Varför finns ingen fungerande annonsmarknad i Sverige

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #16
    Ursprungligen postat av olof
    Det som är bra för akvaristiken är bra för dem som har akvariebutik.

    mvh

    olof
    Det tror jag med.

    Ja, kanske är jag lite revirisk


    Micke vad säger du ska vi slå våra påsar ihop? Kanske kan vi med flera andra siter såsom den som startade ovan lägga ut alla annonser på en separat sida som vi lägger in som modul på våra sidor. Helt integrerar såsom om den var här lokalt, fast allt man gör sker på den andra siten.

    Vi har inga som helst intäckter på annonseringen utan det är en tjänst.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Micke
      Användare
      • april 2002
      • 9579

      #17
      Ursprungligen postat av DaRe
      Micke vad säger du ska vi slå våra påsar ihop?
      Ni får gärna bygga en samlad översikt med annonser från Ciklider.se och andra akvariesiter. Här är några exempel på rss-flöden med annonser som kan byf´ggas in på olika sätt.

      De 10 senaste annonserna i kategorin köpes:


      De 20 senaste annonserna i kategorin säljes:


      De 15 senaste annonserna i kategorin Bytes/Skänkes:
      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

      Kommentar

      • Bjorn
        Användare
        • oktober 2009
        • 939

        #18
        Tycker SVG-annonserna verkar fungera bra, stor rullans och aktivitet i dom... Kul att följa! :-)

        Att på något sätt styra ihop en portal för de olika föreningar/sidors annonser tycker jag låter som en god idé för att öka rulansen (kanske tom i så fall ett avtal med tex Blocket eller Eniro som redan har tekniken och gärna får både "gratisreklam" och flera annonser).

        Jag anser att anledningen till att SVG fungerar så bra beror mycket (om inte allt) på att det är inbakat i forumet, med svar/frågor/budgivning direkt i annonstrådarna, en massa PM, forumvärdarnas närvaro, engagemang och glasklara (bra!) regler... och självklart den stämmning/sammanhållning som medlemmarna bidrar med!

        Portal/sammanställning/RSS låter bra... men hur genomföra det och samtidigt behålla/införa/förbättra det som redan fungerar bra?
        Newbie December 2009
        Malawi: 450 liter
        Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

        Järfälla/Stockholm

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #19
          Christian Alfredsson gjorde ju en sida som samlade forumen. Nog skulle vi kunna hosta en forumssammanställning och en annonssammanställning, men skulle vi göra det vill vi självklart fråga våra vänsidor ciklider.se, diskusforum.se och zoopet.com. Det finns lite andra saker att diskutera också bland annat om tiden inom styrelsen räcker. Dessutom har vi ju vår egen sida att tänka på och den har vi inte haft den tid vi skulle önskat till.

          (Önskedrömmen är annars att SARF gjorde det)
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Användare
            • april 2002
            • 4619

            #20
            Ursprungligen postat av Bjorn
            Tycker SVG-annonserna verkar fungera bra, stor rullans och aktivitet i dom... Kul att följa! :-)
            Ja ur annonsynpunkt fungerar de säkert utmärkt men det gör inte forumet så trevligt direkt.

            Att 1/3 av alla foruminlägg är annonser gör att det blir svågreppat och svårt att hitta och hänga med i forumet - det är inte för inte som t.ex. den tråd jag skapade om Akvariehelgen på salvattensguiden har rönt klart mindre uppmärksamhet i det forumet än i de andra där jag också la in det.
            Jag är själv lite intresserad av saltvatten och tänkte aktivera mig där - men tröttnade snart eftersom jag tyckte att det var för rörigt.

            Detta är ingen kritik mot saltvattensguiden - de har ju valt det systemet för att de tycker att det fungerar bäst. Jag tror att det helt enkelt är som så att man prioriterar lite olika saker och är det så att man anser att annonserna är det absolut viktigaste så är det så skall man definitvt göra så.
            Annonser i forum funkar bättre om forumet är rätt litet - men saltvattensguidens forum är stort.

            Kommentar

            • olof
              Användare
              • april 2002
              • 1823

              #21
              Se där. Det är kanske inte omöjligt ändå.

              Det hade definitivt varit att föredra om annonserna kunde bli sorterbara på köp/sälj/byt, kategori och län. Annars blir det mycket läsning innan man hittar det man är intresserad av.

              Saltvattensguiden är en av de sidor som har flest annonser trots att det är en av de mindre (?). Antar att det beror på att saltvattensakvarister gärna lättar på plånboken och köper mycker och därför också får mycket att sälja. Jag tror absolut att de som annonserar där hade haft stort utbyte av att tex de som besöker Zoopet kunde se annonserna. Liksom Zoopets besökare hade haft stor nytta av att hitta denna guldgruva av begagnad akvarieutrustning (som jag själv hittade så sent som förra veckan)

              mvh

              olof
              http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                #22
                olof den sorteringen kan du väl göra i vår köp och sälj, eller menar du någon annan köp och sälj?
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • olof
                  Användare
                  • april 2002
                  • 1823

                  #23
                  Ursprungligen postat av DaRe
                  olof den sorteringen kan du väl göra i vår köp och sälj, eller menar du någon annan köp och sälj?
                  Jag menar att om man samlar ett gäng annons forum borde det gå att sortera på dessa kriterier. När det blir många annonser ökar intresset av att kunna sortera på ett vettigt sätt.

                  mvh

                  olof
                  http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                  Kommentar

                  • Gäst

                    #24
                    En sak ang annonser är att man skulle kunna ha en limit på att man max kan ha 2 annonser samtidigt och lägga ut max 1/dag tex. Då blir det inte lika mycket spamande.

                    Eller icke betalande 1annons/dag max 1 annons i taget.
                    Betalande fritt eller flera/dag.
                    finns bra sidor inom andra kategorier som har så fungerar kanon.

                    Kommentar

                    • Wilhelm
                      Användare
                      • april 2002
                      • 9122

                      #25
                      Ett tag så var det en regel om en artikel per annons och det förkastades snart.
                      Jag tycker att nuvarande köp och säljavdelning fungerar bra! En och annan glömmer sitt lösenord och då får man gripa in och fixa det!
                      Det ska vara så lite jobb som möjligt för att hantera köp och säljavdelningen!

                      Wilhelm
                      Annonsmoderatorn
                      mvh Wilhelm

                      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                      www.linkopings-akvarieforening.net/
                      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                      Kommentar

                      • Gäst

                        #26
                        Jag tycker med att den fungerar bra som det är. La bara lite förslag om man nu skulle ändra

                        Kommentar

                        • wofflan
                          NCS Medlem
                          • september 2003
                          • 660

                          #27
                          tycker det hade varit super om man hade kunnat samla alla annonser på ett ställe, tummen upp för det!
                          Mvh Fredrik

                          Kommentar

                          • magnar u
                            Användare
                            • februari 2012
                            • 6

                            #28
                            Skulle ikke vere så vanskelig å lage en side, som man kunne ligge annonser inn selv.
                            og i tillegg samlet "automatisk" inn annonser fra diverse akvarie forum / blocket osv...
                            Problemet er jo selvsagt at da skulle man ha lov å hente disse annonsene fra disse siden.

                            Men er absolutt enig med at det ikke finst en side som fungerer optimalt. Om man ser på de 2 store akvarie sidene i Norge fungere annonser markede veldig veldig godt .

                            Kommentar

                            • Bjorn
                              Användare
                              • oktober 2009
                              • 939

                              #29
                              Ursprungligen postat av magnar u
                              Skulle ikke vere så vanskelig å lage en side, som man kunne ligge annonser inn selv.
                              og i tillegg samlet "automatisk" inn annonser fra diverse akvarie forum / blocket osv...
                              Problemet er jo selvsagt at da skulle man ha lov å hente disse annonsene fra disse siden.

                              Men er absolutt enig med at det ikke finst en side som fungerer optimalt. Om man ser på de 2 store akvarie sidene i Norge fungere annonser markede veldig veldig godt .
                              Vilke to sider? Linker takk! :-)
                              Newbie December 2009
                              Malawi: 450 liter
                              Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

                              Järfälla/Stockholm

                              Kommentar

                              • magnar u
                                Användare
                                • februari 2012
                                • 6

                                #30
                                Ursprungligen postat av Bjorn
                                Vilke to sider? Linker takk! :-)
                                Norges største spesialiserte handelsplass for akvarier og utstyr, akvariefisk, dyr og planter

                                Er den beste av de often nye artikler å mye


                                Er den eldste av de en god side.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...