Sidkanalare VS membranpumpar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lutkeni
    Användare
    • oktober 2003
    • 78

    Sidkanalare VS membranpumpar

    Hej!

    Bytte nyligen ut mina två mebranpumpar á 9500 l/h mot en sidkanalfläkt. TIll mitt förtret droppade temperaturen i akvarierna med två grader. Så luftfriktionen var därmed högre i membranpumparnas luft eller något liknande...

    Nu är det ju två helt olika luftsystem och jag kanske får gilla läget, men har någon ett bra tips på hur man kan få ut mer värme ur sidkanalsluften? Luften från membranpumparna var 34 grader vilket värme vattnet i burkarna till 28- 29 grader och nu har jag hamnat på 26 grader (utan doppvärmare). Det går ju att få upp temperaturen med doppvärmarna, men för mig handlar det om att få ut så mycket som möjligt för en så låg elförbrukning som möjligt.

    Kan man öka friktionen i sidkanalsfläkten eller på något annat vis få ut mer varmluft från den? Eller andra tips och idéer!?

    Mvh
    Cristoffer
  • Ducce
    Användare
    • november 2009
    • 360

    #2
    Ursprungligen postat av lutkeni
    Hej!

    Kan man öka friktionen i sidkanalsfläkten eller på något annat vis få ut mer varmluft från den? Eller andra tips och idéer!?

    Mvh
    Cristoffer
    En ökad friktion borde resultera i högre elförbrukning eller ett lägre luftflöde, samt förmodligen högre slitage på "fläkten"

    /Robert

    Kommentar

    • cf.akvarielagret
      Användare
      • april 2002
      • 5028

      #3
      Ursprungligen postat av lutkeni
      Hej!

      Bytte nyligen ut mina två mebranpumpar á 9500 l/h mot en sidkanalfläkt. TIll mitt förtret droppade temperaturen i akvarierna med två grader. Så luftfriktionen var därmed högre i membranpumparnas luft eller något liknande...

      Nu är det ju två helt olika luftsystem och jag kanske får gilla läget, men har någon ett bra tips på hur man kan få ut mer värme ur sidkanalsluften? Luften från membranpumparna var 34 grader vilket värme vattnet i burkarna till 28- 29 grader och nu har jag hamnat på 26 grader (utan doppvärmare). Det går ju att få upp temperaturen med doppvärmarna, men för mig handlar det om att få ut så mycket som möjligt för en så låg elförbrukning som möjligt.

      Kan man öka friktionen i sidkanalsfläkten eller på något annat vis få ut mer varmluft från den? Eller andra tips och idéer!?

      Mvh
      Cristoffer
      Att få ut värme från kompressorn är nog ingen bra ide
      vill du ha billig värme köp en luftvärmepump
      jag är Ateist
      men Gud talade till mig
      Gud är stor
      jag frågade hur stor ? inget svar
      han kanske behövde låna toaletten

      Kommentar

      • lutkeni
        Användare
        • oktober 2003
        • 78

        #4
        Hej!

        Vettiga tankar...
        ja... vill jag värma upp akvarierna, så kanske Christers förslag är bäst med en luftvärmepump. Termostatvärmarna är ju inte så ekonomiskt direkt.
        När jag kör vattenbyten brukar jag ligga på 26- 27 C eftersom det värms upp med fjärrvämre är det billigare....

        För många som har lokal, liksom för butiker antar jag, handlar det väl om att få ner energikostnaderna till ett minimum utan att tumma på kvalitén så att säga... det är en svår balansgång...

        Jag får tänka vidare....

        Kommentar

        • Ducce
          Användare
          • november 2009
          • 360

          #5
          Hmm - om det räcker med tillskottsvärmen från luften så kanske du kan sätta pumpen i en låda med ett mindre element där du håller em lagom temp, på så sätt får du varm luft till akvarierna.
          /Robert

          Kommentar

          Arbetssätt...