Hur snabbt försvinner kolsyra vid luftning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Engelholm Audio
    Användare
    • augusti 2009
    • 366

    Hur snabbt försvinner kolsyra vid luftning?

    Hejsan,

    Jag tillsätter idag CO2 för att förbättra växtligheten. Jag misstänker att kolsyran löses upp och försvinner ur vattnet/karet om jag:
    1) har kraftig ytvatten-rörelse
    2) använder en sk syresten, dvs bubblare

    Stämmer detta? Hur snabbt/lätt försvinner kolsyran?

    Min fråga bottnar i min ambition att kombinera CO2-tillsats med en variant på JBF-filter (alltså ett filter som man bubblar genom filtermaterialet).

    Finns det några mätningar på sånthär?
    Vänliga hälsningar, Pär!
    CAF: http://www.akvariekarlskrona.se/
    Hifi: http://www.engelholmaudio.com/
  • aejohansson
    Användare
    • maj 2011
    • 432

    #2
    Har du inget test för att kika?

    Men ja, kraftig ytrörelse ska ventilera ut koldioxiden. Och varför har du en syresten (gissar den är kopplad till en luftpump)

    Kommentar

    • Engelholm Audio
      Användare
      • augusti 2009
      • 366

      #3
      Ursprungligen postat av aejohansson
      Har du inget test för att kika?

      Men ja, kraftig ytrörelse ska ventilera ut koldioxiden. Och varför har du en syresten (gissar den är kopplad till en luftpump)
      Nej jag har inget test, vet heller inte hur nograna dom är.

      Ja, syrestenen är kopplad till luftpump.
      Vänliga hälsningar, Pär!
      CAF: http://www.akvariekarlskrona.se/
      Hifi: http://www.engelholmaudio.com/

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Användare
        • april 2002
        • 4619

        #4
        Jag har hört Claus Christensen (f.d. VD på Tropica Aquarium Plants och en av världens främsta växtexperter) hålla föredrag ett antal gånger. Då visar han med ett exempel hur snabbt det går om man använder en syresten i en flaska - det tar ca. 10 sekunder. Sedan håller han upp luftpumpen med syrestenen och säger lite skämtsamt - här ser ni växtakvariernas fiende nummer 1.

        Men visst ytcirkulation är inte så bra det heller (även om det sannolikt inte är riktigt lika dåligt) men har man ett växtakvarium som skall fungera bra för växterna så skall man inte ha kraftig ytcirkulation och definitivt inte en luftpump/syresten

        Kommentar

        • Engelholm Audio
          Användare
          • augusti 2009
          • 366

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Jag har hört Claus Christensen (f.d. VD på Tropica Aquarium Plants och en av världens främsta växtexperter) hålla föredrag ett antal gånger. Då visar han med ett exempel hur snabbt det går om man använder en syresten i en flaska - det tar ca. 10 sekunder. Sedan håller han upp luftpumpen med syrestenen och säger lite skämtsamt - här ser ni växtakvariernas fiende nummer 1.

          Men visst ytcirkulation är inte så bra det heller (även om det sannolikt inte är riktigt lika dåligt) men har man ett växtakvarium som skall fungera bra för växterna så skall man inte ha kraftig ytcirkulation och definitivt inte en luftpump/syresten
          "As I suspected", tråkigt nog.

          Tack för input, Kjell.
          Vänliga hälsningar, Pär!
          CAF: http://www.akvariekarlskrona.se/
          Hifi: http://www.engelholmaudio.com/

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • maj 2005
            • 4642

            #6
            Instämmer, just syresten verkar lufta ut CO2 mycket snabbt. Hyfsad cirkulation är ok (Tom Barr kommenterar det med rädslan för cirkulation med "don´t be anal about it"). JBF är finfina filter, men i växtburk hade jag inte kört dem.
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            • Erik Åhlander
              Användare
              • september 2006
              • 796

              #7
              Förlåt en okunnig yngling, men om man har en fungerande växtburk, har man då något som helst bruk för ett filter?

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Användare
                • april 2002
                • 4619

                #8
                Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                Förlåt en okunnig yngling, men om man har en fungerande växtburk, har man då något som helst bruk för ett filter?
                Det beror väl på hur många fiskar man har, vilka fiskar man har och hur mycket man matar, hur man sköter vattenbytena etc.
                Men om ovanstående är i bra balans så räcker det med "växtfiltret". Jag har själv t.ex. kört ett 17 liters akvarium med fisk, räkor och mycket växter, men utan filter nu i 2 år utan några som helst problem.

                Kommentar

                • cf.akvarielagret
                  Användare
                  • april 2002
                  • 5028

                  #9
                  [QUOTE=Kjell Fohrman;860038]Jag har hört Claus Christensen (f.d. VD på Tropica Aquarium Plants och en av världens främsta växtexperter) hålla föredrag ett antal gånger. Då visar han med ett exempel hur snabbt det går om man använder en syresten i en flaska - det tar ca. 10 sekunder. Sedan håller han upp luftpumpen med syrestenen och säger lite skämtsamt - här ser ni växtakvariernas fiende nummer 1.

                  Tror jag ska prova
                  mineralvatten kolsyrat
                  luftpump med syresten ..... jobbar 10 sek sedan ska jag dricka skiten
                  bubblar det ..... vi får se
                  jag börjar med en liter
                  jag är Ateist
                  men Gud talade till mig
                  Gud är stor
                  jag frågade hur stor ? inget svar
                  han kanske behövde låna toaletten

                  Kommentar

                  • Wilhelm
                    Användare
                    • april 2002
                    • 9122

                    #10
                    i varje fall, så blir det bubblor när du sätter igång syrestenen i glaset eller flaskan!
                    mvh Wilhelm

                    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                    www.linkopings-akvarieforening.net/
                    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo
                      Användare
                      • maj 2005
                      • 4642

                      #11
                      Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                      Förlåt en okunnig yngling, men om man har en fungerande växtburk, har man då något som helst bruk för ett filter?
                      Beror på hur mycket finlir man vill trixa med. Har man lite flås på vattnet så fördelar sig näringsämnena jämnare och man kan få bättre tillväxt totalt sett. Det var vattencirkulationen det, men det kan man ju ordna utan filtermaterial. Med filtermaterial i någon form kan man få lite bös/växtdelar att fastna där, men personligen drar jag ner filtervolymen en hel del i en växtburk.
                      Ingen fisk har läst böckerna.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...