UV-ljus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jan Kohler
    Användare
    • augusti 2007
    • 128

    UV-ljus

    Hej
    Vill ha tips om vilket UV-ljus som jag kan koppla till mitt Eheim 2078.
    Finns det något som är mer prisvärt och hus många watt behöver jag. Akvariet är på cA 7OO LITER.
    Jan
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    det är ju bra tryck i den pumpen. Lite osäker vad man brukar säga om Watt relativt vattenflöde, men de siffrorna hänger på om man låter vattnet passera en gång genom filtret, det borde snarare vara beroende på totala vattenmängden i akvariet eftersom samma vatten passerar flera gånger om genom filtret.

    På UV-C filtren brukar det framgå vilket flöde och akvariestorlek de passar till

    Personligen har jag ett 11W UV-C lampa till mitt 2080(tror jag?!) filter, det har bra effekt.


    Lite lästips:



    Kolla på våra webbaserade rabattbutiker för lite tips.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • endymion

      #3
      Jag skulle gå upp i högre effekt än 11 Watt för ett 2078.

      Kommentar

      • Jan Kohler
        Användare
        • augusti 2007
        • 128

        #4
        Tack för tipsen. Det blev ett på 11 Watt men jag satte ner farten i filtret och nu börjar det klarna.

        Kommentar

        • Bjorn
          Användare
          • oktober 2009
          • 939

          #5
          En Eheim 2078 ger 1850 l/h?

          Jag kör ett De Bary AH-11E/H hangon 11W (Rec max flow rate: 550 l/h) på min Eheim 2048 (600L/h) i mitt Saltkar. Kolla vad rekommenderat flöde (för akvariebruk) är på ditt... och kan du inte sänka flödet nog så skaffa en T-koppling/kran om du vill ha maximal effekt av det. Räknar med att du anslutit det på returslangen från filtret (det är en fördel!)?

          En liten varning för AquaELs UV-C filter! (om det är det du köpt!) Den tranparanta plasten i anslutningarna är inte UV-C säker och blir spröd efter ett tag! *KNÄCK & PLASK* Jag kör deras i två av mina Malawikar, och skulle aldrig placera dom utanför akvariet ...en fördel med just AquaELs är att de är (någon av de få UV-C som är) dränkbara!
          Newbie December 2009
          Malawi: 450 liter
          Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

          Järfälla/Stockholm

          Kommentar

          Arbetssätt...