hur bygga våningsställning till 720 l?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • linusa
    Användare
    • januari 2012
    • 11

    hur bygga våningsställning till 720 l?

    jag håller på att planera för fler akvarier, kruxet är att jag måste börja stapla på höjden.
    jag har plats för 2 burkar till om jag får till en ställning som klarar 720l.

    jag har planer på att bygga av tex 6* 2 tum 6 balkar eller nån limträbalk.
    jag är orolig för att ställningen ska börja bukta på mitten knäcka akvarierna, hur mycket virke tror ni är tillräckliga att bygga i?

    tipps och råd inför bygget mottages tacksamt.
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Välkommen hit linusa!

    Är det helglas burkar du ska ha? Fundera lite på stålställningar behöver inte vara för dyrt. kolla lite här:
    Hej Ska försöka berätta lite om hur jag har tänkt sanera min akvarieskrubb i källaren. Satte upp den för drygt 10 år sedan. Den är på ca 3 * 4 meter, och akvariebeståndet har med åren urartat till en vildvuxen villervalla. Förståeligt, det handlade ju om att fixa ihop det så snabbt och billigt som möjligt. Dels bar jag ner
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Erik Österlund
      Användare
      • januari 2005
      • 3788

      #3
      Tänk på att placera den övre burken med ett skapligt mellanrum till den nedre burken. Blir ett h-vete annars att komma åt i nedre burken. Men den nedre burken får inte hamna för nära golvet för då får du dålig hävert vid vattenbyte + att firrarna brukar inte gilla att vara för lågt för de upplever då dig som ett hot som kommer uppifrån.

      Mycket att tänka på.

      Jag hade personligen satsat på att försöka hitta beggat pallställ på t ex blocket. Klart säkert. Inte snyggt kanske men det löser du lätt med lite täckskivor av t ex MDF som du målar/tapetserar.

      Jag har själv två 375 L på varandra i en hemmasnickrad träställning. 720 däremot skulle jag nog hellre ta stål för att kunna sova gott. Det går säkert att bygga i trä men om man vill vara säker och överdimensionera lite så tar ställning väldigt mycket höjd vilket gör att den övre burken hamnar uppe i taket om man ska ha ett vettigt mellanrum mellan övre och nedre burken.

      Kommentar

      • 56ovwal
        Användare
        • mars 2004
        • 664

        #4
        Jag planerar själv en ställning med två 720 eller möjligtvis 600 beroende på vad jag får tag i framöver. Kommer bygga i trä liknande de ställningar jag har sen tidigare. Stolpar/ben i 45x95 med ursågade spår för bärbalkar i 45x145. Kolla gärna min blogg hur jag byggt träställningar för 4st 390l-kar: http://ovwali.blogg.se/2010/august/

        Ett akvarium är "självbärande". Med det menar jag att det kan stå på fyra ben, ett i varje hörn, utan några balkar. Nu är det inte precis praktiskt då det kommer bli våldsamt instabilt ;-) Nedböjningen i mitten av balkarna i en ställning kommer aldrig bli mer än vad du har mellan ställningen och akvariet. Med 10mm frigolit eller liggunderlag blir det alltså max. 10mm nedböjning. Om man däremot skulle ställa två halva 720l-kar (2m), d.v.s. två 360l-kar (2x1m) på samma bärbalkar utan ben i mitten, kommer man få en rejäl nedböjning. Inte att rekommendera alltså.
        Varför kommer jag då välja bärbalkar av 45x145? Helt enkelt för att ställningen ska bli stabil, inte för själva bärningens skull. Komplettera gärna med ett kryss på baksidan av ställningen.
        Pigge
        Bygger ny akvarielokal:
        http://ovwali.blogg.se/
        Uppdaterad:2011-12-23

        Kommentar

        • Zaphi
          NCS Medlem
          • juli 2002
          • 5395

          #5
          Jag skrev en guide till 2x540 för några år sedan: http://www.ciklider.se/artiklar/vs_stallning.shtml
          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

          Kommentar

          • Erik Österlund
            Användare
            • januari 2005
            • 3788

            #6
            Ursprungligen postat av 56ovwal
            Jag planerar själv en ställning med två 720 eller möjligtvis 600 beroende på vad jag får tag i framöver. Kommer bygga i trä liknande de ställningar jag har sen tidigare. Stolpar/ben i 45x95 med ursågade spår för bärbalkar i 45x145. Kolla gärna min blogg hur jag byggt träställningar för 4st 390l-kar: http://ovwali.blogg.se/2010/august/

            Ett akvarium är "självbärande". Med det menar jag att det kan stå på fyra ben, ett i varje hörn, utan några balkar. Nu är det inte precis praktiskt då det kommer bli våldsamt instabilt ;-) Nedböjningen i mitten av balkarna i en ställning kommer aldrig bli mer än vad du har mellan ställningen och akvariet. Med 10mm frigolit eller liggunderlag blir det alltså max. 10mm nedböjning. Om man däremot skulle ställa två halva 720l-kar (2m), d.v.s. två 360l-kar (2x1m) på samma bärbalkar utan ben i mitten, kommer man få en rejäl nedböjning. Inte att rekommendera alltså.
            Varför kommer jag då välja bärbalkar av 45x145? Helt enkelt för att ställningen ska bli stabil, inte för själva bärningens skull. Komplettera gärna med ett kryss på baksidan av ställningen.
            Snygga ställningar! Kryss på baksidan gör galen skillnad, min ställning blev riktigt stabil med kryss. Provade först utan men bara jag ställde upp ett tomt 375 L på övre planet så kändes det som ett korthus. Så det var bara att plocka av burken och fixa ett kryss!

            Om man vill ha nedre burken 40 cm ovan golvet så hamnar övre burken ca 205 cm ovan golv om man lämnar ett utrymme mellan burkarna på 30 cm. Jag menar då övre burkens ovansida. Bärbalkarna till övre burken ligger på 130 cm ovan golv.

            Funkar det att ha nedre burken lägre så blir det ju mer lättjobbat i den övre.

            Kommentar

            • HåkanM
              NCS Medlem
              • november 2005
              • 1294

              #7
              Ursprungligen postat av Erik Österlund
              Snygga ställningar! Kryss på baksidan gör galen skillnad, min ställning blev riktigt stabil med kryss. Provade först utan men bara jag ställde upp ett tomt 375 L på övre planet så kändes det som ett korthus. Så det var bara att plocka av burken och fixa ett kryss!

              Om man vill ha nedre burken 40 cm ovan golvet så hamnar övre burken ca 205 cm ovan golv om man lämnar ett utrymme mellan burkarna på 30 cm. Jag menar då övre burkens ovansida. Bärbalkarna till övre burken ligger på 130 cm ovan golv.

              Funkar det att ha nedre burken lägre så blir det ju mer lättjobbat i den övre.
              Hum kan man inte istället för kryss sätta en skiva på baksidan, det borde väl ta bort alla möjligheter till vingel ?

              Kommentar

              • Mikael W
                NCS Medlem
                • augusti 2002
                • 8598

                #8
                Ursprungligen postat av HåkanM
                Hum kan man inte istället för kryss sätta en skiva på baksidan, det borde väl ta bort alla möjligheter till vingel ?
                Javisst. Fäster man skivan ordentligt ska det ju bli ännu stabilare än med ett kryss.
                mvh
                Mikael W
                (NCS-medlem sedan 1981)

                Kommentar

                • Erik Österlund
                  Användare
                  • januari 2005
                  • 3788

                  #9
                  Ursprungligen postat av HåkanM
                  Hum kan man inte istället för kryss sätta en skiva på baksidan, det borde väl ta bort alla möjligheter till vingel ?
                  Absolut!

                  Kommentar

                  • 56ovwal
                    Användare
                    • mars 2004
                    • 664

                    #10
                    Se bara till att placera en ställning med helt täckt baksida minst 5cm, gärna 20, från väggen för att undvika stillastående luft som annars snabbt kan bli ett fuktproblem.

                    Jag kör mina ställningar utan kryss. Mycket stabilt ändå vill jag lova! Förmodligen för att mina ställningar är större med två kar i bredd och två i höjd (egentligen tre i höjd, det står lite småkar överst osså, syns dåligt på bilderna).

                    Som sagt här i ett tidigare inlägg, se till att det blir gott om plats mellan karen och bärbalken ovanför. Själv har jag nöjt mig med 20cm, men då har jag ingen ljusramp i det utrymmet som är i vägen. Dessa är placerade mellan bärbalkarna och är alltså 20cm över karen. Blir dessutom bättre spridning av ljuset i karen som en positiv bieffekt :-)
                    Pigge
                    Bygger ny akvarielokal:
                    http://ovwali.blogg.se/
                    Uppdaterad:2011-12-23

                    Kommentar

                    • Erik Österlund
                      Användare
                      • januari 2005
                      • 3788

                      #11
                      Ska man fånga fisk är 20 cm ganska tajt Men har man lite tålamod så funkar säkert det med!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...