Lyse om natten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rogli
    Användare
    • mars 2011
    • 119

    Lyse om natten

    När era ciklider vårdar små yngel, har ni nattbelysning eller någon slags skymnings där ljuset succesivt avtar?
    Jag misstänker att det framförallt stryker med en del yngel till de andra fiskarna när ljuset plötsligt slocknar och det antagligen uppstår förvirring hos yngel och föräldrar.
  • Mike_Noren
    Användare
    • februari 2003
    • 2695

    #2
    Nattbelysning är en mycket bra idé när ciklider har yngel i sällskapskar, ja.

    Kommentar

    • Norrland
      Användare
      • december 2009
      • 557

      #3
      Har andvänt mån-belysning några timmar varje kvall hos mina Troffar. Jag kan lugnt säga det ar mina Troffars favorit period da dom leker o simmar runt gladeligen. Dessutom hinner dom varva ned innan det slacks for natten. Kan bara reckomenderas.
      Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

      Kommentar

      • Rogli
        Användare
        • mars 2011
        • 119

        #4
        Då får det bli någon slags nattbelysning nästa gång det är dags. Ska bli intressant att se om de klarar ynglen bättre då.
        Tack för svaren!

        Kommentar

        • Jonny
          Användare
          • mars 2010
          • 231

          #5
          Följdfråga på samma ämne, hur har ni byggt era månljus, kvällsdimmers? Med vad osv?

          Kommentar

          • jinnarparen
            NCS Medlem
            • april 2002
            • 2670

            #6
            Jag har haft en liten lampa tänd i rummet de gånger som jag har haft problematiska lekpar med ägg o yngel. Men det är bara när jag märkt att det har försvunnit ägg o yngel på nätterna.
            Oftast så har det dock fungerat utan nattlampa.
            Åter till CA

            Det är där jag hör hemma

            Kommentar

            • Rogli
              Användare
              • mars 2011
              • 119

              #7
              Nu har mina Sajicor lagt rom igen, så nu får de nattlampa. Det ska bli intressant att se om de luckas bättre denna gång tackvare den.

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                #8
                Jag kör med lyse i det kar där jag har lite för många malar det är bara där rommen försvinner nattetid. Med lyse finns den alltid kvar. Funkar med säkerhet. Många försök har gjorts.
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                Arbetssätt...