Miljörätt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Big_Sal
    Användare
    • maj 2010
    • 315

    Miljörätt

    Hej! Jag läser en kurs i miljörätt och vi ska skriva ett arbete. Instruktionen vi fått är att det ska ha med miljörätt att göra... Dvs ganska luddigt... Alla i gruppen är relativt clueless på vad vi ska skriva om så jag undrar om någon vet nåt konkret man skulle kunna jobba med? Mvh salle.
  • Tisse89
    Användare
    • januari 2011
    • 330

    #2
    Ursprungligen postat av Big_Sal
    Hej! Jag läser en kurs i miljörätt och vi ska skriva ett arbete. Instruktionen vi fått är att det ska ha med miljörätt att göra... Dvs ganska luddigt... Alla i gruppen är relativt clueless på vad vi ska skriva om så jag undrar om någon vet nåt konkret man skulle kunna jobba med? Mvh salle.
    Amazonas Regnskog, förhindra skövling?


    MVH Christofer
    CA

    Parachromis loisellei
    Cryptoheros sajica
    Hypsophrys nicaraguensis

    SA

    Pterophyllum altum

    < 2124L >

    Kommentar

    • Rivulatus
      Användare
      • december 2002
      • 811

      #3
      Finns massor av exempel om du vill koppla till ciklider. Malawi och tjuvfisket, quatro cineagas i Mexiko, exportregleringarnas effekt från amazonas etc. etc.
      SA:

      Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
      Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Svensk, europeisk eller internationell rätt dvs. Miljöbalken, EU eller FN?
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • Big_Sal
          Användare
          • maj 2010
          • 315

          #5
          Spelar egentligen inte nån större roll, då kursen behandlar alla tre, men fokus ligger på miljöbalken... Svårt då man aldrig skrivit ut ett juridiskt perspektiv innan, vet inte riktigt vad som förväntas... Men alla förslag är välkomna!

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #6
            Kan det finnas intresse att undersöka vad miljöbalken säger om kemikalier och mediciner som används i akvariesammanhang?

            Vad säger miljöbalken om hållande av akvarier om man dessutom odlar i liten skala. Blir det andra regler då?
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • Big_Sal
              Användare
              • maj 2010
              • 315

              #7
              Absolut! Allt är av intresse, just så nischat kan vara svårt att övertala resten av gruppen att gå med på (3 st icke akvarister) men har de inte kommit på något annat så why not!

              Vi har diskuterat lite om att skriva lite åt vattenhållet exempelvis fiske... Däremot är det som sagt svårt som attan att riktigt förstå vad som förväntas då ingen av oss har varit med om nåt liknande innan... men det ska väl lösa sig med tiden...

              Kommentar

              • Mike_Noren
                Användare
                • februari 2003
                • 2695

                #8
                En sak jag aldrig riktigt fått klart för mig är införselregler för vildfångade djur (fisk!) från EU land, så om du skriver om det får du gärna maila mig din uppsats...

                Du vill ha nåt som har med fisk att göra? Vad sägs om hur man får sätta ut och odla fisk i damm, samt vilka regler som gäller när man bygger en privat damm för att hålla fisk?

                Om det ska vara ett större arbete kanske en genomgång av regler och tillstånd som krävs för en kommersiell fiskodling?

                Om du har nån inriktning du tänkt jobba med efter utbildningen, så välj nåt som har med det att göra.

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  #9
                  Regler och undantag för att hålla vildfångade svenska djur i fångenskap (t.ex. fisk). Vad är fångenskap? En damm, ett akvarium?

                  (Det är olagligt att hålla "vilda" (ryggrads?)djur i fångenskap.)
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    #10
                    Du får gärna publicera rapporten i Ciklidbladet först av allt!

                    Även en statusrapport kan vara intressant att läsa någon gång mitt i!
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    Arbetssätt...