Info om Festae och Bocorti!! - sökes.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lejonmarie
    Användare
    • april 2003
    • 429

    Info om Festae och Bocorti!! - sökes.

    Jag söker just nu vackra färgranna Centralamerika ciklider till mitt 540 liters!

    1 Nandopsis festae, Tiger Cichlid. En mycket vacker ciklid som är orageröd/gul med svarta tigreringar.

    2. Herichthys bocorti, izabal , herichthys.
    Vacker gulfärg med svarta fläcker på bak kroppen.

    Hur är dessa fiskar och går de att blanda på ett lyckat sätt med mina fiskar??
    Idag har jag:
    Cichlasoma salvini 1 par
    Cichlasoma nigrofasciatum.
    JackDempsey-cikliden (Cichlasoma octofasciatum) 1 par
    Cichlasoma Geophagus brasilessis 1 par
    Cichlasoma Copora 1 par nicarugence
    Cichlasoma Vieja 1 hane Synpila

    Hör gärna av er om ni vet vart man kan få tag i dem. Jag söker i första hand ett mellanstort par.



    Ciklider Syd-central amerika
    ;-) LejonMarie
    540L Vieja synspila
    500L Cichlasoma bocourti

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=105551
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    "Cichlasoma" festae http://filaman.uni-kiel.de/Summary/S...iesname=festae är en stor aggressiv best från Equador dvs. Sydamerika. Det är en "mellanamerikan" som har emigrerat kan man säga och dess temperament är som hos mellan/nordamerikanerna. I dess miljö återfinner man bla Aequidens sp. "Goldsaum" dvs. guldsömscikliden. Ditt akvarium är för litet för festae. Festae finns lite då och då. Kolla igenom affärerna på första sidan samt de som fnínns i länklista. Vissa har lagerlistor andra får du mejla. Nandopsis är nummera bara giltigt för cikliderna på Kuba och Haiti.

    Om "Cichlasoma" bocourti vet jag ingenting förrutom vad som står på http://filaman.uni-kiel.de/Summary/S...sname=bocourti
    20.0 cm SL betyder att du ska lägga till stjärtfenan i längden. Det är dessutom fångstdata så det här är en stor ciklid. Min gissning är att ditt akvarium är för litet för fisken. Samma sak gäller den här fisken som festae. Kontakta affärerna. Jag kan däremot inte dra mig till minnes att jag sett den. Vad menar du med "izabal".

    Slutligen har du för mycket fisk redan nu. Synspila är en mycket vacker fisk, men du borde nog välja bort den pga. storlek och aggressivitet. De fem andra är något många men rent temperament och vattenmässigt så kan det kanske gå. Brasiliensis lever i många sorters vatten och är rätt aggressiv.

    Mvh.

    Ola
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Hagge
      Användare
      • januari 2003
      • 432

      #3
      Instämmer med Ola!

      Du skall vara väldigt glad om du lyckas hålla alla de arter du redan har (vid liv) någon längre tid i ett 540. Jag antar att de i daxläget är ungdjur du håller, och då går det väl an.

      När de börjar växa till sig lite så börjar de tyvärr också "kräva" lite revir... (Exempelvis) ett par Festae kan mycket väl få för sig att ta hela burken (och en halvmeter utanför också för den delen) i besittning, och då förstår du nog själv vad som händer/kan hända de svagare individerna.

      Som ungdjur går de alla att hålla, men Festaen är inte mycket att se på som ungdjur vill jag påstå (i princip färglös)... Jack Dempsey blir ganska stor och är relativt stridslysten. Jack Demsey + Festae i samma kar (540l) slutar ovillkorligen i stridigheter som man helst vill slippa.

      Salvinicikliden blir inte så hiskeligt stor men är å andra sidan ganska stridslysten, erfarenhetsmässigt så kräver de inte så stora revir så de går nog bra att hålla tillsammmans med någan annan inte alltför storvuxen och aggressiv art.

      Jag hade tidigare en "fullvuxen" Texasciklid(hane) i ett 540l, han tog hela karet i besittning och tolererade inte andra ciklider(annat än yngel/ungdjur), när de blev aningen för stora ((för hans smak) och stora nog att det blev svårt för de andra att hålla sig undan)) slog han ihjäl dem alla. Vet ej om han var extrema aggressiv, men han anföll rutan om man kom för nära, dessutom angrep (bet)han mig när jag skulle rengjöra i karet!!!!!

      Om du absolut vill hålla någon stor och stridslysten ciklid i ditt kar så får du nog nöja dig med ETT par, eventuellt (ofta) går det bra att ha någon/några betydligt mindre art/arter tillsammans med den "härskande arten" ... kanske därför att de inte ser dessa som ett potentiellt hot!?!?!?!? Vid eventuell lek brukar det dock kunna köra ihop sig, och då gäller det att det finns små "gömmor" åt de mindre fiskarna så att de inte får chansen att ha ihjäl varandra.

      Vänliga hälsningar


      F.H.
      /Fredrik

      Kommentar

      • Lejonmarie
        Användare
        • april 2003
        • 429

        #4
        Tack för svaren jg får nog tnka över min mix!

        Jag ser att jag skrivigt fel på min lista hur många jag har, så det är lite bättre i verkligenheten

        Så här ska det va:
        Cichlasoma salvini 1 par
        JackDempsey-cikliden 1 par
        Cichlasoma Geophagus brasilessis 1 par
        Cichlasoma nicarugence 1 par
        Cichlasoma Vieja Synpila ensam hane
        Med andra ord totalt 9 st

        Va sägs om att ta bort nicarugencen!?
        eller är det bättre att ta bort jackdempsyn?

        Tack för utförliga svar.
        Nu ska jag gå och göra rent filtret

        lejonmarie


        Ciklider Syd-central amerika
        ;-) LejonMarie
        540L Vieja synspila
        500L Cichlasoma bocourti

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=105551

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Ta bort den som verkar komma till korta. Min gissning är att det blir nicaraguensen, men jag har själv haft stora aktiva aggressiva nicaraguense.

          Mvh.

          Ola
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Lejonmarie
            Användare
            • april 2003
            • 429

            #6
            Oki doki, vänta och se med andra ord.

            Skulle ju gärna se att jag kan ha kvar: Viejan, salvini och nicarugence.

            Resteraden kan jag tänka mej att avara: JackDempsey, brasilessis.

            Men som sagt det är väl inte jag som bestämmer det.

            Är det annars nån skillnad vilken som jag tar bort av ovan nämnda firrar?

            Efterlyser oxå en bild av brasilessis!
            färgar den ut när den blir större. Mitt par är halvstort och är beige flammiga till färgen och lite ljusblå fläckar vid kinderna.


            Tack igen


            Ciklider Syd-central amerika
            ;-) LejonMarie
            540L Vieja synspila
            500L Cichlasoma bocourti

            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=105551

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #7
              Din trefiskkombination kan funka även om nicaraguensen kan vara för mesig. Mina var det inte, men andra säger det. Vieja synspila kan du nog bara ha en av. Jag tror att den skulle göra rent om den lekte. ÄVen salvini är stygg, men lär inte alltid ta så stora revir. Kombinationen som nog har störst chanser är nog nicaraguense, Jack Dempsey, brasiliensis fast fisk, inredning mm spelar stor roll. Ibland kan man få ett "perfekt" ställningskrig med aggressiva fiskar som bli ganska harmoniskt, medan "snälla" fiskar ibland kan bli riktigt kaosartat. Ett tänkbart scenario är att synspilan simmar runt och håller alla på plats, men att den inte bråkar så mycket då den är ensam. Ett annat scenario är att den förvandlas till en mördarmaskin, något som ibland sker med ensamma fiskar. Bild på brasiliensis http://www.cichlidae.com/gallery/Geo...siliensis.html

              Mvh.

              Ola
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • Lejonmarie
                Användare
                • april 2003
                • 429

                #8
                Tack,

                Ja då får vi hoppas att det inte blir en mördar maskin utan att det funkar bra. Jag hör av mej hur det går, här framöver.

                Tack för bild länken.

                Glad påsk
                Lejonmarie

                Ciklider Syd-central amerika
                ;-) LejonMarie
                540L Vieja synspila
                500L Cichlasoma bocourti

                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=105551

                Kommentar

                • Lejonmarie
                  Användare
                  • april 2003
                  • 429

                  #9
                  Än så länge går det bra men jag ska ta bort lite fisk.
                  Cichlasoma Geophagus brasilessis 1 par ska bort och sen får vi se hur det går.
                  Salvinin är rätt små så det går bra, än så länge.

                  Akvariet har många gömställen där de kan gömma sej.
                  Jag upplever min Synspila som lugn, jag tror det är en hona men är inte säker.
                  ;-) LejonMarie
                  540L Vieja synspila
                  500L Cichlasoma bocourti

                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=105551

                  Kommentar

                  Arbetssätt...