Identifiera mina fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    Identifiera mina fiskar

    Hej, vi har köpt ett akvarium av förra ägaren till vårt hus. Förutom papegojfiskarna/Papegojcikliderna så har vi ingen aning om vad vi har för fiskar. Skulle ni kunna hjälpa mig med identifieringen?

    Jag håller på att läsa på mig om alla typer av fiskar och skötsel, mm. Har haft akvarium när jag var liten men kände suget att återuppta det nu, med allt vad det innebär.

    Hmm! Verkar vara svårt att få med videofilmen i meddelandet. Ska se om jag kan lösa det på något sätt.

    Fick upp bilder till slut. Hoppas att det går att identifiera fiskarna.
    Tacksam för hjälpen...
    Senast redigerad av Gäst; 20 februari 2012, 13:50. Anledning: Lagt upp bilder.
  • Big_Sal
    Användare
    • maj 2010
    • 315

    #2
    upp med bilder/video så skall det inte ta nån längre stund innan allt är identifierat...

    Kommentar

    • Jonas_
      Användare
      • november 2011
      • 101

      #3
      Ja bilder eller film underlättar och välkommen tillbaka till hobbyn!

      Kommentar

      • Gäst

        #4
        Tack. Det gick inte att skicka upp video, men jag håller på att se om det inte går att lösa. Får plocka ut skärmdumpar ur videofilmerna i annat fall.

        Tackar på förhand.

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          Nu fick jag upp bilder på alla arter som jag har. :-)

          @Jonas, Tack!

          Kommentar

          • Gäst

            #6
            Trodde att jag skulle få något namn på någon art, men det kanske är för dåliga bilder?

            Kommentar

            • Big_Sal
              Användare
              • maj 2010
              • 315

              #7
              är fullkomligt värdelös på afrikanska ciklider tyvärr... tycker det ser ut som malawis i alla fall, kika igenom artregistret här på sidan så kanske du hittar några av dem, om inte någon tittar förbi först...

              Coolt akvarium förresten vad är det för mått på det?

              Kommentar

              • Jonas_
                Användare
                • november 2011
                • 101

                #8
                Det är malawiciklider helt rätt den blå-svarta kan vara en Melanochromis cyaneorhabdos och på "bild 2" tror jag det är en Metriaclima greshakei . Resten är lite luriga kanske någon annan som kan? Lägg gärna upp fler bilder så blir det enklare

                /Jonas

                Kommentar

                • Gäst

                  #9
                  @ Big_sal Det är ett 750 liters akvarium med lite inredning :-) Jag vill försöka att få ordning på fiskarna och skaffa lite egna arter som jag gillar. Dom mörka fiskarna med ljusa läppar förökar sig som ogräs. Nya yngel titt som tätt.

                  @ Jonas, Jätte tack. Metriaclima greshakei verkar stämma, fast vår har mer orange ryggfena, men det ser som sagt var ut att stämma.
                  Melanochromis cyaneorhabdos Stämmer också.

                  Underbart. Två arter är klara. Ska se om någon har tips på övriga arter också. Ska försöka att få till lite bättre bilder. :-)

                  Kommentar

                  • Erik Österlund
                    Användare
                    • januari 2005
                    • 3788

                    #10
                    Firren som är på bl a bild ett skulle kunna vara Labidochromis sp. "hongi" iaf på sista bilden om det är samma...
                    Senast redigerad av Erik Österlund; 20 februari 2012, 21:32.

                    Kommentar

                    • Gäst

                      #11
                      Ursprungligen postat av Erik Österlund
                      Firren som är på bl a bild ett skulle kunna vara Labidochromis sp. "hongi" iaf på sista bilden om det är samma...
                      Jag tog nya bilder på den randiga sorten. Svår att få blid på då den gärna sticker in i de mörkare partierna av akvariet (mot bakgrunden).
                      Men Labidochromis sp. "hongi" ser ut att vara mycket mer färgrik än den jag har.

                      Kommentar

                      • Gäst

                        #12
                        Det där är hongi. Den blå svart randiga är maingano ( Melanochromis cyaneorhabdos ). bild 2 skulle även kunna vara Labidochromis sp "perlmutt" men väldigt osäker då det är lite suddig bild.

                        Kommentar

                        • Gäst

                          #13
                          Äntligen har jag fått till en film där det borde gå att identifiera samtliga fiskar som jag har i akvariet. Skulle verkligen vara kul att veta vad som finns i karet. Speciellt de mörka fiskarna med ljus mun.

                          Identifierade fiskar är troligtvis:
                          Melanochromis cyaneorhabdos
                          Papegojfisk
                          Labidochromis sp. "hongi"
                          Metriaclima greshakei ?



                          Tacksam för alla svar som jag kan få.


                          Senast redigerad av Gäst; 21 februari 2012, 22:58. Anledning: Lagt till identifierade fiskar

                          Kommentar

                          Arbetssätt...