Rädda fiskar (rödciklider)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Guldstrand
    Användare
    • december 2011
    • 24

    Rädda fiskar (rödciklider)

    Hej på er...

    Vi har ca 25 stycken rödciklider i ett akvarium på 300 liter.
    Varje gång någon går förbi akvariet, verkar fiskarna bli väldigt rädda.
    Hur kan detta komma sig, och hur kan man förhindra att de blir så rädda?


    Är tacksam för alla tips och råd.
    ResTransport - förmedlar enkel och säker transport av dina akvariefiskar-/växter
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Låter ju som om de borde vara tillräckligt många. Har du andra firrar?

    Jag hade problem med rädda centralare och för mig löste det sig genom att öka antalet fiskar samt lägga till orädda tetror som gjorde att den modigheten spreds sig till cikliderna.

    Se mer här:
    Jag har ett 720 med BTN. I det akvariet så är firrarna så sjukt rädda. Så snart jag kommer in i rummet så får de spatt och gömmer sig men kommer fram om jag sätter mig stilla framför akvariet. Jag funderar på vad det kan bero på. I samma rum har jag 2 andra akvarier och ingen fisk är rädd i dessa. Inga fönster (i princip).
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Wilhelm
      Användare
      • april 2002
      • 9122

      #3
      Annars kanske det räcker att man går förbi lite oftare??
      mvh Wilhelm

      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


      www.linkopings-akvarieforening.net/
      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

      Kommentar

      • Guldstrand
        Användare
        • december 2011
        • 24

        #4
        Ursprungligen postat av DaRe
        Låter ju som om de borde vara tillräckligt många. Har du andra firrar?
        Ja, jag har 3 Malawi-ciklider också i samma akvarium.
        ResTransport - förmedlar enkel och säker transport av dina akvariefiskar-/växter

        Kommentar

        • Erik Österlund
          Användare
          • januari 2005
          • 3788

          #5
          Är akvariumet lågt placerat (har samma problem i en burk som är 40 cm över golvet)?

          Har du ljust i rummet så att det faller skuggor in i burken när man går förbi?


          I min burk där jag har samma problem har det pågått i tre år så jag tror inte det går över.

          Jag har galet mycket fisk i burken så att det skulle hjälpa att stoppa i fler behöver inte lösa ditt problem. Har du 30+ så är det inte få fiskar som är problemet.

          Jag har märkt att mina blir mer rädda om det blir plötsliga rörelser utanför burken. Dvs om jag kommer från hallen, då "dyker jag helt plötsligt bara upp" i deras ögon. Kommer jag från vardagsrummet (där burken står) vill de ha mat.

          Kommentar

          • Guldstrand
            Användare
            • december 2011
            • 24

            #6
            Akvariet står ca 1 meter från golvet, (kanske lite högre).
            Nej, vi har inte så värst mycket ljus i rummet.
            ResTransport - förmedlar enkel och säker transport av dina akvariefiskar-/växter

            Kommentar

            • Erik Österlund
              Användare
              • januari 2005
              • 3788

              #7
              Kommer man plötsligt fram framför burken eller kan fiskarna se att man kommer?

              Annars kan det vara en dominant fisk som är nojjig och resten hakar på. Får en panik så får alla panik. Du kan ju prova att ta ut den dominante hanen ett tag om du har plats i någon annan burk och se om det blir ngn skillnad.

              Kommentar

              • Guldstrand
                Användare
                • december 2011
                • 24

                #8
                Ursprungligen postat av Erik Österlund
                Kommer man plötsligt fram framför burken eller kan fiskarna se att man kommer?
                Ja, man kommer fram till akvariet, rätt "plötsligt", då det står nära ingången till vardagsrummet.
                ResTransport - förmedlar enkel och säker transport av dina akvariefiskar-/växter

                Kommentar

                • Erik Österlund
                  Användare
                  • januari 2005
                  • 3788

                  #9
                  Jag skulle gissa att det är problemet. Har som sagt samma scenario här hemma och det är väldigt stor skillnad beroende på från vilket håll jag kommer.

                  Kommentar

                  • Mike_Noren
                    Användare
                    • februari 2003
                    • 2695

                    #10
                    Det brukar gå att "lära om" ciklider. Stövla fram till akvariet (dvs smyg inte), ge dem mat och stanna kvar i närheten av akvariet medan de äter. Upprepa varje matning och försök ge lite mat varje gång du går förbi och stanna medan de äter. De flesta ciklider är smarta & glupska nog att på en vecka eller så lära sig att den stora läskiga skuggan betyder mat, inte fara.

                    Det är värre med fisk som inte går att träna med mat, som mina Panaque "LDA 01".

                    Kommentar

                    • Guldstrand
                      Användare
                      • december 2011
                      • 24

                      #11
                      Ursprungligen postat av Mike_Noren
                      Det brukar gå att "lära om" ciklider. Stövla fram till akvariet (dvs smyg inte), ge dem mat och stanna kvar i närheten av akvariet medan de äter. Upprepa varje matning och försök ge lite mat varje gång du går förbi och stanna medan de äter. De flesta ciklider är smarta & glupska nog att på en vecka eller så lära sig att den stora läskiga skuggan betyder mat, inte fara.

                      Det är värre med fisk som inte går att träna med mat, som mina Panaque "LDA 01".
                      Intressant! Ska absolut testa med detta.
                      ResTransport - förmedlar enkel och säker transport av dina akvariefiskar-/växter

                      Kommentar

                      Arbetssätt...