ca 54L + ytterfilter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • wabbit
    Användare
    • juli 2006
    • 27

    ca 54L + ytterfilter?

    Hej på er och gott nytt.

    Jag ska skaffa en liten balja. Med liten menar ja typ 54l, beroende på vad som erbjuds här i stan.

    Min fråga är då : Kan man köra tex ett Fluval 105 i detta? eller är det för mycket drag i dom?. Har ingen erfarenhet av ytterfilter, men vill ha ett p.g.a större filter volym.

    Jag ska ha snäcklekare i detta, hur många rekommenderar ni att man kan ha?.

    Hoppas inte denna frågan redan finns här på forumet, isf ber jag om ursäkt.

    Tackar för svar.
    /frågan är fri
  • Decimus
    Användare
    • juni 2006
    • 961

    #2
    Ursprungligen postat av wabbit
    Hej på er och gott nytt.

    Jag ska skaffa en liten balja. Med liten menar ja typ 54l, beroende på vad som erbjuds här i stan.

    Min fråga är då : Kan man köra tex ett Fluval 105 i detta? eller är det för mycket drag i dom?. Har ingen erfarenhet av ytterfilter, men vill ha ett p.g.a större filter volym.

    Jag ska ha snäcklekare i detta, hur många rekommenderar ni att man kan ha?.

    Hoppas inte denna frågan redan finns här på forumet, isf ber jag om ursäkt.

    Tackar för svar.


    Känns som rejält med "overkill" om man anävnder ett ytterfilter till ett 54 liters. Räcker gott och väl med ett innerfilter. fluval eller eheim. Du gör dig nog själv en tjänst och sparar både pengar och el om du gör så.

    Var noga med veckobytena och rensa filtret varannan månad så duger det gott nog åt vilken fisk som helst som du vill ha i. Lycka till!

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Iofs är det ju lite snyggare med ett ytterfilter och du får stor filtervolym och därmed många goda bakterier. Kanske går det att testa och se, jag har ett eheim något som ska vara till akvarium för upp till 400 liter men det duger max till ett 150 liters. Med ett strilrör till det skulle jag kunna köra det i ett 54 liters skulle jag tippa, jag planerar att använda det i ett 112 liters jaghar där jag tänkte ha apistos och vattnet kommer att blir stillastående.

      Jag vet inte heller hur känsliga snäcklekare är för vattenrörelser?
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Pierre_N
        Användare
        • mars 2004
        • 772

        #4
        Ett sånt filter blir perfekt till dina snäcklekare! Mycket snyggare än ett innerfilter och du lär inte behöva göra rent det så ofta.

        Kommentar

        • Erik Österlund
          Användare
          • januari 2005
          • 3788

          #5
          Jag hade valt ytterfilter. Som tidigare sagt, större filtervolym och mindre jobb.

          Strilrör eller fördela utblåset på två utblås ifall det blir för bra tryck.

          Kommentar

          • Ciklid_Martin
            Användare
            • maj 2011
            • 136

            #6
            Jag har ingen erfarenhet av just snäcklekare men den vattencirkulation som finns i naturen är så extremt mycket kraftigare än vad vi kan uppnå i en burk över huvud taget. Så 480l/h i ett 60l burk tror jag är inga problem alls. Själv har jag 3000l sammanlagd cirkulation delat på ett ytterfilter och två powerheads i ett 180l burk med malar, Corysar och Rosentetror.
            sigpic

            Kommentar

            • wabbit
              Användare
              • juli 2006
              • 27

              #7
              Tack för alla synpunkter och svar!.

              Då är ja inte helt ute och cyklar när ja tänkte "Filtret kör 480L/H utan filter media". Dvs mycket lägre med förfilter/biobollar/"keramik-makaroner".

              Då blir det att köra på ett Fluval 105.


              Åter till frågan om hur många snäcklekare man kan ha i ett ~60L kar?

              Va ja sett på olika forum/youtube (inte för att det på något sett är rätt), så har många ca 6-8st.

              Va tycker ni om det?
              Ska ja köra på enbart 1 typ med 2-3 hanar resten honor eller 2 typer av Lamprologus arter?

              Tack igen för svar!
              /frågan är fri

              Kommentar

              • wabbit
                Användare
                • juli 2006
                • 27

                #8
                Nu står baljan uppsatt å klar, blev himla bra.

                Nu är det tyvärr så, att mitt fluval 105 rasslar.
                Läst runt lite om att det är inkörnings period på dem, men det tycker ja låter ganska knepigt.

                Har öppnat upp det och kontrollerat att delarna sitter rätt, flera gånger.

                Även primat ordentligt, skakat på filtret under drift för att få ut några mer bubblor.

                Men ja tycker det låter som impeller skrammel. Köpa ny impeller eller byta in filtret?
                /frågan är fri

                Kommentar

                • Erik Österlund
                  Användare
                  • januari 2005
                  • 3788

                  #9
                  Har inte haft något fluval ytterfilter själv men om det är nytt skulle jag lämnat tillbaka det till butiken. Börja med att kontakta butiken och berätta om problemet, de kanske har haft fler reklamationer och vet vad som är fel.

                  Kommentar

                  • aejohansson
                    Användare
                    • maj 2011
                    • 432

                    #10
                    Har ett ytterfilter till min 17-liters kub som snurrar 150 l/h, inga problem.

                    Angående rasselproblemet, prova sätt utblåset ovanför ytan under några timmar så brukar den sista luften komma ut. Sen om det fortsätter så vänd dig till butiken du köpte den av.

                    Kommentar

                    • wabbit
                      Användare
                      • juli 2006
                      • 27

                      #11
                      Tack för era svar!

                      Ska kolla detta med utblåset.

                      /Mvh
                      /frågan är fri

                      Kommentar

                      • MvL
                        Användare
                        • mars 2011
                        • 9

                        #12
                        Hej,

                        Lite sen i diskussionen, men har ett filterförslag som jag ville nämna. Har ett 54 liters yngelkar som varit igång 2 - 3 år. För närvarande går ett 30-tal 3-5 cm blåzebra yngel i det. Har ett åleds bottenfilter i karet kopplat till ett pumphuvud (Aquaclear 30). Tror det pumpar runt 400 lit/tim. Har ca 10 cm rådagrus, 2-3 mm i karet. Fungerar klockrent. Perfekta vattenvärden och kristallklart vatten trots att karet är överbefolkat och 3 - 4 matningar per dag. Har slamsugit gruset ett par gånger per år, det är allt. Fisken måste dock trivas med rejäl cirkulation, då detta krävs för att bottenfiltret ska fungera bra.

                        Är i övrigt ingen förespråkare för bottenfilter då det blir problem om man har fiskar som gräver. Här är ytterfilter att föredra.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...