Lägga golv i källaren, vilket

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Museo12
    Användare
    • oktober 2005
    • 153

    Lägga golv i källaren, vilket

    Ursprungliga tanken var att bygga en isolerad friggebod, men eftersom vi blev en till i familjen, så valde vi och flytta till ett större hus. Det är ett suteränghus och "längst in på nedanvåningen blir det källarutrymme till akvarier. Finns ett stort rum där värmepump är i ena änden och akvarierna kommer vara i andra.
    Halva rummet är täckt med klinkers. Även klinkers ca fem centimeter upp på väggen för det är ju klassat som våtrum.
    Nu är bara halva golvet klätt i rummet. Där akvarierna ska stå är det bara betong. Vad tycker ni jag ska lägga för golv? Snyggast hade varit samma klinkers, men det är dyrt och kanske inte alls bäst. Eller vad rekommenderar ni?
    Tyvärr finns ingen golvbrun. Dock golvvärme.
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Plastmatta är bäst, klinker snyggare men då måste du peta in fuktspärr under om du vill ha det som vårrullar.

    Annars kan lacka betonggolvet med flingor. Tänk på att golvet måste vara 15 grader varmt för att lacken ska bli hållbar. Det lönar sig med tvåkomponentfärg. Starkare hållbarare...
    Senast redigerad av DaRe; 06 februari 2012, 16:18.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • jojon80swe
      Användare
      • januari 2011
      • 57

      #3
      Jag har använt enkomp Golvfärg från byggmax till min lokal, strött i lite flingor. slitstarkt & snygg och kostar nada. 2-komp och epoxy används främst till garage där oljor och lösningsmedel och dubbdäck förekommer. I ett källarrum med normalt slitage, tex ett pannrum finns ingen anledning att måla med såna färger.
      jojon80@spray.se

      Kommentar

      • jojon80swe
        Användare
        • januari 2011
        • 57

        #4
        Golvbrunn tycket jag är ett måste om du ska ha akvarier i rummet.
        jojon80@spray.se

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #5
          Golvbrunn är toppen om du kan peta in det.

          Jag körde enkomponent färg men har haft lite problem i situationer där jag flyttar akvarier på stålställningar där ställningarna repat upp lite tråkiga märken i lacken. Vad jag sett av tvåkomponent så tål det väldigt mycket mer. Kostar 2-3000 mer för 20 kvm men det kan vara värt det.

          Men som jojon säger är det antagligen totalt overkill i 99% av fallen. Dessutom är det smått farliga gaser som bildas under appliceringen och torkningen tro jag mig minnas.
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • Museo12
            Användare
            • oktober 2005
            • 153

            #6
            Tack för inputen. Ja, jag kanske skulle köra golvfärg. Har inte tänkt på det.
            Får ju lägga en list där klinkersen slutar. Avbrott mitt i.
            Det finns golvbrunn i rummet bredvid, dvs tvättstugan. Visst hade det varit bra i samma rum. Man kan ju kolla om det går. Kanske inte så dyrt. Dock fixar jag inte det själv.

            Kommentar

            • per w
              Användare
              • april 2002
              • 59

              #7
              Ursprungligen postat av DaRe
              Plastmatta är bäst, klinker snyggare men då måste du peta in fuktspärr under om du vill ha det som vårrullar.

              Annars kan lacka betonggolvet med flingor. Tänk på att golvet måste vara 15 grader varmt för att lacken ska bli hållbar. Det lönar sig med tvåkomponentfärg. Starkare hållbarare...
              Om det är platta på mark så skall det inte vara någon fuktspärr under klinkern. Plastmatta är då inte heller så bra om man har tillskjutande fukt i plattan. Ett öppet golv ( som kan andas) ska det vara. Stänger man in fukten i plattan så tränger den upp i väggarna istället!

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                #8
                Helt riktigt Per!
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • jojon80swe
                  Användare
                  • januari 2011
                  • 57

                  #9
                  Detsamma gäller med epoxifärger, den fungerar också som en fuktspärr
                  jojon80@spray.se

                  Kommentar

                  • Donkiwin
                    Användare
                    • november 2008
                    • 95

                    #10
                    Nja, jag håller inte riktigt med er angående fuktspärr/platta på mark.
                    Ligger plattan direkt på marken köper jag ert argument, men om plattan är dränerad borde det vara fuktspärr.
                    Med dränerad menar jag tex ett tjockare lager med exempelvis singel. I så fall kan inte fukten i marken vandra uppåt eftersom plattan inte ligger i kontakt med marken. I teorin är det så iaf.

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • september 2009
                      • 22831

                      #11
                      Det hänger ju också på om plattan är torr (torkat ut helt), men det bör väl din vara, och om det har ångspärr under sig.

                      Grundgrej är väl att fukten som ändå tar sig in i plattan ska ha någonstans att ta sig ut. Jag har ett badrum som står på platta på mark och där har vi fuktspärrad, men när jag kollade med byggkeramikrådet och en annan org som jag inte kommer ihåg vad den heter (kakelsättarnas riskförbund kanske) så ger de olika råd. Försäkringsbolaget ett tredje och sist men inte minst tillverkaren av fuktspärren ett fjärde. Dessutom har man alla komplikationer med golvbrunn där det i mitt fall var en Danks firma som hade ett femte variant på råd. Trevligt vore ju att kunna gå på försäkringsbolagets regler då det är de som ska godkänna eventuella problem framöver. Men om man byter bolag kan det nya ha andra regler. Och slutligen visade det sig att vårat försäkringsbolag hade en regel angående min golvbrunn Unidrain som gällde ett år (det året vi byggde) men ändrade reglerna året därpå varmed jag inte längre har teckning om jag får en skada Puhh,

                      En bra site för att diskutera där man ändå får bra råd är byggahus.se
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • jojon80swe
                        Användare
                        • januari 2011
                        • 57

                        #12
                        Ursprungligen postat av Donkiwin
                        Nja, jag håller inte riktigt med er angående fuktspärr/platta på mark.
                        Ligger plattan direkt på marken köper jag ert argument, men om plattan är dränerad borde det vara fuktspärr.
                        Med dränerad menar jag tex ett tjockare lager med exempelvis singel. I så fall kan inte fukten i marken vandra uppåt eftersom plattan inte ligger i kontakt med marken. I teorin är det så iaf.
                        det låter ju helt ologiskt, varför ska det vara fuktspärr om plattan är dränerad och torr?
                        jojon80@spray.se

                        Kommentar

                        • DaRe
                          NCS Medlem
                          • september 2009
                          • 22831

                          #13
                          Man kan skippa fuktspärr hel om man vet att den funkt som tillkommer om man spille rut vatten eller kondens inte sedan vädrar ut i träkonstruktioner. Dvs om de bara går ut i marken är det ju helt ok. Där försäkringsbiolag och annat tvekar är när man har väggar och annat som ansluter till våtrummet så anses att det finns risk att väta som går ned i betonggolvet sedan vädras ut och in i dessa konstruktioner då krävs fuktspärr.
                          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                          ///David
                          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                          Kommentar

                          • Donkiwin
                            Användare
                            • november 2008
                            • 95

                            #14
                            Ursprungligen postat av jojon80swe
                            det låter ju helt ologiskt, varför ska det vara fuktspärr om plattan är dränerad och torr?
                            För att inte fukten ska gå ner i betongen.

                            Fuktspärr på ovansidan
                            Dränerad på undersidan
                            Ingen fukt i betongen som kan vandra ut i träkonstruktioner.

                            När jag gjorde mitt badrum fick jag ävenrådet att enbart använda plåtreglar.

                            Som DaRe säger är det ganska snåriga regler beroende på vem man frågar, jag fick min info om fuktspärr och bottenplatta från Folksam 2010.

                            Kommentar

                            • kattsta
                              Användare
                              • december 2012
                              • 171

                              #15
                              Ursprungligen postat av jojon80swe
                              det låter ju helt ologiskt, varför ska det vara fuktspärr om plattan är dränerad och torr?
                              Skall ej vara fukt spärr i en källare,endast runt golvbrunnen ca 1 kvm
                              Lägg klinkers utan någon fuktspärr för annars kommer du få bekymmer.
                              Då kommer du att fukt i källaren som ej kan stiga upp pgav fukt spärren.
                              För jag tror ju inte du har en isolerad platta i källaren.
                              Då kan du ha fuktspärr
                              Tomas

                              Kommentar

                              Arbetssätt...