Annat än ciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    Annat än ciklider

    Vore det kul att ha med annat än ciklider i artregistret, men ändå relaterat till ciklider. Exempelvis krabbor från Tanganyika?

    Visst man hamnar då kanske i läget att tetror i SA skulle med och då exploderar det, men ett steg skulle kunna vara skaldjur (Snäckor, krabbor, ålar och annat som många har i sina biotopburkar)?
    Senast redigerad av DaRe; 19 februari 2012, 10:49.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet
  • Lizardking
    Användare
    • december 2007
    • 79

    #2
    Man hade kunnat haft en avdelning för fiskar som passar bra som sällskap till ciklider. Då hade man kunnat refererat till det artregistret när någon frågar vad dom ska till påfåglar,kakaduor etc.

    Till exempel kan man ju ha flertalet tetror tillsammans med div ciklider, dock funkar ju inte alla tetror med växter etc.

    Jag tycker detta är en bra idé.

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #3
      Jag antar att du inte vet hur många snäckarter det finns i Tanganyikasjön

      Jag har också funderat åt det hållet och då att ciklider ska vara i fokus. Dvs. hur funkar de med ciklider (och vilka ciklider). Växter skulle också kunna vara vettigt.

      När det gäller tetror och Amazonas kan de ju grupperas.

      Det är viktigt att det inte sker på bekostnad av det vanliga registret om man skulle börja med detta, men registret funka ju lite som en wiki där användarna producerar bilder och texter, inte administratörerna.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • FI
        Användare
        • augusti 2002
        • 3743

        #4
        Bra idé!
        Men jag tycker det vore fel att bara ha med krabbor, många av oss har lite allt möjligt med ciklider och jag ser inget negativt med att man kan få fram info om även detta på ciklid.org. Det vore väl fantastiskt att slippa googla för att få fram info om övriga fiskar man har karet, exempelvis vanliga malar och annat skoj man kan ha i ciklidkaren. Man kan vinkla artbeskrivningarna så det alltid finns exempel på ciklider man kan ha med fiskarna så blir det inte för likt zoopet och andra sidor.
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

        Kommentar

        Arbetssätt...