CA-bilder del 8

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • RobinH
    Användare
    • augusti 2008
    • 2150

    Ursprungligen postat av Rivulatus
    Nej vad synd.. Har läst att vf har ibland skumma magparasiter i media luna men vet inte vad dina var.. Nåja synd på en vacker art men det kommer säkert fler tillfällen till att etablera arten här.
    Mina var F1
    CA

    Kommentar

    • jinnarparen
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 2670

      Alla arter i labridens/bartoni delen av Herichthys "ställer till med problem" för oss som vill ha dem.
      Har funderat lite på om det helt enkell inte är för att vi erbjuder dem föör mycket och på tok för kraftig mat.
      De som jag har försökt med (bartoni & labridens 'white') har också varit väldigt matglada i början, kastat sig över allt som erbjudits dem.
      Som nöjd ägare har man då dragits med och erbjudit dem lite mer, man vill ju få de till att växa upp fort. Efter någon månad så har de fått problem med magen och dött bort.

      Kanske borde man erbjuda dem väldigt lite och väldigt näringsfattig mat, jag tror att vi kan lära av tropheusfolket här. Magproblem hos tropheus lär ju inte vara någon ovanlighet.
      Det skulle vara intressant att prova min teori, tyvärr har jag ju inga små labridens/bartoni som jag kan prova den på.
      När de kommit upp i storlek så tror jag inte att de är såå känsliga för felaktigt foder.

      Så, gott folk, fixa lite labridens/bartoni till mig så är jag med i leken igen.
      Åter till CA

      Det är där jag hör hemma

      Kommentar

      • RobinH
        Användare
        • augusti 2008
        • 2150

        Ursprungligen postat av jinnarparen
        Alla arter i labridens/bartoni delen av Herichthys "ställer till med problem" för oss som vill ha dem.
        Har funderat lite på om det helt enkell inte är för att vi erbjuder dem föör mycket och på tok för kraftig mat.
        De som jag har försökt med (bartoni & labridens 'white') har också varit väldigt matglada i början, kastat sig över allt som erbjudits dem.
        Som nöjd ägare har man då dragits med och erbjudit dem lite mer, man vill ju få de till att växa upp fort. Efter någon månad så har de fått problem med magen och dött bort.

        Kanske borde man erbjuda dem väldigt lite och väldigt näringsfattig mat, jag tror att vi kan lära av tropheusfolket här. Magproblem hos tropheus lär ju inte vara någon ovanlighet.
        Det skulle vara intressant att prova min teori, tyvärr har jag ju inga små labridens/bartoni som jag kan prova den på.
        När de kommit upp i storlek så tror jag inte att de är såå känsliga för felaktigt foder.

        Så, gott folk, fixa lite labridens/bartoni till mig så är jag med i leken igen.
        Hehe säg nu inte för mycket, får kanske försöka få hem lite bartoni/labridens och lura tillbaka dig till CA träsket

        För övrigt så håller jag med dig ang matningen osv.
        CA

        Kommentar

        • Rivulatus
          Användare
          • december 2002
          • 811

          Har läst att de äter mycket "detrius" i naturen och då tror jag det ligger mycket i vad du säger Rikard. Bra då får du köra på troffefoder när du snart köpt dina labridens hehe

          Vill inte soila tråden med ot men tror det var exakt samma som hände min ena ornatum som jag nog matade ihjäl..

          Den här tråden är grym, vet med säkerhet att nästa stora kar definitivt blir ett CA. Jag har ju mer ett SA kar nu men lägg gärna upp en tråd med helkarsbilder på CA-kar. Riktigt inspirerande för alla
          SA:

          Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
          Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

          Kommentar

          • jinnarparen
            NCS Medlem
            • april 2002
            • 2670

            hmm, jag behöver fylla på med diverse saker från ett ställe nära hamnen i puttgarden, skall man ta en resa längre söderut också till en stad vid namn D..burg.
            Jag är ganska säker på att det finns de arter vi pratar om i en butik där.

            Ett kar med småttingar av dessa problemfiskar bör nog inte innehålla några malar utan tvärtom ös på med mycket ljus så ett tjockt algtäcke bildas. Detta algtäcke skulle nog kunna tjäna som en bra, näringsfattig fördokälla till dem. Det man matar med borde sen också vara mycket finfördelat så att de verkligen får jobba för att hitta något matnyttigt. Dagens matintag skall alltså inte klaras av på 2 minuter, det får gärna hålla på i flera timmar.

            Varning nu blir det liite malawi
            Jag fodrar mina känsligare copadichromisar på detta sätt, finfördelat flingfoder med högre andel från växtriktet. Det fungera bra hitills.

            (såja RobinH, lugna ner dig nu )
            Senast redigerad av jinnarparen; 08 juni 2012, 13:27.
            Åter till CA

            Det är där jag hör hemma

            Kommentar

            • RobinH
              Användare
              • augusti 2008
              • 2150

              Ursprungligen postat av jinnarparen
              hmm, jag behöver fylla på med diverse saker från ett ställe nära hamnen i puttgarden, skall man ta en resa längre söderut också till en stad vid namn D..burg.
              Jag är ganska säker på att det finns de arter vi pratar om i en butik där.

              Ett kar med småttingar av dessa problemfiskar bör nog inte innehålla några malar utan tvärtom ös på med mycket ljus så ett tjockt algtäcke bildas. Detta algtäcke skulle nog kunna tjäna som en bra, näringsfattig fördokälla till dem. Det man matar med borde sen också vara mycket finfördelat så att de verkligen får jobba för att hitta något matnyttigt. Dagens matintag skall alltså inte klaras av på 2 minuter, det får gärna hålla på i flera timmar.

              Varning nu blir det liite malawi
              Jag fodrar mina känsligare copadichromisar på detta sätt, finfördelat flingfoder med högre andel från växtriktet. Det fungera bra hitills.

              (såja RobinH, lugna ner dig nu )
              Att du funderar på att köra ner till duisburg det tycker jag låter som en bra idè, den bästa idèn jag hört från dig på länge
              Har du plats i bilen är jag nog inte sen på att hänga med, men eftersom du ska till puttgarden så är det nog inte mycket plats över hehe
              CA

              Kommentar

              • Rivulatus
                Användare
                • december 2002
                • 811

                Om dom har festae och du har plats/ork så kompenserar jag dig om du kan ta med till svea
                SA:

                Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                Kommentar

                • RobinH
                  Användare
                  • augusti 2008
                  • 2150

                  Cryptoheros nanoluteus
                  Jag har 8st av dessa små juveler
                  CA

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    Aha, grattis till sjukt snygga firrar
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • Banderad
                      Användare
                      • februari 2006
                      • 3479

                      Ursprungligen postat av RobinH
                      Cryptoheros nanoluteus
                      Jag har 8st av dessa små juveler
                      Riktigt snygga fiskar Robin!

                      /Jocke

                      Kommentar

                      • RobinH
                        Användare
                        • augusti 2008
                        • 2150

                        Tack Dare o Banderad.
                        Dessa är bara små än 3-3.5cm men dom blir ju riktigt fina när dom är vuxna!
                        Jag får tacka Jockeb än en gång för att han släppte dessa till mig
                        CA

                        Kommentar

                        • JockeB
                          Användare
                          • maj 2004
                          • 2964

                          Ursprungligen postat av RobinH
                          Tack Dare o Banderad.
                          Dessa är bara små än 3-3.5cm men dom blir ju riktigt fina när dom är vuxna!
                          Jag får tacka Jockeb än en gång för att han släppte dessa till mig
                          Dom ser ju ut att ta sig fint, så då är det lugnt
                          Mvh Jocke
                          Centralamerikanska Ciklider!

                          Kommentar

                          • RobinH
                            Användare
                            • augusti 2008
                            • 2150

                            Ursprungligen postat av JockeB
                            Dom ser ju ut att ta sig fint, så då är det lugnt
                            Ja dom växer sakta men säkert..
                            Hur går det för föräldrarna inga fler lekar?
                            CA

                            Kommentar

                            • JockeB
                              Användare
                              • maj 2004
                              • 2964

                              Ursprungligen postat av RobinH
                              Ja dom växer sakta men säkert..
                              Hur går det för föräldrarna inga fler lekar?
                              Jodå dom lekte bara nån vecka senare, ingen stor kull då heller. Flyttade ynglen, men 2 veckor senare var alla spårlöst borta, det gick typ över natten bara, mycket märkligt!
                              Men nu verkar dom vara på gång igen
                              Mvh Jocke
                              Centralamerikanska Ciklider!

                              Kommentar

                              • Banderad
                                Användare
                                • februari 2006
                                • 3479

                                1. Nic-hane
                                2. Rostratus-hane (den berömda som har funnits med i fototävlingen). Dock presenterad mycket sämre här )
                                3. Loiselleihonan

                                /Jocke

                                Kommentar

                                Arbetssätt...