Sänka PH

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Uffe Lindström
    Användare
    • maj 2005
    • 285

    Sänka PH

    Jag har kring ph 8 i min brunn och provat alkottar, torv i massor men får bara ner PH till ca. 7 sen stiger det igen.

    Jag kör osmos-filter men det vattnet till en tunna (ca. 40-50 l) där jag har alkottar och torv och även ekextrakt. Då är PH-värdet ca. 5. Kör över i akvariet (1200 l). Så har jag säkert kört 30 gånger under ett par veckor och fortfarande går PH-värdet upp till 7.8

    Är det någon som testat det här medlet att sänka och stabilisera ett "lågt" PH-värde?
    Waterlife pH 6,5 Buffer stabilisator

    Mvh
    Uffe
    www.youtube.com/user/Uffelimpan
  • Mike_Noren
    Användare
    • februari 2003
    • 2695

    #2
    Ursprungligen postat av Uffe Lindström
    Jag kör osmos-filter men det vattnet till en tunna (ca. 40-50 l) där jag har alkottar och torv och även ekextrakt. Då är PH-värdet ca. 5. Kör över i akvariet (1200 l). Så har jag säkert kört 30 gånger under ett par veckor och fortfarande går PH-värdet upp till 7.8
    Du har kalksten i akvariet, dvs kalkhaltiga stenar eller kalkhaltig sand. Tills kalkstenen är borta kommer du aldrig att komma ner under 7.5 - 7.7 vad du än gör, kalkstenen klarar att neutralisera mängder med syra.

    När kalkstenen är borta bör det räcka att köra med osmosvatten och torv för att komma så lågt du vill.

    Kommentar

    • Uffe Lindström
      Användare
      • maj 2005
      • 285

      #3
      Ursprungligen postat av Mike_Noren
      Du har kalksten i akvariet, dvs kalkhaltiga stenar eller kalkhaltig sand. Tills kalkstenen är borta kommer du aldrig att komma ner under 7.5 - 7.7 vad du än gör, kalkstenen klarar att neutralisera mängder med syra.

      När kalkstenen är borta bör det räcka att köra med osmosvatten och torv för att komma så lågt du vill.
      Jag kör med Biltemas blästersand. Någon med erfarenhet om den är väldigt kalkhaltig?
      Sen har några rödaktiga stenar som jag tagit från naturen förutom massa rötter.
      Jag vet inte vad det är för bergart...
      www.youtube.com/user/Uffelimpan

      Kommentar

      • doohan
        NCS Medlem
        • augusti 2004
        • 1607

        #4
        Har

        du provat PH- ? Brukade köra PH+ förr innan jag upptäckte bikarbonat som var mycket billigare.

        Kommentar

        • Mats
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 804

          #5
          Hej.
          Den röda sten som du har kan du prova med citronsyra eller saltsyra om den innehåller kalk.
          mvh Mats
          http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

          Kommentar

          • Uffe Lindström
            Användare
            • maj 2005
            • 285

            #6
            Ursprungligen postat av doohan
            du provat PH- ? Brukade köra PH+ förr innan jag upptäckte bikarbonat som var mycket billigare.
            Jag har provat med PH- också. Förmodlingen har jag nåt kalkhaltig i inredningen, kanske.
            Men det som inte gör det klockrent är att brunnsvattnet är närmare PH 8 och att det är kanske grundproblemet och som driver upp PH hela tiden. Men kanske är det även så att Biltemas blästersand gör en PH höjning och jag undrade om någon har erfarenhet av Biltemas blästersand och dess PH påverkan.
            Man vill ju veta mer än en gissning innan man byter sand i ett stort akvarium som är i gång.
            www.youtube.com/user/Uffelimpan

            Kommentar

            • Uffe Lindström
              Användare
              • maj 2005
              • 285

              #7
              Ursprungligen postat av Mats
              Hej.
              Den röda sten som du har kan du prova med citronsyra eller saltsyra om den innehåller kalk.
              mvh Mats
              Jag får göra det som första steg. Det funkar väl med sånt här avkalkningmedel för kaffebryggare?
              www.youtube.com/user/Uffelimpan

              Kommentar

              • Jonny
                Användare
                • mars 2010
                • 231

                #8
                Ursprungligen postat av Uffe Lindström
                Jag får göra det som första steg. Det funkar väl med sånt här avkalkningmedel för kaffebryggare?
                Då bör du ju kunna testa sanden likadant kanske. E ju bara o ta upp e handfull!!

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  #9
                  Har du lyckats få ned ditt pH?
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  Arbetssätt...