Hål i huvudet på en Acarichthys heckeli

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rövarprinsen
    Användare
    • augusti 2010
    • 42

    Hål i huvudet på en Acarichthys heckeli

    Jag har fått hål i huvudet sjukan på en av mina Heckelis som går i min 800 liters burk me div andra sydamerika firrar. Akvariet är i jattebra balans å inga andra firrar ser sjuka ut. Jag köpte 4 st vildfångade Heckeli för 4 månader å dom har varit superfina. Jag har inte haft några sjukdomar på mänga år och har sällan dödsfall i burken. Vad ska jag göra??? Hjälp
    sigpic
  • Gäst

    #2
    Hål i huvudet (Hexamitiasis)
    Man vet ännu inte exakt vad som orsakar hål i huvudet-sjukan och varför vissa fiskarter är mer utsatta än andra, men man misstänker starkt att en flagellat tillhörande släktet Hexamita ligger bakom problemet. Hål i huvudet sjukan brukar därför även kallas Hexamitiasis eller bara Hexamita. Diskusfiskar är särskilt benägna att utveckla hål i huvudet-sjukan, men även andra ciklider drabbas ofta. Det mest karaktäristiska symptomet består av att sensorporernas öppningar blir större än normalt och börjar producera en vit, varliknande substans. Trots namnet kan hål i huvudet-sjukan inte bara attackera fiskens huvud utan kan uppstå över hela kroppen. En angripen fisk magrar ofta och avföringen kan bli vit och trådaktig.

    Hål i huvudet sjukan behandlas oftast med samma kombination av åtgärder som bukvattensot, eftersom man misstänker att flagellater ligger bakom båda problemen. Detta innebär att du kan använda 5 milliliter 40-procentig metronidazol per 100 liter vatten eller köpa en allmän anti-flagellat medicin i akvarieaffären. Behandlingen kan kombineras med nifurpirinol-baserad medicin. God vattenkvalité är alltid mycket viktigt oavsett hur du väljer att behandla sjukdomen. Om du måste upprepa medicineringen måste ett stort vattenbyte utföras innan du ger akvariet nästa dos.


    det jag hittade, vet inte exakt vad du ska göra nu, är ingen expert :/

    Kommentar

    • Rövarprinsen
      Användare
      • augusti 2010
      • 42

      #3
      Jag ska åka förbi Lagret å köpa medesin imorron. Är det någon som vet om det är smittsamt?
      sigpic

      Kommentar

      • Gäst

        #4
        jag läste att det inte var det så ska nog inte vara någon fara om du köper medicin imrn

        Kommentar

        • olof
          Användare
          • april 2002
          • 1823

          #5
          Ett tips rakt av är att höja temperaturen i akvariet. A. hekelii är mycket känslig mot kallt vatten (och nitrit).

          Mvh

          Olof
          http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #6
            Vattenkvalitet vattenkvalitet. Det kan hjälpa ordentligt. Jag skulle som tipsas ovan samt använda vattenberedningsmedel för att minska stressen och dra ned på kloraminer, klor och metaller och annat som stressar firren.

            Jag hade HiH på några hantlar jag köpte, men de var så vid köpet. (Missade det). Det slutade med att jag avlivade den rackaren för att minska risk för spridning till övriga fiskar, men jag vet inte om det är smittosamt.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #7
              Vitaminer kan vara viktiga. Det finns en del inlägg sedan tidigare (jag gör en sökning på octozin)
              Skapar ny tråd, eftersom sjukdomen inte har med arttråden för Balzanii att göra, men kanske att jordätare är extra känsliga för denna sjukdom. Ola rekommenderade Octozin + vitaminer för hål-i-huvudet-sjukan, men vissa lyckades enligt denna tråd (http://web2.ciklidbladet.se/forum/showthread.php?t=41401) inte i alla fall.

              Läs från inlägg 12 här http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=65315&page
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • GöranE
                Användare
                • februari 2009
                • 334

                #8
                Det måste dessutom vara helt rätt vattenkvalitet för den arten.Kolla noga vilka egenskaper den vill ha map temp, ph, KH, etc etc. Allt som ligger i/utanför gränserna skapar stress som kan visa sig i HiH.
                Jordätare är det som gäller..

                Kommentar

                • Rövarprinsen
                  Användare
                  • augusti 2010
                  • 42

                  #9
                  Tack ska ni ha för alla tips. Jag har varit på lagret å köpt Octozin och riggat upp en 35 liters burk med vatten från stora burken och ett svampfilter å värmare. Har satt tempraturen på 31 grader och slagit i en matsked salt. Fortsättning följer...
                  sigpic

                  Kommentar

                  • GöranE
                    Användare
                    • februari 2009
                    • 334

                    #10
                    Du kan ha i betydligt mer salt än så, upp till en deciliter funkar på 35 liter. Se dock til att saltet är fritt från jod.
                    Jordätare är det som gäller..

                    Kommentar

                    • Rövarprinsen
                      Användare
                      • augusti 2010
                      • 42

                      #11
                      Medecinen verkar ha gjort mer skada än nytta. Jag använde Octozin och följde bruksanvisningen klockrent. Hålet har blivit ännu större och han har dessutom fått röda såraktiga utväxter på ryggfenans bas. Jag överväger att slå ihjäl stackarn. Jag ska tästa en sista grej och stoppa honom i ett varmt 32 gradig välsaltad karantänsburk.
                      sigpic

                      Kommentar

                      • Mike_Noren
                        Användare
                        • februari 2003
                        • 2695

                        #12
                        Innan du gör det, testa med vitamin. Köp nån flytande vitaminröra, vilken som helst (folk verkar rekommendera vitamindroppar för smågnagare, men jag tror vilken som helst duger) och ge en rejäl dos.
                        For science!

                        Kommentar

                        • Rövarprinsen
                          Användare
                          • augusti 2010
                          • 42

                          #13
                          Tänkte jag skulle lägga upp en bild men jag fattar inte hur jag gör det med iphonen...
                          sigpic

                          Kommentar

                          • Rövarprinsen
                            Användare
                            • augusti 2010
                            • 42

                            #14
                            Ska man droppa vitaminen i vattnet eller i munnen på firren?
                            sigpic

                            Kommentar

                            • Jonas_
                              Användare
                              • november 2011
                              • 101

                              #15
                              I vattnet, men brukar stå på förpackningen... Tycker det låter som du borde avliva stackaren

                              Kommentar

                              Arbetssätt...