Gammalt silikon...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Chicke
    Användare
    • maj 2004
    • 497

    Gammalt silikon...

    Hej. Finns säkert mängder med trådar angående detta, men känns ändå som att varje fall är unikt.

    Jo jag snackade med 2st från akvarielagret idag om gammal silikon..och blev lite nojig efter det samtalet. Jag har nämligen ett 375liters som jag köpte begagnat år 2004. Jag vet inte hur gammalt det var då, eller när det var silikonerat senast...

    När jag kollar på silikonen ser den fin ut. Lagom mjuk och har inte börjat att lossna i kanterna..

    Vad tycker ni? Är karet en allvarlig risk att ha igång? Kan väl nämna att det har varit igång hela tiden sedan 2004..

    Och hur kan man upptäcka gammal silikon innan det är försent?

    Mvh Daniel
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    #2
    Är silikonet lagom mjukt och inte släpper från kanterna, så är det ok enligt mig!
    Jag har akvarier som limmades på 70 talet och de är fortfarande täta!
    Börjar det sippra ut vatten i en fog, då är det bara att fundera över att silikonera om burken. Hur länge de håller tror jag hänger ihop med vem som limmat burken , vilket silikon som användes samt mycket viktigt, hur väl man gjort rent (fettfritt) innan sikikoneringen.

    Det blir väl en massa mothugg nu, men jag har inga silikonnerver kvar!
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • Anders i Askim
      NCS Medlem
      • februari 2008
      • 1032

      #3
      Ursprungligen postat av Wilhelm
      Är silikonet lagom mjukt och inte släpper från kanterna, så är det ok enligt mig!
      Jag har akvarier som limmades på 70 talet och de är fortfarande täta!
      80-tal 540 liter nemas problemas.
      Kollar silikonet regel bundet kanske en gång per år.
      Sitter silikonet där det skall och burken är tät vad är problemet.
      Helt enig med Wilhelm.
      Mvh Anders
      Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

      Kommentar

      • Chicke
        Användare
        • maj 2004
        • 497

        #4
        Ok känns skönt att höra Har jämfört silikonet med nya akvarier och det känns exakt likadant. Skulle tippa att akvariet är cirka 10-15 år gammalt.

        Vart är det viktigaste att kolla extra noga på silikonet? Kan tänka mig att ramen högst upp borde vara ganska viktig...?

        /Daniel

        Kommentar

        • Thommy
          Användare
          • februari 2011
          • 84

          #5
          ramen sitter ju utanför om det är en 375 du har,kolla kortsidorna å hörnen så ska det nog gå fint.

          Kommentar

          Arbetssätt...