Teknisk lösning.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kaj.p
    Användare
    • april 2002
    • 2294

    Teknisk lösning.

    Som flera av er vet har jag sedan strax före jul haft problem med ledningsvattnet. Ibland är det som kommer ur kranen brunt som svartvatten. Detta då hela stam VA nätet i samhället skall bytas ut. Droppen var nu när jag kom hem igår efter en veckas resa och hittade sedimentavlagringar i karen. Som värst var det ca 1 cm tjockt. Fick idag också följande besked från VIVAB
    Omfattande saneringsarbeten i Himle

    Det kan bli tillfälliga störningar i ledningsnätet på Lantmannavägen och Himlevägen.

    VIVAB har påbörjat en omfattande sanering av ledningsnätet i Himle som kommer att pågå under 2011-2012. I ett första skede sker arbetena på Lantmannavägen och Himlevägen.
    Saneringsarbetet kan innebära störningar i VA-nätet.
    När vattnet kommer tillbaka kan det vara missfärgat eller grumligt. Detta är ingen fara för hälsan. Undvik dock att tvätta kläder. Det kan även finnas mycket luft i ledningarna och vattnet kan upplevas som bubbligt. Spola en stund så försvinner det.
    Vi ber om ursäkt för eventuella störningar.
    Det där var ju kul. kommer att pågå under 2011-2012 Va f-n gör man nu????
    Köper pallvis med Easy/happy life, köper världens största slamfilter??? Eller tar en lång semester från akvaristiken.

    Det positiva i eländet är ju att himlevägen är med i första etappen fråga är bara hur lång tid tar den??

    Eller finns det någon annan här på forumet som har en klok lösning?? Känns tung o behöva stänga ner vattenbytesautomatiken tills de är klara.

    Sedan vissligen bor man nära Gekås men vem tusan kan undvika att tvätta kläder 2012 ???
    Senast redigerad av kaj.p; 16 januari 2012, 02:20.
    Diskussällskapet
    www.diskusforum.se
  • tege
    Användare
    • februari 2005
    • 2753

    #2
    Lider med dig.
    Köp några begagnade sipaxbehållare och bered vattnet i innan vattenbyten.
    https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Inte kul...

      Låter ju som att de stänger av vattnet ett tag och när det är tillbaka är det bara att spola igenom en kvart eller så så försvinner sörjan. Dvs det pågår inte hela tiden bara efter en avstängning.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • kaj.p
        Användare
        • april 2002
        • 2294

        #4
        Det är just det jag byter ett par kbm om dagen med automatik. Dvs jag har ett kontinuerligt flöde genom karen, stänger jag ner det blir det att bereda o byta vattnet manuellt.
        Fick också rådet att spola först av Vivab Efter mer än 30 minuter med öppna kranar blev det lite bättre men inte bra.
        Senast redigerad av kaj.p; 16 januari 2012, 08:21.
        Diskussällskapet
        www.diskusforum.se

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #5
          Du borde snacka med kommunen om att de får ersätta med filteranläggningen eller nåt under ombyggnaden, du driver ju verksamhet som deras jobb påverkar finansiellt.
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • msb
            Användare
            • september 2009
            • 314

            #6
            En osmos anläggning kanske
            Tropheus

            Kommentar

            • nicson
              Användare
              • januari 2010
              • 639

              #7
              Missfärgat betyder väl järn snarare än koppar - d v s borde inte vara farligt?

              Sedimentet - problem om det sätter igen dina rör/ventiler. Annars troligen inte. Det består väl huvudsakligen av sand/jord.

              Största problemet är väl risken för chockklorering i samband med arbetena - om detta skall förekomma bör vattenverket kunna upplysa om - om jag fattat rätt är du är ju som sagt en juridisk person och inte bara hobbyakvarist! Hoppas kommunen är framsynt.

              Kommentar

              • HåE
                Användare
                • september 2007
                • 1525

                #8
                Huga vilken jobbig situation. Lider med dig och hoppas att det löser sig på något sätt.
                När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 4642

                  #9
                  Tusan så tradigt!! Finns ju grovfilter av samma slag som man kan sätta kolpatroner i, seriekoppla några sådana på invattnet kanske? Fast det är ju inte ditt fel egentligen, kanske kan du få entreprenören att bekosta dem? Har inte koll på hur snabbt de sätter igen heller.
                  Ingen fisk har läst böckerna.

                  Kommentar

                  • Tjoffen
                    NCS Medlem
                    • november 2006
                    • 46

                    #10
                    Jag hade samma problem en gång i tiden när vi hade tvätteri, en morgon blev all tvätt helt plötsligt brun.Vad jag kommer ihåg så hade det inte meddelats att det skulle utföras arbete på ledningarna. När vi klagade fick vi till svar att det var vårt eget ansvar att se till att vi hade bra vatten och borde ha haft ett filter. Glad var jag ju inte....
                    Kan bara hålla med Patrik om att ett filter till ingående vatten är nog det enda man kan göra, ett sånt som folk med egen brunn brukar ha.
                    Hoppas det löser sig utan dödsfall. Lycka till!

                    Kommentar

                    • Anders i Askim
                      NCS Medlem
                      • februari 2008
                      • 1032

                      #11
                      Kör själv kol och partickelfilter som funkar kanon.
                      Dock har du extremt mycket slam så de lär nog klegga ihop efter några veckor.
                      Partickelfilter ner till 5 micron och kolfilter i serie kommer lösa problemet men frågan är hur ofta måste dessa bytas?

                      Snacka med Callidus i Kållered de har säkert bättre svar än du kan få här.
                      Mvh Anders
                      Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...