaciklider. Väljer du rätt så är det lättare att bli av med ynglen.
              Det är, som sagt, mycket intressant!

              Ursprungligen postat av nicson
              "If you want to go to Africa"

              Varför inte en Madagaskarbiotop? Man kan ju alltid försöka påverka folk att förverkliga ens egna drömmar om de frågar...

              Sen tycker jag Viktoriaciklider är grymt underrepresenterade! Skulle ditt kar kunna bli den största Viktoriabiotopen i NC? Få kan på rak arm beskriva en Viktoriabiotop...

              Påffarna kanske du kan sälja till restaurang Räkans damm - tyckte de saknade ett riktigt par vad jag minns...
              Jag ska definitivt titta in på både Madagaskar och Viktoria, det är ett inspirerande förslag!
              Vem är Räkan?

              Ursprungligen postat av Magnus m
              Knappat in nu
              Gott!

              Ursprungligen postat av glasblåsaren
              Varför inte köra en västafrika biotop?Tänk ett stim kongotetror typ 100 stycken plus att det finns en hel del väldigt intressanta ciklider därifrån så hade jag gjort.
              .
              Också mycket inspirerande förslag! Ett stim Kongotetror skulle vara vackert, absolut. Men vad har vi för ciklider därifrån? Röd Ciklid o Palett är de enda jag känner till. Finns det några andra tro? Artregistret nästa!

              //Kaj

              Kommentar

              • Kajjjan
                NCS Medlem
                • juni 2008
                • 1882

                #22
                Man får väl då tacka forumet för vägledning, inspiration, tips och inte minst rösterna i min lilla undersökning "Fråga publiken".
                Jag har ju inte bestämt mig helt ännu, men det lutar väldigt mycket åt ett specifikt håll.
                I klar ledning just nu är SA med discus och scalare som huvudattraktionerna. Det är alltså mitt huvudspår jag tänker jobba vidare på, dvs lära mig mer om för att finna ut vilka förutsättningar jag har för att få till ett lyckat kar med den inriktningen. Jag har kollat igenom en massa bra trådar här på forumet, tittat in lite på diskusforumet också, samt inte minst på Diskus-Varberg hemsida och fått väldigt mycket inspiration. Ett kar med 6-8 altum + lika många vf discus och väl valda sällskap till dessa...
                Som alternativ inriktning ser jag två alternativ egentligen: Troffe-/Pettris-kar eller ett västafrika kar med bl a ett gäng röda juvelciklider och ett stort stim kongotetror.

                Nu sitter jag på tåget på väg hem och kommer kanske hem till en svärm påffeyngel som kastar omkull alla idéer jag fått under veckan...det är väl det enda som skulle kunna hända som skulle kasta omkull planerna, eller fördröja dem...

                I vilket fall som helst är detta ett halvårsprojekt för mig. Så i augusti/september har jag ett färdigt kar med den nya inriktningen - vilket det nu blir. Under tiden kommer jag att spana, läsa och titta på alla alternativ, men speciellt discus/scalare. Och nästa gång ni hör något om detta kar har jag gått från snack till handling.

                //Kaj

                Kommentar

                • Rooster
                  NCS Medlem
                  • november 2009
                  • 473

                  #23
                  håller med glasblåsaren go for VA! men om inte det är aktuellt så tillsätt lite SA-ciklider till dina påffar, tex. nån andinoacara, eller kanske lite uarus och chockladciklider. som ett tredje alternativ föreslår jag CA-tema, men ett gäng biffiga ciklider såsom paratheraps, amphilosus, parachromis etc.

                  Kommentar

                  • chas
                    Användare
                    • augusti 2009
                    • 304

                    #24
                    Tanganyika är nästan givet i den burken! Enkel ekvation:

                    2/3 grupper pettrisar + 1 grupp tropheus + en hel drös hästnosar
                    = Du kommer aldrig kolla tv igen!
                    http://naistick.wix.com/photo

                    Kommentar

                    • Kajjjan
                      NCS Medlem
                      • juni 2008
                      • 1882

                      #25
                      Ursprungligen postat av Rooster
                      håller med glasblåsaren go for VA! men om inte det är aktuellt så tillsätt lite SA-ciklider till dina påffar, tex. nån andinoacara, eller kanske lite uarus och chockladciklider. som ett tredje alternativ föreslår jag CA-tema, men ett gäng biffiga ciklider såsom paratheraps, amphilosus, parachromis etc.
                      Ursprungligen postat av chas
                      Tanganyika är nästan givet i den burken! Enkel ekvation:

                      2/3 grupper pettrisar + 1 grupp tropheus + en hel drös hästnosar
                      = Du kommer aldrig kolla tv igen!
                      Hehehe, nej påffar är inte aktuellt att fortsätta med. Ja, VA är ett alternativ - men inte i pole position just nu.
                      Och, som sagt, även Tanganyika är ett alternativ, men inte heller det är i pole position just nu.

                      Men inget är hugget i sten ännu - utom möjligtvis att påffarna ska flytta.

                      //Kaj

                      Kommentar

                      • Jonny
                        Användare
                        • mars 2010
                        • 231

                        #26
                        Ska du göra av med påfåglarna e det ju verkligen det enda rätta med diskus o skalarer. Gjorde det själv i sommras med mitt stora, ut med stora ca o in med jordätare, skalarer o diskus. Blir väl det som händer med det andra karet med efter att jag blivit av med mina påfåglar o mina myersi!! Älskar verkligen blandningen lugna harmoniska diskus med Geophagusarnas eviga simmande o skalarernas majestätiska fenor. Lite coroydas o L-malar på d o karet kan inte bli snyggare. Ska ha i lite tetror ocks vad tiden lider.

                        Kommentar

                        • Kajjjan
                          NCS Medlem
                          • juni 2008
                          • 1882

                          #27
                          Ursprungligen postat av Jonny
                          Ska du göra av med påfåglarna e det ju verkligen det enda rätta med diskus o skalarer. Gjorde det själv i sommras med mitt stora, ut med stora ca o in med jordätare, skalarer o diskus. Blir väl det som händer med det andra karet med efter att jag blivit av med mina påfåglar o mina myersi!! Älskar verkligen blandningen lugna harmoniska diskus med Geophagusarnas eviga simmande o skalarernas majestätiska fenor. Lite coroydas o L-malar på d o karet kan inte bli snyggare. Ska ha i lite tetror ocks vad tiden lider.
                          Precis så ser jag det också.
                          Skalaren är dessutom väldigt mycket nostalgi för min del. Det var bland mina första firrar när jag köpte mitt första kar av Sven o Marianne i ganska så nystartade Stoby Akvarieaffär i början på 70-talet.
                          //Kaj

                          Kommentar

                          • Rövarprinsen
                            Användare
                            • augusti 2010
                            • 42

                            #28
                            Kajjan behåll dina majestetiska påfåglar. Dom är ju grymt fina. Du ska inte ha en massa larviga troffar som simmar runt som glada glasspinnar. Fattar inte alls vitsen med dessa fiskar man blir ju nervös av dom och så har dom noll personlighet. En påfågel kan ju bli som en vän!!! Bless you/Stevie
                            sigpic

                            Kommentar

                            • Kajjjan
                              NCS Medlem
                              • juni 2008
                              • 1882

                              #29
                              Ja, de är fina absolut. Men, NEJ, de ska flytta. Förhoppningen är att de ska flytta hem till Wilhelm här på forumet så kan han posta lite bilder på dem lite då och då så jag kan följa deras väl och ve.
                              Larviga troffar..? Tja, jag är själv ganska larvig emellanåt - så varför inte?
                              Men nu har jag ju inte bestämt mig för vilken inriktning karet ska ha. Så vi får väl se vart det bär hän så småningom...

                              //Kaj

                              Kommentar

                              • Kajjjan
                                NCS Medlem
                                • juni 2008
                                • 1882

                                #30
                                Angenäma problem

                                Visst är det angenäma problem, men hur ska jag kunna bestämma mig?
                                I mitt senaste inlägg var jag väldigt inne på vf discus/altum, men sedan dess har jag svängt över kraftigt till ett troffe/pettris-kar, för att sedan svänga tillbaka mot discus/altum igen...
                                Ja, jag vet, ta ett beslut för tusan! Normalt har jag inga problem med att ta beslut, men nu...
                                Jag har alltid velat ha troffar men inte vågat pga bukproblemen som dessa kan ha. Nu känner jag mig dock mogen för det. Och när jag nu fick idén att köra ett par olika troffegrupper och toppa det med en grupp röda pettrisar så blev jag heltänd. Men, men, sen läste jag på lite och insåg att det inte var en lämplig kombo. Inte så att de slår ihjäl varandra, men de ene behöver mer käk än den andre och antingen får pettrisarna för lite mat eller troffarna för mycket - inget bra. Så den idén la jag ned.
                                Återstår då att ha ett renodlat pettriskar eller ett troffekar. Njae, då känns discus/altum mer intressant.
                                Discus/Altum har jag också velat ha väldigt länge. Det erbjuder också möjlighet till större variation när det gäller medinvånare. Jag har sett några otroligt fina kar med såväl discus som altum här på forumet och på andra andra forum.
                                Att det sen dyker upp kanonbilder på ett kar med jaggor i är bara sååå störande. Det underlättar liksom inte.
                                Nåväl, det här är ju ingenting annat än i-landsproblem, och planeringen och vägen fram till det slutliga resultatet är ju väldigt roligt samtidigt.
                                Men ni kan väl tycka åtminstone lite synd om mig nu när jag plågas av denna beslutsångest...?

                                Ställningen just nu (i min egen personliga omröstning):
                                1. VF Discus/Altum 100p
                                2. Troffekar 80p
                                3. Pettriskar 76p
                                Outsider: Jaggor

                                //Kaj

                                Kommentar

                                Arbetssätt...