Alger och BTN

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    Alger och BTN

    Hejsan, Lite ny här så hoppas denna hamnar rätt...

    Det är såhär att jag skulle från början sätta i en BTN slimline i mitt 260L malawikar men ändrade mig idag och ska dra på lite mer och sätta i denna : http://www.gillsnfins.ca/images/tang_5.jpg

    Det jag nu undrar är, många säger att deras BTN efter 6månader - 1 år är helt igengrodda med grön alger. Detta vill jag ju förståss inte ha, vill att den ska vara så intakt som möjligt och inte en enda alg, vissa gillar det stuket men inte jag.

    Jag vet inte hur grönalger fungerar, hur de fäster sig på ex denna ytan, för det jag tänk är att för att slippa dessa alger så vid varje vattenbyte / 7dag, skrubbar jag över bakgrunden med en diskborste så ev alger som försöker få fäste, drars fästet bort om ni förstår. De flästa verkar ha problem med att få bort det gröna när de väl haft det där ett halvår. Så om någon av er håller era BTN rena eller borta från alger hur gör ni ? kan man bara dra över bakgrunden med en borste för att förhindra att algerna sätter sig `? bor förövrigt i källaren och har inte problem med alger då det knappt kommer solljus på karet, men vill inte att en dyr bakgrund ska paja för lite alger.

    Tack på förhand ! sorry för ev felstavning , skriver snabbt ^^
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Har du hittat hit kan det inte bli fel hur du än gör

    De flesta alger bör du kunna hålla dem stången.

    Värst är väl brunalger, om de nu heter det. De tunna som sitter hårt, där krävs svamp och rejäla tag ofta. Jag får det av och till på framrusande och där är det bara rakblad som rår på dem.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      okej, men jag borde slippa beläggningar (alger) om jag borstar av det 1 gång i veckan vid vattenbyte då ?

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        Jag gissar vilt, men Ja, allt utom brunalger sin kräver mer än borstning. Men det kanske funkar det med.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • Erik Österlund
          Användare
          • januari 2005
          • 3788

          #5
          Om du inte har växter så begöver du inte så mycket belysning = mindre alger.
          Unvik att rikta ljuset mot bakgrunden = mindre alger.
          Ancistrus = mindre alger

          Kommentar

          • Gäst

            #6
            tackar, men som fråga, kan jag ändå skrubba av den och göra att algerna inte får fäste, det lilla som nu skulle blivit ?

            Kommentar

            • diskus
              NCS Medlem
              • april 2002
              • 276

              #7
              skrubba försiktigt...

              ...är mitt råd då du annars riskerar att få med en del av själva ytskitet som gör att bakgrunden ser "riktig ut".

              Annars har jag samma råd som Erik, i med Ancistrusmalar.
              Jag hade problem med bakgrunden efter en sommar då man inte byter vatten lika flitigt under semesterprioden och fick då 3 Ancistrus av en kompis. Det tog ett par veckor sen var min bakgrund ljus och fräsch igen. När malarna blir lite större blir de mindre intresserade av algerna men har du bara en grupp ancistrus så blir det ofta småttingar och dom är bra på att beta på bakgrunden.

              Lycka till

              Björn H
              Lite diskus, mal & malawi bilder
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272123

              Kommentar

              • Mike_Noren
                Användare
                • februari 2003
                • 2695

                #8
                Det är nog svårt att skrubba bort algerna från bakgrunden i ett kar som är igång. Å andra sidan blir det inte mer alger på bakgrunden än nån annan stans i akvariet, dvs har man mycket alger på bakgrunden har man mycket alger överallt.

                Kommentar

                Arbetssätt...