Vilken Ciklid passar mig bäst?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Perfetto
    Användare
    • May 2011
    • 124

    Vilken Ciklid passar mig bäst?

    Vad knäppt att det inte finns en kategori som helt simpelt heter "Ciklider" helt generellt.

    Vad baserar jag det på? Jo, att det finns typer (jag t.ex.) som inte vet vad för slags ciklid jag söker eller vill skriva/fråga om. I det här fallet valde jag att - i brist på allmän rubrik - skriva under rubriken "Tanganyikasjön" eftersom det är mest välkänt för mig. Men tråden handlar inte specifikt om T-ciklider, utan vad som är mest lämpat för mig.

    Hoppas nu att jag får objektiva svar på mitt inlägg, och inte enbart T-ciklidsägare pga att jag lade inlägget just här : )

    Huvudfrågan är alltså vilken sorts Ciklid som kan passa mig bäst.

    Nå...mina förutsättningar och specifikationer då:

    720 liters kar (200x60x60)
    Två stora ekgrenar i armtjockler, var och en över metern lång.
    Belysning: 5 PowerLED-spottar
    Växter
    Bra filtrering, men vill inte byta vatten typ 300l/vecka
    Sandbotten
    Vattnet här är mjukt



    Hur fisken ska vara beskaffad:

    Färgstark helst (jag är svag för prickiga eller randiga firrar, och gillar inte pucklar i pannan...på fisken alltså)

    Gärna ett mindre stim, men inte typ 50-60 stycken.

    Gärna någorlunda fredlig, men inte mesig.
  • Wilhelm
    Användare
    • April 2002
    • 9122

    #2
    Jordätare och skalarer av vildformen såklart!!
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • September 2009
      • 22831

      #3
      Discus
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • specmats
        Användare
        • December 2004
        • 3060

        #4
        Melanochromis auratus
        Tropheus Duboisi halembe, so
        Melanochromis Auratus, vf
        Synodontis Petricola, odlade

        Akvarie-setup (Salt)

        Kommentar

        • Jonas_
          Användare
          • November 2011
          • 101

          #5
          Min första tanke var också diskus, finns en hel del färgvarianter att välja på.

          Melanochromis auratus är inte direkt fredlig och vill gärna ha hårt vatten men är det någon malawi du vill ha går det alltid att "hårda" till vattnet men undvik isf grenarna och kör med sten, gärna kalksten eller liknande.
          Kanske någon ur Aulonocara-släktet? Fina färger & betydligt "snällare" än mbunas, Aulonocara gillar även sandbotten och lever i grupp.

          /Jonas

          Kommentar

          • doohan
            NCS Medlem
            • August 2004
            • 1607

            #6
            Spontant

            Tänker jag SA/CA om du ska köra grenar å sånt.

            Jordätare finns det vackra varianter av och dom verkar vara överkomliga när det gäller priser också.

            Mjukt vatten å vill inte byta 50% vatten varje vecka! Inte för aggro!

            Lugna SA, Discus, scalarer dvs lugna vackra plattfiskar med ränder å sånt på.

            men byta vatten måste man göra regelbundet. Mata lite och ha få fiskar så kan du byta mer sällan å mindre vatten per gång.

            En svår ekvation där X alltid är lika med vattenbyte...

            De va inge vidare svar kanske....ska ta mer å dricka tror jag

            Kommentar

            • specmats
              Användare
              • December 2004
              • 3060

              #7
              diskus betyder ofta vattenbyten, flera gånger i veckan för de flesta som ja känner iaf, malawi är enkla men de flesta mindre arterna är aggressiva och då behövs det många på liten plats och det är faktiskt inte svårare än så, men enligt din önskan finns det massor med arter från olika geografiska områden som passar och min tidigare rekommendation var utifrån det du frågade om och mitt svar blev snabbt spontant och det är lite "hardcore" men lycka till med ditt val
              Tropheus Duboisi halembe, so
              Melanochromis Auratus, vf
              Synodontis Petricola, odlade

              Akvarie-setup (Salt)

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • September 2009
                • 22831

                #8
                Jag tycker grenar passar utmärkt i ett Malawikar också, eller tanganyika eftersom även där lär det trilla ned något träd och annat från gång till annan. Samt att jag har sett en hel del filmer med grenar och annat i både Malawi och Tanganyika kar.

                Färggrannt utan puckel blir nog Malawi, eller?
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • Erik Åhlander
                  Användare
                  • September 2006
                  • 796

                  #9
                  Ekgrenarna buffrar vattnet nedåt vilket inte behöver betyda problem, men något man måste kompensera för om man väljer fisk från områden med basiskt vatten: Malawi, Tanganyika, en del Centralamerika osv. Det faktum att det finns nedfallna grenar även i dessa områden har inte med saken att göra. Två grenar till 720 liter är inte samma sak som lite nedfallna träd i ett innanhav. Alltså vill du undvika stora täta vattenbyten och behålla grenarna så är det enklast att välja fiskar som kommer från surt vatten och fiskar som inte kräver stora mängder mat. Välj bort Tanganyika, Malawi, diskus och alla arter som blir 3dm och uppåt. Det finns fortfarande många hundra arter att välja bland.

                  Kommentar

                  • Perfetto
                    Användare
                    • May 2011
                    • 124

                    #10
                    Ursprungligen postat av Wilhelm
                    Jordätare och skalarer av vildformen såklart!!
                    - Bökar inte Jordätare upp växterna....och ev. även äter dem?

                    Skalarer är lite snygga, men jag är mer fötjust i Ciklider med lite "abborr"-form sådär.

                    Kommentar

                    • Perfetto
                      Användare
                      • May 2011
                      • 124

                      #11
                      Ursprungligen postat av DaRe
                      Discus
                      - De är ju hutlöst dyra : )

                      Äter de inte växter förresten..?

                      Kommentar

                      • Perfetto
                        Användare
                        • May 2011
                        • 124

                        #12
                        Ursprungligen postat av specmats
                        - Snygg fisk, helt klart. Gräver mycket...och vill ha basiskt vatten...hm..

                        Hur går det med växter och stora grenar, tro?

                        Kommentar

                        • Perfetto
                          Användare
                          • May 2011
                          • 124

                          #13
                          Ursprungligen postat av Jonas_
                          Min första tanke var också diskus, finns en hel del färgvarianter att välja på.

                          Melanochromis auratus är inte direkt fredlig och vill gärna ha hårt vatten men är det någon malawi du vill ha går det alltid att "hårda" till vattnet men undvik isf grenarna och kör med sten, gärna kalksten eller liknande.
                          Kanske någon ur Aulonocara-släktet? Fina färger & betydligt "snällare" än mbunas, Aulonocara gillar även sandbotten och lever i grupp.

                          /Jonas
                          - Nä grenarna och sanden vill jag ha kvar. De bidrar till den lite halvt tropiska looken, och erbjuder också bra algfäste för malarna, har jag märkt.

                          Ja den där Aulonocara är också en snygg firre. Lite mesig?

                          Kommentar

                          • Perfetto
                            Användare
                            • May 2011
                            • 124

                            #14
                            Ursprungligen postat av doohan
                            Tänker jag SA/CA om du ska köra grenar å sånt.

                            Jordätare finns det vackra varianter av och dom verkar vara överkomliga när det gäller priser också.

                            Mjukt vatten å vill inte byta 50% vatten varje vecka! Inte för aggro!

                            Lugna SA, Discus, scalarer dvs lugna vackra plattfiskar med ränder å sånt på.

                            men byta vatten måste man göra regelbundet. Mata lite och ha få fiskar så kan du byta mer sällan å mindre vatten per gång.

                            En svår ekvation där X alltid är lika med vattenbyte...

                            De va inge vidare svar kanske....ska ta mer å dricka tror jag


                            - Tja du definierade ju på ett ungefär vad jag är ute efter för TYP av fisk iallafall ; )

                            Discus är snygg, men skitdyr tyvärr. Plus att jag tror den är jäkligt känslig för vattenkvalitén väl?

                            Kommentar

                            • Perfetto
                              Användare
                              • May 2011
                              • 124

                              #15
                              Ursprungligen postat av specmats
                              diskus betyder ofta vattenbyten, flera gånger i veckan för de flesta som ja känner iaf, malawi är enkla men de flesta mindre arterna är aggressiva och då behövs det många på liten plats och det är faktiskt inte svårare än så, men enligt din önskan finns det massor med arter från olika geografiska områden som passar och min tidigare rekommendation var utifrån det du frågade om och mitt svar blev snabbt spontant och det är lite "hardcore" men lycka till med ditt val
                              - Ja för täta vattenbyten passar inte mig. Jag har haft många olika fiskarter som varit sunda, matglada, och parningsvilliga utan att byta halva deras livsmiljö stup i kvarten. Tycker att man rubbar balansen genom för mycket vattenbyten, och "urvattnar" buffringsförmågan.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...