Aequidens pallidus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • salmberg
    NCS Medlem
    • oktober 2007
    • 830

    Aequidens pallidus

    Fick hem 6st Aequidens pallidus idag. Bestelde de från Glaser via en butik som jag har bra kontakt med. På listan stog det 8-10cm men dom var mellan 10-16cm. Fick dom desutom till ett mycket bra pris 110kr styck. Jag tror att det är 3+3. Dom går i ett 325l ensamma men kommer att flytta dom till större sen.

    Någon som har erfarenhet av denna art?

    Kommer självklart att lägga upp bilder på dom när dom annpassat sig i karet..
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Läckert, inte helt vanligt art. Jag vet ingen som haft den. Då ser vi fram emot bilde rpå den framöver med andra ord.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • olof
      Användare
      • april 2002
      • 1823

      #3
      Grattis Rikard!

      Riktigt kul.

      Det enda jag kan säga om dessa är att det är en svartvattens art så eventuellt krävs lite surare vatten för lyckad lek.

      mvh

      Olof
      http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

      Kommentar

      • olof
        Användare
        • april 2002
        • 1823

        #4
        Hittade denna forumtråd men så vitt jag kan se är det Aequidens tetramerus på bilderna:

        I september sidste år fik jeg fat i 10 stk Aequidens pallidus. Da de kom, kunne jeg ikke lige se, at det var de rigtige, men hva..... tålmodighed er en dyd, men


        mvh

        Olof
        http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

        Kommentar

        • salmberg
          NCS Medlem
          • oktober 2007
          • 830

          #5
          Ursprungligen postat av olof
          Hittade denna forumtråd men så vitt jag kan se är det Aequidens tetramerus på bilderna:

          I september sidste år fik jeg fat i 10 stk Aequidens pallidus. Da de kom, kunne jeg ikke lige se, at det var de rigtige, men hva..... tålmodighed er en dyd, men


          mvh

          Olof
          Jepp det ser ut som tetramerus.

          Kommentar

          • Cichlid-Power
            Användare
            • november 2006
            • 253

            #6
            Hei Salmberg, naa har jeg ikke sett bilder av dine fisk, men hvis du refererer til Ole paa Unimatis bilder, saa er det Aequidens tetramerus , skal du se de virkelige A. pallidus maa du besoke min hjemmeside. Er litt forundret at ikke flere bruker min hjemmeside naar det gjelder disse fisken. Maa bare unskylde teksten, men sitter i Bogota og skriver dette, men kommer du med noen bilder av dine fisk kan jeg kanskje hjelpe. Kjopte noen fisk hos Neonfisken som A. pallidus, de trodde jeg ikke var rette fisken, og naar fiskene hadde gaatt en stund i avariet hjemme,saa jeg tydelig at det ikke var A. pallidus.

            Cichlid-Power




            Ursprungligen postat av salmberg
            Fick hem 6st Aequidens pallidus idag. Bestelde de från Glaser via en butik som jag har bra kontakt med. På listan stog det 8-10cm men dom var mellan 10-16cm. Fick dom desutom till ett mycket bra pris 110kr styck. Jag tror att det är 3+3. Dom går i ett 325l ensamma men kommer att flytta dom till större sen.

            Någon som har erfarenhet av denna art?

            Kommer självklart att lägga upp bilder på dom när dom annpassat sig i karet..

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #7
              Ursprungligen postat av Cichlid-Power
              Hei Salmberg, naa har jeg ikke sett bilder av dine fisk, men hvis du refererer til Ole paa Unimatis bilder, saa er det Aequidens tetramerus , skal du se de virkelige A. pallidus maa du besoke min hjemmeside. Er litt forundret at ikke flere bruker min hjemmeside naar det gjelder disse fisken. Maa bare unskylde teksten, men sitter i Bogota og skriver dette, men kommer du med noen bilder av dine fisk kan jeg kanskje hjelpe. Kjopte noen fisk hos Neonfisken som A. pallidus, de trodde jeg ikke var rette fisken, og naar fiskene hadde gaatt en stund i avariet hjemme,saa jeg tydelig at det ikke var A. pallidus.

              Cichlid-Power
              Du har tagit bilderna och skrivit texten i artregistret Aequidens pallidus så det borde vara korrekt!

              Här är Alfs text om Aequidens inklussive pallidus http://www.lem.net/alf/css-aequidens-nor.htm (finns på engelska också om någon tycker det är enklare http://www.lem.net/alf/css-aequidens.htm )
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • salmberg
                NCS Medlem
                • oktober 2007
                • 830

                #8
                Mina är identiska med de som finns i vårt artregister.

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  #9
                  Dags att fota lite, vi vill se undren.
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • Cichlid-Power
                    Användare
                    • november 2006
                    • 253

                    #10
                    [SIZE="4"]
                    Det var jo kjempebra om det er rette fisken, da stiller jeg meg opp paa listen naar foerste kull kommer!!!!
                    Vi snakkes.

                    Cichlid -Power



                    Ursprungligen postat av salmberg
                    Mina är identiska med de som finns i vårt artregister.

                    Kommentar

                    • salmberg
                      NCS Medlem
                      • oktober 2007
                      • 830

                      #11
                      Här är några bilder på mina Aequidens pallidus . Har nu 2+2. Skänkte 2 hannar till en butik. Undre bilden är en av honorna.
                      Bifogade filer

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        #12
                        Snygga. Synd på ryggfenan på hanen (tror jag?)
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • salmberg
                          NCS Medlem
                          • oktober 2007
                          • 830

                          #13
                          Tråkigt nog har båda hannarna skadade ryggfenor (övre bilden). Men intressanta ,ovanliga och mycket snygg när de leker. Vilket har hänt 2 gånger .

                          Kommentar

                          • Cichlid-Power
                            Användare
                            • november 2006
                            • 253

                            #14
                            Hei Rikard, det er pallidus og jeg står fortsatt først på listen når det blir yngel. Fiskene er ikke vanskelig å holde, men det har du funnet ut etter hvert regner jeg med. Ryggfinner kan jo bli skadet under transport, men det retter seg til.
                            Cichlid-Power

                            Kommentar

                            • Rivulatus
                              Användare
                              • december 2002
                              • 811

                              #15
                              Riktigt fina firrar, kul att nån håller lite annorlunda aequidens. Hur går det med dina portalegrense?
                              SA:

                              Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                              Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                              Kommentar

                              Arbetssätt...