Problem!!!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • delija
    Användare
    • juni 2002
    • 39

    Problem!!!!!

    Jag har ett Fluval403 ytterfilter som har varit igång i cirka ett halvt år utan några som helst problem, fram tills igår. Det började med att det lät väldigt mycket om det så jag kopplade ur det och ville kolla impellern inuti, jag kunde inte se något fel så när jag hade satt ihop det och skulle koppla på det så ville det inte sluta tätt, med följd att det sipprade vatten mellan behållaren och toppdelen. Jag försökt och försökt att finna felet men det är samma visa varje gång jag skall koppla på det, gummiringen som fungerar som packning mellan behållaren och toppdelen ser ut att vara ok, det finns inga yttre skador på någon del överhuvudtaget.
    Så vad kan det vara som gör att det läcker hela tiden? Om det är någon som har haft samma problem eller vet vad som kan göras åt det skriv ett par rader om det, för mina diskusar lever nu på lånad tid känns det som.....

  • Johan1
    Användare
    • maj 2002
    • 390

    #2
    Byt packningen till pumpen

    Johan Nilsson
    https://sites.google.com/site/johandiskus/Home

    Kommentar

    • ice hacker
      Användare
      • mars 2003
      • 16

      #3
      Hej.
      Har själv både gamla och nya modellen av 403.
      Du får kolla så att packningen verkligen sitter på plats och tryck ner lååååångsamt och jämt (inget hörn före det andra). Prova även med att värma upp gummipackningen under
      hett vatten, det gör den lite smidigare och lättare att få på plats.

      Jag hade samma problem med ett Eheim ytterfilter. Men det löstes på samma sätt som med fluvalen.

      Man brukar klara sig ifrån att byta packningen om den inte är skadad
      så titta noga på den också.

      Kommentar

      • ice hacker
        Användare
        • mars 2003
        • 16

        #4
        Glömde tillägga att om du har för kallt vatten när du rengör så krymper nog både gummi och plast. Så kom i alla fall jag underfund med varför en av mina fluval inte ville hålla tätt.


        Kommentar

        • Karon
          Användare
          • april 2002
          • 880

          #5
          Så det är så känsliga Fluval är ?!?!
          Då blir jag nog Eheim trogen

          Kommentar

          • ice hacker
            Användare
            • mars 2003
            • 16

            #6
            Hej.
            Karon, om läst mitt inlägg ordentligt så ser du att jag hade samma problem med mitt Eheim. Jag skulle tro att det är handhavandet som är huvudsaken. Jag tror att alla som har/haft ytterfilter oavsett fabrikat någon gång råkat eller kommer att råka ut för liknande fel.



            Kommentar

            • Karon
              Användare
              • april 2002
              • 880

              #7
              Där ser man hur skärpt man kan vara ibland
              Det enklaste för att skona packningen är att fukta den (visst, varmt vatten gör den säkert mjukare) alt. att smörja den.
              Eheim har en specielt smörjmedel, ser ut som vaselin.
              Själv har jag dock inte haft några problem med packningarna, men har man otur kan det säkert krångla på en gång.

              Kommentar

              • Mohlin
                Användare
                • maj 2002
                • 139

                #8
                Tänk bara på att INTE använda just vaseline, eftersom det "käkar upp" gummit. Användbar information inom andra områden också....

                Kommentar

                • Karon
                  Användare
                  • april 2002
                  • 880

                  #9
                  Inom vvs används ju något som kallas "armaturfett", som jag tror skall vara ofarligt för gummipackningar.
                  Dyrt som pocker är det i alla fall.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...