Varför får jag HIH?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonny
    Användare
    • mars 2010
    • 231

    Varför får jag HIH?

    Hejsans!!
    Varför får jag hih på mina fiskar (Skalarer, diskus o Geophagus)?
    Har vad jag tror e bra vattenvärden ligger på Ph 6,5 Kh 3 Gh 6,5 Nitrit 0 och Nitrat 50. Snälla hjälp mig, detta ska väl inte vara så mkt svårare o hålla SA än Ca Har aldrig riktigt haft dessa bekymren innan. Utfodrar med Tropicals d-50 plus, aquatic natures discus granulat. O fryst kör jag blandat svarta mygg, mysis, krill, cyklops o daphnier!!

    Tack på förhand Jonny
  • Mike_Noren
    Användare
    • februari 2003
    • 2695

    #2
    Ingen vet vad som orsakar HIH. De vanligaste förslagen på smittämne är diplomonada protozoer eller ett retrovirus, men ingendera hittas hos ens majoriteten av alla fiskar med symptom.

    En annan teori är att det är en bristsjukdom. Jag själv och åtminstone en person till har lyckats bota HIH genom att ge extra vitaminer.

    Kommentar

    • cf.akvarielagret
      Användare
      • april 2002
      • 5028

      #3
      Vilken temperatur har du i akvariet
      jag är Ateist
      men Gud talade till mig
      Gud är stor
      jag frågade hur stor ? inget svar
      han kanske behövde låna toaletten

      Kommentar

      • Jonny
        Användare
        • mars 2010
        • 231

        #4
        Ja jag vet det med brist på vitaminer, det är väl i synerhet d-vitamin det snackas om o det är därför jag utfodrar med D-plus. Blir knäpp på detta. Mina Santa rem discus blir smittade men inte mina red scriblet, mina Peru skalarer blir smittade men inte mina vf. och mina brachybranchus blir smittade men inte mina proximus. Tycker det e väldigt skalt o att alla skulle bli smittade o inte en av var art isf.

        Kommentar

        • Jonny
          Användare
          • mars 2010
          • 231

          #5
          Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
          Vilken temperatur har du i akvariet
          Ligger på ca 28-29, varierar ytterst lite.

          Kommentar

          • Jonny
            Användare
            • mars 2010
            • 231

            #6
            Ursprungligen postat av Mike_Noren
            Ingen vet vad som orsakar HIH. De vanligaste förslagen på smittämne är diplomonada protozoer eller ett retrovirus, men ingendera hittas hos ens majoriteten av alla fiskar med symptom.

            En annan teori är att det är en bristsjukdom. Jag själv och åtminstone en person till har lyckats bota HIH genom att ge extra vitaminer.
            Vilka extra vitaminer har ni då gett o hur har ni gjort d?
            Mvh Jonny

            Kommentar

            • Mats
              NCS Medlem
              • april 2002
              • 804

              #7
              Hej.
              Kanske stress,har karet varit igång länge?Visa tål mer än andra. Vad har du för filter och filtermassa.Själv hade jag alltid torv i mina filter till diskus för det innehåller lite goa saker.
              mvh Mats
              http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

              Kommentar

              • Jonny
                Användare
                • mars 2010
                • 231

                #8
                Det enda som skulle stressa isf skulle ju vara Geophagusen Kör med filterhörn i bägge sidorna med biobollar i ena o i det andra drar ytterfiltret o i det har jag torv + en strumpa med torv inne i hönan. Från powerheaden i hörnet med biobollarna har jag tillkopplat en philips ozonisator. Som sagt vattenvärdena e det inget fel på. Måste säga att jag e mer inne på att det e en riktig sjukdom o eller en brist på ngt. köper inte dåligt vatten. Men frågan e vad o hur jag fixar. O ja jag stänger av ozonisatorn när jag behandlar mot ngt!!

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  #9
                  Jag körde Octozin och Fishtamin mot HIH en gång (en aggressiv variant) och effekten var omedelbar. Inom 24 timmar var otäcka stora sår som gjort näsborrarna 1 cm2 samt läppar täckta med ny hud.

                  En kompis till mig (i Finland) rekomenderade vitaminer. Han hade botat HIH på Geophagus med detta och fått rådet av någon som också gjort det.

                  I ett annat fall var det helt verkningslöst. I båda fallen var flagyl helt verkningslöst. Flagyl ska jag aldrig använda igen då det totalt slår ut akvariet.

                  Andinoacara/Aequidens i båda fallen.
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • Jonny
                    Användare
                    • mars 2010
                    • 231

                    #10
                    Ursprungligen postat av Ola Svensson
                    Jag körde Octozin och Fishtamin mot HIH en gång (en aggressiv variant) och effekten var omedelbar. Inom 24 timmar var otäcka stora sår som gjort näsborrarna 1 cm2 samt läppar täckta med ny hud.

                    En kompis till mig (i Finland) rekomenderade vitaminer. Han hade botat HIH på Geophagus med detta och fått rådet av någon som också gjort det.

                    I ett annat fall var det helt verkningslöst. I båda fallen var flagyl helt verkningslöst. Flagyl ska jag aldrig använda igen då det totalt slår ut akvariet.

                    Andinoacara/Aequidens i båda fallen.
                    E inte negativ utan kommer bara med en följdfråga, har då sjukdommen varit botad eller har den blivit tillbakaputtad. har själv tidigare lyckats lägga hih tidigare men för att senare bryta ut igen, då botade jag mot flagelater.
                    Ska fixa fishtamin o octozin i veckan.

                    Tack för tipset.

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • april 2002
                      • 14633

                      #11
                      Botad och kom aldrig tillbaka i mitt fall.
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      • nicson
                        Användare
                        • januari 2010
                        • 639

                        #12
                        Vitaminer till fisk - bästa är att köpa gnagarvitaminer på Sandby Ciklid för dig. Billigt och räcker länge. Tillsätt till det djupfrysta som är klent på vitaminer.

                        Kommentar

                        • Jonny
                          Användare
                          • mars 2010
                          • 231

                          #13
                          Ursprungligen postat av nicson
                          Vitaminer till fisk - bästa är att köpa gnagarvitaminer på Sandby Ciklid för dig. Billigt och räcker länge. Tillsätt till det djupfrysta som är klent på vitaminer.
                          E det i flytande eller fast form o hur doserar man det?

                          Kommentar

                          • Gäst

                            #14
                            Det har ju dykt upp lite i tråden ang vitaminer. Hur många tillför detta som förebyggande?

                            Jag har smådjurs multivitamin samt lite extra ascorbinsyta i räkmixen.
                            Har Mycket färre fall av hih efter det faktist inte ett enda enu peppar peppar

                            Kommentar

                            • Gäst

                              #15
                              Ursprungligen postat av Jonny
                              E det i flytande eller fast form o hur doserar man det?
                              Det är flytande som man droppar på eller blandat i fodret. till gnagare i vattnet då d flesta gnagare ej har egen pruduktion av c-vitamin.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...