Borra i akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lutkeni
    Användare
    • oktober 2003
    • 78

    Borra i akvarium

    Hej!

    Skulle vilja dela lite tankar med någon som borrat många akvarier.
    Jag har nyligen gjort två stora akvarier som är kopplade till en sump. Genomföringarna från akvarierna är 32 mm. Nu när pumpen dragit igång så måste jag strypa kranarna rejält då avrinningen inte sväljer tillräckligt. Jag skulle alltså gjort större borrhål eller satt fler avrinningar.

    Nu till min första fråga.
    Kan jag borra ytterligare hål i befintligt akvarium en bit brevid det första hålet? Eller bör det sättas i en annan ruta för att minska spänningen i glaset?

    Min andra fråga:

    Det ena akvariet har måtten 2400*1200*45 cm vilket innebär att jag omöjligen kan flytta det på högkant för att göra ett nytt hål. Kan man borra i akvariet från sidan om jag sköljer med vatten ovanifrån med en hink under? (Jag använder en skruvdragare för att göra mina borrhål och det har fungerat bra hittils). Jag borrar alltså på lodrät glasskiva.

    Det är lätt att vara efterklok....

    Jag vore väldigt tacksam för tips och råd. Jag måste göra något då filtreringen inte fungerar optimalt.

    Hålen är 45 mm vilket innebär att jag inte kan ha 40 mm genomföring då gängorna är 50 mm....

    Mvh
    Cristoffer
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Jag har aldrig borrat men är nyfiken hur det går. Kan du inte posta bilder och göra en liten följetong. En sådan burk skulle man vilja se live !!!2400x1200!!!
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • cf.akvarielagret
      Användare
      • april 2002
      • 5028

      #3
      Tror inte du behver borra om akvariet, hur har du löst överrinningen
      om det är rör till vattenytan har du dålig möjlighet att få ner allt vatten
      bättre att göra stor glassarg med kam då har du hålet i botten i stället för vid vattenlinjen.
      jag är Ateist
      men Gud talade till mig
      Gud är stor
      jag frågade hur stor ? inget svar
      han kanske behövde låna toaletten

      Kommentar

      Arbetssätt...