Blå Malawi?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    #16
    Ursprungligen postat av per w
    När de första Metriaclima estherae ob kom till sverige för ca 16 år ?
    sedan, så var grabbarna på Lustgårdens zoo i Eskilstuna de som lyckades att
    odla dessa med de hannar som de levererades med (enl uppgift) .
    Och jag var den första som fick köpa dessa yngel!
    När då jag senare fick yngel så var det två st blå honor bland dessa.
    sedan har jag bara sett några till..

    / Per
    Det var väl på den tiden när callainos och estherae ansågs vara samma art... ?

    Ungefär som vissa sa att dom hade svart/blå johanni honor innan man kom fram till att det var olika arter, maingano/johanni dvs.
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • per w
      Användare
      • april 2002
      • 59

      #17
      Ursprungligen postat av deelay
      Det var väl på den tiden när callainos och estherae ansågs vara samma art... ?

      Ungefär som vissa sa att dom hade svart/blå johanni honor innan man kom fram till att det var olika arter, maingano/johanni dvs.
      Så länge som jag haft Malawi (sedan 1986 , 26år) så har iallafall dessa två
      INTE varit samma art! Tror nog att det var så under röd zebrans första
      importer 1973? Att man använde sig av callainos hanar ,iallafall delvis!

      Kommentar

      • Mikael W
        NCS Medlem
        • augusti 2002
        • 8598

        #18
        Men före det (nu gissar jag) hänfördes de bägge till Pseudotropheus zebra, callainosen tror jag kallades zebra cobolt, och estheraen rödzebra. Nåja, kanske man då redan "visste" att de var olika arter, fastän de låg inom zebra.
        mvh
        Mikael W
        (NCS-medlem sedan 1981)

        Kommentar

        • 56ovwal
          Användare
          • mars 2004
          • 664

          #19
          Saxat från Konings artikel "En båtresa längs Mozambique"


          "Vid revet i Metangula, där den Röda zebran fångas, lever två olika zebror
          tillsammans. Honan av den andra zebran är bandad, som den "vanliga" zebran.
          Först trodde jag att hanen till den andra zebran var den riktig Röd zebra
          hanen, men lyckligtvis var det inte så.

          Det finns massor av Röd zebra, även om revet är inte så stort. Den
          normala färgen för Röd zebra honor är blå, även om det verkar som om den
          röda honan är den vanligare.

          Förutom den normala blå hanen finns det också en naturligt förekommande
          "Marmelade Cat" zebra. Ibland hittar man också OB hanar som är helt skär i
          färgen. Av de senare såg jag bara tre stycken under ca två timmars dykning."
          Pigge
          Bygger ny akvarielokal:
          http://ovwali.blogg.se/
          Uppdaterad:2011-12-23

          Kommentar

          • tordm
            Användare
            • juni 2011
            • 8

            #20
            hej jag har flera blåa zebra hannar hemma.
            hade även det för 25år sedan.
            det roliga är att när det blir yngel så är hanarna blå från födseln.
            oftas får dom mariotet av ett kön vid kullarna.
            dom är riktigt snygga mycket mer lugna än röda hanar.

            Kommentar

            • cichlids4fun
              NCS Medlem
              • april 2002
              • 3111

              #21
              Ursprungligen postat av 56ovwal
              Saxat från Konings artikel "En båtresa längs Mozambique"


              "Vid revet i Metangula, där den Röda zebran fångas, lever två olika zebror
              tillsammans. Honan av den andra zebran är bandad, som den "vanliga" zebran.
              Först trodde jag att hanen till den andra zebran var den riktig Röd zebra
              hanen, men lyckligtvis var det inte så.

              Det finns massor av Röd zebra, även om revet är inte så stort. Den
              normala färgen för Röd zebra honor är blå, även om det verkar som om den
              röda honan är den vanligare.

              Förutom den normala blå hanen finns det också en naturligt förekommande
              "Marmelade Cat" zebra. Ibland hittar man också OB hanar som är helt skär i
              färgen. Av de senare såg jag bara tre stycken under ca två timmars dykning."

              åfan där ser man, lite roligt att röd zebras normala färg är blå för både hannar och honor..............kanske fel namn då och kanske lite fel av oss som har akvarier att urvalsodla på OB hannar och den mer förekommande men "onormala" röda honan det gör ju mig lite sugen att ha lite blåa röd zebra och studera yngelfördelningen på röda/blå honor vid odling
              Mvh
              Peter

              don´t drink water-fish ..... in it!

              Kommentar

              • endymion

                #22
                Ursprungligen postat av cichlids4fun
                åfan där ser man, lite roligt att röd zebras normala färg är blå för både hannar och honor..............kanske fel namn då och kanske lite fel av oss som har akvarier att urvalsodla på OB hannar och den mer förekommande men "onormala" röda honan det gör ju mig lite sugen att ha lite blåa röd zebra och studera yngelfördelningen på röda/blå honor vid odling
                Rödzebrans normala honfärg är orange eller OB vid Minos reef. Vid de andra populationera är honorna bruna. De blå honorna tillhör en annan art som ockå har blå hanar. Till att börja med förstod man inte att det var två arter. Den andra arten heter Metriaclima sp. "estherae blueface"

                Kommentar

                • per w
                  Användare
                  • april 2002
                  • 59

                  #23
                  Ursprungligen postat av endymion
                  Rödzebrans normala honfärg är orange eller OB vid Minos reef. Vid de andra populationera är honorna bruna. De blå honorna tillhör en annan art som ockå har blå hanar. Till att börja med förstod man inte att det var två arter. Den andra arten heter Metriaclima sp. "estherae blueface"
                  jag har kollat lite och du har så rätt så , förutom att den inte heter Metriaclima sp. "estherae blueface" .Den finns i Chiloelo och Lumessi inte minos reef,de blå honorna heter M sp, blue reef och lever tillsammans med röd zebran vid minos reef.

                  Kommentar

                  • endymion

                    #24
                    Ursprungligen postat av per w
                    jag har kollat lite och du har så rätt så , förutom att den inte heter Metriaclima sp. "estherae blueface" .Den finns i Chiloelo och Lumessi inte minos reef,de blå honorna heter M sp, blue reef och lever tillsammans med röd zebran vid minos reef.
                    Så var det ja....

                    Kommentar

                    • cichlids4fun
                      NCS Medlem
                      • april 2002
                      • 3111

                      #25
                      Ursprungligen postat av endymion
                      Så var det ja....
                      ja kan tänka mig att konings artikel hade några år på nacken så det var väl det man trodde då
                      Mvh
                      Peter

                      don´t drink water-fish ..... in it!

                      Kommentar

                      • per w
                        Användare
                        • april 2002
                        • 59

                        #26
                        Om detta finns det att läsa i - malawiciklider i sin naturliga miljö Tredje utgåvan , av A konings.Sidan 50 eller om det var 55.

                        Kommentar

                        • 56ovwal
                          Användare
                          • mars 2004
                          • 664

                          #27
                          Ursprungligen postat av cichlids4fun
                          ja kan tänka mig att konings artikel hade några år på nacken så det var väl det man trodde då
                          Artikeln jag citerade var från bronsåret -94. Första gången Konings besökte Mozambique och kanske tolkade ett och annat galet??
                          Skönt att vi fått klara besked i frågan och nu kan sova lugnt om nätterna ;-)
                          Pigge
                          Bygger ny akvarielokal:
                          http://ovwali.blogg.se/
                          Uppdaterad:2011-12-23

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Användare
                            • april 2002
                            • 4619

                            #28
                            I denna artikel http://www.ciklid.org/artikelarkiv/c...r=9604&lopnr=3 i CB från 96 skrev jag om att de 2 zebrarterna vid Minos Reef. Jag minns också att det till artiklen fanns ett foto där de 2 "blå arterna!" visades upp bredvid varandra så man kunde "se" skillnaden

                            Detta var första gången (resan var 94) på åtskilliga år som någon kunde besöka Mozambique (det hade varit stopp pga inbördeskriget i Mozambique) och det var också första gången som någon hade upptäckt att det rörde sig om 2 olika arter. När de tidigare exporterades så såldes bägge arterna som "röd zebra"
                            Senast redigerad av Kjell Fohrman; 07 juni 2012, 14:31.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...