Pumpalternativ till filtermatta

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Back
    Användare
    • februari 2010
    • 46

    Pumpalternativ till filtermatta

    Kommer så småningom att testa bygga bakgrund av filtermatta.
    Som någon möjligen läst i en annan tråd har jag tidigare byggt bakgrund av madrass men med tanke på dess högst tvivelaktiga egenskaper (kemiskt) så ska det projektet avslutas.

    Madrassen har även tjänat som filter. Jag har idag en Eheim 2217 (ytterfilter) med insuget bakom madrassen. Eheim-filtret är efter lång användning av madrassen fortfarande hur "rent" som helst. Dvs. inte igenslammat av diverse skit. Rent tekniskt upplever jag att det fungerat kanonfint.

    Planen är nu att förfina idén. Däremot är jag intresserad av att slopa ytterfiltret och endast köra med en pump bakom filtermattan (Hamburger-style). Filtermattan ska täcka hela bakgrunden och största delen av botten också. Kommer att karva och bygga med mattan på samma sätt som med madrassbakgrunden. Miljö ska skapas.

    Ni som har erfarenhet av dylika pumpar - det kan ibland vara stor skillnad på watt och liter/h. Vad beror sådant på?
    Dels vill man ju spara på watt med tanke på förbrukning (även om det är marginellt) men samtidigt ha rejäl genomströmning. Finns en bra kompromiss?
    Rekommenderbara märken och modeller?
    Hållbarhet, ljudnivå, osv, osv.
    Pumpen bör givetvis helst också erbjuda kopplingsmöjligheter till slangar.
    Tanken är 460 liter.
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Låter intresant, hur har du tänkt bygga. En skiss?
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Back
      Användare
      • februari 2010
      • 46

      #3
      Ingen skiss i nuläget. Jag är intensivt involverad i andra projekt (icke akvarie-relaterat) för närvarande så den här grejen kommer jag inte hinna ta itu med på allvar förrän om ca två veckor.

      Kommentar

      Arbetssätt...