Stor Auktion Malmö 18 mars 2012

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • daniel_i_malmö
    Användare
    • april 2002
    • 1338

    Stor Auktion Malmö 18 mars 2012

    Hej
    Den 18 mars är det dags för Malmö Akvarieförenings alltid välbesökta årliga auktion!
    On-lineregistreringen av auktionsgods har öppnat.

    Alla akvarieintresserade är välkomna!

    På auktionen brukar det finnas allt möjligt, vanliga fiskar och växter såväl som rariteter du sällan hittar i affärerna. Som vid alla auktioner varierar priserna mycket och oförutsägbart. En del säljs för riktigt billigt, andra utrop kan dra iväg i pris om flera budgivare slåss om det.

    Välkommen att både göra fynd och sälja växter, fiskar, räkor eller tillbehör du inte har plats för.

    Inte minst är det ett mycket kul sätt att träffa andra akvarieintresserade!

    På plats kommer att finnas fikaförsäljning, lotteriförsäljning (så långt lotterna räcker eller senast till kl 13.00) samt ett bord där varor säljs till fast pris.

    Nya regler som tillkommit i år för att effektivisera auktionen ytterligare är att samtliga foderkulturer ska säljas till fast pris samt att vi förbehåller oss rätten att lägga de auktionsgods som anländer till incheckning senare än kl.11.00 sist på auktionslistan (detta för att godsen förhoppningsvis ska komma i tid så vi kan starta utropen kl. 12.00.)

    Även lotteriet kommer effektiviseras genom att vi kommer att dra en ny vinstlott för varje tionde gods vi auktionerar ut.

    Plats: Kirsebergsskolans aula.
    Datum:18 mars
    Inlämning av gods 09.00-11.00
    Auktionsstart: 12.00
    Inträde:20 kr.

    Systemet med on-lineregistrering av auktionsgods gjorde att incheckning och godslogistik på auktionen fungerade mycket smidigt på förra årets auktion. Till i år har vi vässat systemet ytterligare.

    Här finns det allmän information om våra auktioner, och länk till sidan med information om årets auktion:


    Länk till listan med förhandsanmält gods. Den uppdateras automatiskt efterhand som anmälningarna registreras on-line:


    Här finns viktig info för de som tänker sälja:


    Du anmäler ditt gods genom att logga in och sedan gå till 'Dina sidor'.

    Om du har registrerat dig inför förra årets auktion men glömt ditt lösenord kan du få ett nytt här:


    Maila mig (adressen finns på auktionsanmälningssidan) eller skriv här om ni har några frågor eller problem med registreringen.

    Vi ses på auktionen!
    Tjugofem år med ciklider.
    http://www.malmoakvarieforening.se
    Centralamerika 2006
    Svart kaffe och drömmeri...
  • Pelvicachromis
    Användare
    • februari 2006
    • 115

    #2
    I dag är det tre veckor kvar till auktionen.

    kolla gärna in på www.malmoakvarieforening.se för att anmäla dina gods,samt kolla de gods som redan anmälts.

    Nille

    Kommentar

    • daniel_i_malmö
      Användare
      • april 2002
      • 1338

      #3
      Redan nu hela 108 poster anmälda!

      Fortsätter anmälningarna i samma takt lär vi med råge slå förra årets rekord med 388 anmälda auktionsposter (+ en del ej förhandsanmälda).

      OBS!
      Listan med förhandsanmält auktionsgods har nu en ny sidadress:
      Tjugofem år med ciklider.
      http://www.malmoakvarieforening.se
      Centralamerika 2006
      Svart kaffe och drömmeri...

      Kommentar

      • Mr.Mange
        Användare
        • september 2011
        • 40

        #4
        Tar ni visakort som betalningsmedel eller är det bara kontanter som gäller?

        Om jag nu vill lägga upp lite Malawi ciklider på er auktion finns det några minimum krav på storleken på fisken och hur många fiskar per påse/burk?

        Kommentar

        • Kajjjan
          NCS Medlem
          • juni 2008
          • 1882

          #5
          Om man vill auktionera ut ngt kan man då sätta ett lägsta utropspris?

          //Kaj

          Kommentar

          • daniel_i_malmö
            Användare
            • april 2002
            • 1338

            #6
            Hej

            Ursprungligen postat av Mr.Mange
            Tar ni visakort som betalningsmedel eller är det bara kontanter som gäller?

            Om jag nu vill lägga upp lite Malawi ciklider på er auktion finns det några minimum krav på storleken på fisken och hur många fiskar per påse/burk?
            Vi har tyvärr ej möjlighet att ta kort. Cash is king!

            Vi har inga strikta preciserade krav på storlek eller antal per transportbehållare. Men fiskarna ska naturligtvis vara i sådan storlek att de klarar transport. De får absolut ej heller vara för tätt förpackade. De ska vara förpackade så att de med mycket god marginal klarar en hel dag i sin transportbehållare.

            Ursprungligen postat av Kajjjan
            Om man vill auktionera ut ngt kan man då sätta ett lägsta utropspris?

            //Kaj
            Javisst. Du anger lägsta utropspris vid godsregistreringen på vår hemsida. Lägsta tillåtna pris på auktionsgods är dock 30 kr, vi har ingen övre gräns. Du kan också välja att sälja dina varor till fast pris. Då finns det inget lägsta pris, utan du kan själv sätta priset helt fritt.

            Jag har uppdaterat informationen till säljare på vår hemsida så att allt detta förhoppningsvis framgår tydligare:
            Tjugofem år med ciklider.
            http://www.malmoakvarieforening.se
            Centralamerika 2006
            Svart kaffe och drömmeri...

            Kommentar

            • Mr.Mange
              Användare
              • september 2011
              • 40

              #7
              Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
              Vi har tyvärr ej möjlighet att ta kort. Cash is king!
              [/url]
              Hur lång tid efter auktionsslut har man på sig att betala?
              Finns det en uttagsautomat i närheten?

              Vem vet vad man blir sugen på att köpa... saker och ting kan kanske urarta i budgivningen och har man inte kontanter tillräckligt på sig så kanske man slutar lägga bud pga det.

              Kommentar

              • olof
                Användare
                • april 2002
                • 1823

                #8
                Ursprungligen postat av Mr.Mange
                Hur lång tid efter auktionsslut har man på sig att betala?
                Finns det en uttagsautomat i närheten?

                Vem vet vad man blir sugen på att köpa... saker och ting kan kanske urarta i budgivningen och har man inte kontanter tillräckligt på sig så kanske man slutar lägga bud pga det.
                Du betalar det du ropat hem direkt. En löpare kommer med varan direkt till dig där du sitter och du betalar och får varan på studs.

                Jag tror att det är en bit till närmsta uttagsautomat så det är bäst att ladda upp med mycket cash...

                mvh

                olof
                http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                Kommentar

                • Rooster
                  NCS Medlem
                  • november 2009
                  • 473

                  #9
                  skall bli riktigt trevligt har aldrig vart på nån annans akvarieauktion direkt. skall bli kul för omväxlings skull.
                  hmm... tror jag kommer ta med mig lite fisk jag med...
                  vi blir hur som helst ett litet gäng från gcg som kommer ner, syns där.

                  Kommentar

                  • Kajjjan
                    NCS Medlem
                    • juni 2008
                    • 1882

                    #10
                    Är det lämpligt att auktionera ut ett stort lekpar påffar där tro?
                    (Vet inte direkt om jag egentligen vill utsätta dem för det)

                    Eller en kraftfull Deltec AP702 skummare?

                    Eller det är inte rätt forum?

                    Några oanvända BTN-moduler kanske?

                    Eller ett par, hane+hona, kanonfina D Compressiseps ?

                    //Kaj

                    Kommentar

                    • Getingen
                      Användare
                      • december 2012
                      • 412

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kajjjan
                      Är det lämpligt att auktionera ut ett stort lekpar påffar där tro?
                      (Vet inte direkt om jag egentligen vill utsätta dem för det)

                      Eller en kraftfull Deltec AP702 skummare?

                      Eller det är inte rätt forum?

                      Några oanvända BTN-moduler kanske?

                      Eller ett par, hane+hona, kanonfina D Compressiseps ?

                      //Kaj
                      Nu är det inte jag som arrangerar det hela men jag ser inget fel i att auktionera ut de grejerna du räknar upp eftersom allt är akvarierelaterat. Sen är det ju omöjligt att förutspå om det finns ett intresse för de grejerna. Men vad jag minns från förra året så blev allt sålt.
                      Senast redigerad av Getingen; 01 mars 2012, 11:53.

                      Kommentar

                      • salmberg
                        NCS Medlem
                        • oktober 2007
                        • 830

                        #12
                        Ursprungligen postat av Kajjjan
                        Är det lämpligt att auktionera ut ett stort lekpar påffar där tro?
                        (Vet inte direkt om jag egentligen vill utsätta dem för det)

                        Eller en kraftfull Deltec AP702 skummare?

                        Eller det är inte rätt forum?

                        Några oanvända BTN-moduler kanske?

                        Eller ett par, hane+hona, kanonfina D Compressiseps ?

                        //Kaj
                        Jag hadde inte tagit med mig påfåglarna. Såvida du inte har dom i en balja eller ett akvarium på 100l med en pump i.

                        Kommentar

                        • Rooster
                          NCS Medlem
                          • november 2009
                          • 473

                          #13
                          är ju lite av en risk... tråkigt om dina oscars inte blir sålda lixsom...
                          jag hade nog inte tatt med mig ett sånt par om jag inte visste att det finns folk som är intresserade. men vem vet, det kanske är nån här som vill ha, så hör efter.

                          Kommentar

                          • Kajjjan
                            NCS Medlem
                            • juni 2008
                            • 1882

                            #14
                            Ursprungligen postat av Getingen
                            Nu är det inte jag som arrangerar det hela men jag ser inget fel i att auktionera ut de grejerna du räknar upp eftersom allt är akvarierelaterat. Sen är det ju omöjligt att förutspå om det finns ett intresse för de grejerna. Men vad jag minns från förra året så blev allt sålt.
                            Ursprungligen postat av salmberg
                            Jag hadde inte tagit med mig påfåglarna. Såvida du inte har dom i en balja eller ett akvarium på 100l med en pump i.
                            Ursprungligen postat av Rooster
                            är ju lite av en risk... tråkigt om dina oscars inte blir sålda lixsom...
                            jag hade nog inte tatt med mig ett sånt par om jag inte visste att det finns folk som är intresserade. men vem vet, det kanske är nån här som vill ha, så hör efter.
                            Nej, instämmer, det blir inga oscars från min sida på auktionen.
                            (Ursäkta jag stal tråden lite där...)

                            //Kaj

                            Kommentar

                            • Pelvicachromis
                              Användare
                              • februari 2006
                              • 115

                              #15
                              Risken är nog att det kan bli lång tid för dina påfåglar att vara packade,någon syretillförsel skulle i så fall rekomenderas.

                              Beträffande dina övriga gods så är det svårt att svara på vad besökarna har för intresse och köplust.

                              Sätt ett utropspris som du själv tycker är ett absolut lägsta pris för godsen,ropar ingen på priset så går godset tillbaks till säljaren.

                              Nille

                              Kommentar

                              Arbetssätt...