Cyprichromis Leptosoma

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Crenicichla
    Användare
    • november 2006
    • 1055

    Cyprichromis Leptosoma

    En personlig favvorit som jag blivit småsugen på att införskaffa nu igen.. Har dock inget kar för tillfället och funderar på hur stor burk som är lämpligt som minimum för att hålal dessa godingar?
    Sällskapet skulle isf. bli någon snäcklekare och Gärna ngn Enantiopus men då växer kar storleken snabbt för att hålla dem det är jag medveten om..

    Har för mig att höjden nästan är viktigare än längden för Cyprisarna va?
    MVH

    Kristofer
  • Mikael W
    NCS Medlem
    • augusti 2002
    • 8598

    #2
    Ursprungligen postat av Crenicichla
    En personlig favvorit som jag blivit småsugen på att införskaffa nu igen.. Har dock inget kar för tillfället och funderar på hur stor burk som är lämpligt som minimum för att hålal dessa godingar?
    Sällskapet skulle isf. bli någon snäcklekare och Gärna ngn Enantiopus men då växer kar storleken snabbt för att hålla dem det är jag medveten om..

    Har för mig att höjden nästan är viktigare än längden för Cyprisarna va?
    Höjd är bra, men de här stimfiskarna kräver volym också. Artregistret säger minimum 500 liter, och jag är nog benägen att hålla med. Så du behöver inte spola Enantiopus.
    mvh
    Mikael W
    (NCS-medlem sedan 1981)

    Kommentar

    • Crenicichla
      Användare
      • november 2006
      • 1055

      #3
      så ett 200*50*50 skulle va lämpligt?

      Hade nästan vart roligare med 150*70*70...
      då får man ju volym och höjd.. =)
      MVH

      Kristofer

      Kommentar

      • Wilhelm
        Användare
        • april 2002
        • 9122

        #4
        Funkar också!
        mvh Wilhelm

        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


        www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

        Kommentar

        • Anders i Askim
          NCS Medlem
          • februari 2008
          • 1032

          #5
          Beroende på vilken leptosoma du tänker hålla så funkar vissa bra i mindre baljor.

          Annars är jag enig med övriga.
          Mvh Anders
          Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

          Kommentar

          • Pettap
            NCS Medlem
            • januari 2005
            • 1385

            #6
            Håller 10 vuxna kitumbor, 5 daffodiler, 2 C. Pleurospilus i ett 320. Kanske inte optimalt men fungerar alla 4:a hanarna färgar.
            //Peter
            4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
            900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
            Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

            Kommentar

            • Crenicichla
              Användare
              • november 2006
              • 1055

              #7
              Den som lockar mest är Utinta Fluorocent eller vad den nu heter.... Hade 30st sånna i ett 720 för några år sedan ihop med Enantiopus sp. Kilesa...
              Men de kan inte ha tålt min mat för de strök med en efter en medans tuggande honor och kilesorna klarade sig fin fint
              MVH

              Kristofer

              Kommentar

              • Anders i Askim
                NCS Medlem
                • februari 2008
                • 1032

                #8
                Utintan är ett perfekt exempel på leptosoma som inte behöver så stor balja.
                Denna trevliga firre är inte alls så yvig i sitt beteende som många andra.

                Jumbo varianterna kräver volym men har man dragit upp gruppen från ungdjur så funkar även detta.
                Viktigt att tänka på är att hanar håller 3d revir som kanske är upp i mot 40x40x40 cm.
                Mvh Anders
                Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                Kommentar

                • Crenicichla
                  Användare
                  • november 2006
                  • 1055

                  #9
                  Skulle ett 375 räcka rent utav då kanske? eller är ett 540 att föredra i alla fall?

                  Ursprungligen postat av Anders i Askim
                  Utintan är ett perfekt exempel på leptosoma som inte behöver så stor balja.
                  Denna trevliga firre är inte alls så yvig i sitt beteende som många andra.

                  Jumbo varianterna kräver volym men har man dragit upp gruppen från ungdjur så funkar även detta.
                  Viktigt att tänka på är att hanar håller 3d revir som kanske är upp i mot 40x40x40 cm.
                  MVH

                  Kristofer

                  Kommentar

                  • Anders i Askim
                    NCS Medlem
                    • februari 2008
                    • 1032

                    #10
                    Ursprungligen postat av Crenicichla
                    Skulle ett 375 räcka rent utav då kanske? eller är ett 540 att föredra i alla fall?
                    Utinta i 375:a blir kanon.
                    En grupp på 12-15 djur skulle jag nog satsa på.
                    Någon inte allt för aggresiv firre i bottenregionen och saken är biff.
                    Mvh Anders
                    Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                    Kommentar

                    • Crenicichla
                      Användare
                      • november 2006
                      • 1055

                      #11
                      Ursprungligen postat av Anders i Askim
                      Utinta i 375:a blir kanon.
                      En grupp på 12-15 djur skulle jag nog satsa på.
                      Någon inte allt för aggresiv firre i bottenregionen och saken är biff.
                      Då är frågan... Vad finns det för kul som hår på bottnen och som passar bra i en 375:a?
                      MVH

                      Kristofer

                      Kommentar

                      • Anders i Askim
                        NCS Medlem
                        • februari 2008
                        • 1032

                        #12
                        En grupp Xenotilapia flavipinnis 5-8 djur och några snäcklekare
                        Lamprologus similis skulle sitta fint.

                        Då har du en grupp firrar totalt som äter samma mat. (mkt plankton)
                        grymt intressanta beteenden och en balja där det alltid kommer hända intressanta saker.
                        Mvh Anders
                        Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                        Kommentar

                        • Crenicichla
                          Användare
                          • november 2006
                          • 1055

                          #13
                          Ursprungligen postat av Anders i Askim
                          En grupp Xenotilapia flavipinnis 5-8 djur och några snäcklekare
                          Lamprologus similis skulle sitta fint.

                          Då har du en grupp firrar totalt som äter samma mat. (mkt plankton)
                          grymt intressanta beteenden och en balja där det alltid kommer hända intressanta saker.
                          Similisen är snygg.. har aldrig haft den själv dock. Lamprologus callipterus är en annan snäckis som jag gillar skarpt utifrån vad jag sett på bild och youtube men jag förmodar att den är väl tuff för Cyprisarna??

                          Xenotilapian var inte riktigt min typ av fisk... Av sandcikliderna så är det just Enantiopus som är min absoluta favoriter, men om man skulle avstå dem så funderar jag på om Calvus eller Compreiceps kanske hade funkat ihop med Cyprisarna och någon Lamprologus?
                          MVH

                          Kristofer

                          Kommentar

                          • Anders i Askim
                            NCS Medlem
                            • februari 2008
                            • 1032

                            #14
                            Ursprungligen postat av Crenicichla
                            Av sandcikliderna så är det just Enantiopus som är min absoluta favoriter, men om man skulle avstå dem så funderar jag på om Calvus eller Compreiceps kanske hade funkat ihop med Cyprisarna och någon Lamprologus?
                            Har kört med A. compressiceps själv med resultatet av halva leptosomor.
                            (En i magen och en halva flytande i karet)
                            Hanarna blir med tiden väldigt stora och glupska.

                            Finns en A. c shell variant som inte blir så stor som funkar men passa dig för de större calvus och compressiceps.
                            Mvh Anders
                            Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                            Kommentar

                            • Crenicichla
                              Användare
                              • november 2006
                              • 1055

                              #15
                              Halva Cyprisiar låter ju mindre kul så det kanske är ett alternativ som är lika bra att stryka... Någon Julle då?
                              MVH

                              Kristofer

                              Kommentar

                              Arbetssätt...