Cryptoheros Cutteri

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Loafern
    Användare
    • november 2011
    • 28

    Cryptoheros Cutteri

    Hej, Jag har ett gäng Cryptoheros cutteri (4 VF och 7 F1). Vad bör man tänka på för att få dessa att leka? Kan de ta skada av att äta räkmix?
  • Lundensis
    Användare
    • mars 2004
    • 2262

    #2
    Hej, välkommen till forumet. Har aldrig haft den arten, men tror inte krävs något speciellt för få dem att leka, utan endast normal skötsel. Regelbundna vattenbyten, rätt temperaturintervall och bra mat, t.ex. räkmix.

    Kommentar

    • jazzbird
      Användare
      • september 2009
      • 2

      #3
      Hej!
      Det här är lättlekta ciklider och de är mycket bra på att sköta yngelvården. Jag har haft flera kullar i akvarium med andra ciklider och det fungerar tom där. De tar definitivt ingen skada av räkmix. De är mycket tåliga och stabila fiskar. Vackra blå ögon!

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        Riktigt snygga firrar. Jag skulle bara se till att det finns gott och gömställen och stenar eller rötter med vågräta ytor eller lutande ytor där de kan lägga rom. min erfarenhet av Cryptoheros är att de helst av allt lägger rom i grottor som de gräver ( Cryptoheros sajica som jag har). Så jag har sett till att det finns möjlighet til det under större stenrös.

        Fota en massa för vi saknar tillräckligt med bilder på dessa
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • Banderad
          Användare
          • februari 2006
          • 3479

          #5
          Ursprungligen postat av Loafern
          Hej, Jag har ett gäng Cryptoheros cutteri (4 VF och 7 F1). Vad bör man tänka på för att få dessa att leka? Kan de ta skada av att äta räkmix?
          Jag hade ett par förut som lekte konstant. Som tidigare nämnts i tråden är de riktigt bra yngelvårdare. Mina gick i ett 312 liters tillsammans med Svärdbärare, eliottis och multispinosor. De lyckades hålla 6-7 yngel vid liv i det karet så att de växte upp. Riktigt snygga fiskar med, framförallt vid lek och yngelvård. Jag vet inte vilka vattenvärden du har, men jag höjde pH m.m. med bikarbonat. Jag är dock ganska övertygad om att detta inte är nödvändigt.

          edit: Mina åt räkmix och tog ingen skada

          /Jocke

          Kommentar

          • Cichlid-Power
            Användare
            • november 2006
            • 253

            #6
            Ursprungligen postat av DaRe
            Riktigt snygga firrar. Jag skulle bara se till att det finns gott och gömställen och stenar eller rötter med vågräta ytor eller lutande ytor där de kan lägga rom. min erfarenhet av Cryptoheros är att de helst av allt lägger rom i grottor som de gräver ( Cryptoheros sajica som jag har). Så jag har sett till att det finns möjlighet til det under större stenrös.

            Fota en massa för vi saknar tillräckligt med bilder på dessa
            Hei David, jeg trodde du hadde fått en del bilder?? Hva er det du saknar

            Kommentar

            • Cichlid-Power
              Användare
              • november 2006
              • 253

              #7
              Ursprungligen postat av Cichlid-Power
              Hei David, jeg trodde du hadde fått en del bilder?? Hva er det du saknar
              Cichlid-Power

              Kommentar

              • Cichlid-Power
                Användare
                • november 2006
                • 253

                #8
                Ursprungligen postat av Loafern
                Hej, Jag har ett gäng Cryptoheros cutteri (4 VF och 7 F1). Vad bör man tänka på för att få dessa att leka? Kan de ta skada av att äta räkmix?
                Hei Loafern, det er som jazzbird sier, ingen problemer med fisken, normalt akvariehold.
                Cichlid-Power

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  #9
                  Vad händer om man korsar en gran ock en fisk?
                  Svar:En barrakuda
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • Wilhelm
                    Användare
                    • april 2002
                    • 9122

                    #10
                    David har redan börjat tulla på flaskan?
                    mvh Wilhelm

                    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                    www.linkopings-akvarieforening.net/
                    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                    Kommentar

                    • HåkanM
                      NCS Medlem
                      • november 2005
                      • 1294

                      #11
                      Ursprungligen postat av DaRe
                      Vad händer om man korsar en gran ock en fisk?
                      Svar:En barrakuda
                      Ho ho riktihgt fyndigt men är inte detta inlägg i fel tråd??
                      Det fiins ju en särskild tråd för dylika kvickheter.......

                      Kommentar

                      Arbetssätt...