Ytterfilter i vattnet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rogli
    Användare
    • mars 2011
    • 119

    Ytterfilter i vattnet

    Jag har köpt ett Eheimytterfilter begagnat. Det läckte, så jag bytte packning. Till min besvikelse läcker det ändå och jag kan inte lokalisera varifrån.
    Om jag nu inte hittar läckan, undrar jag om det går att ställa ner hela paketet i akvariet och använda det som innerfilter. Närmast är det elen jag fruktar att stoppa ner under vattnet. Å andra sidan ska väl allt sånt bara inkapslat?
  • Mumin
    Användare
    • mars 2011
    • 69

    #2
    Ja, detär nog inkapslat, men särskilt sannolikt att det ska gå att använda som innerfilter är det inte.
    El som ska användas i våtutrymmen ska var märkt med symbolen två kvadrater, den ena inuti den andra.
    Men risken är att du drar huvudsäkringen efter tio sekunder eller nåt och då har du brännt pengarna till nya inner- ytter- filter för de närmaste tio åren.

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Det går nog knappast att dränka den, men visst borde det gå att få till läckaget.

      En rejäl genomgång av alla tänkbara ställen?
      Senast redigerad av DaRe; 03 december 2011, 14:32.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • endymion

        #4
        Vilken modell är det?

        Kommentar

        • kaj.p
          Användare
          • april 2002
          • 2294

          #5
          Här går det fint.
          Diskussällskapet
          www.diskusforum.se

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #6
            Oj, är de så täta även utifrån?1
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • Pabbe
              NCS Medlem
              • september 2006
              • 1805

              #7
              Ursprungligen postat av kaj.p
              Här går det fint.
              Huuh! Jag som brukar tycka att ej helt dränkbara doppvärmare känns opålitligt...

              Kommentar

              • aejohansson
                Användare
                • maj 2011
                • 432

                #8
                Ursprungligen postat av Rogli
                Jag har köpt ett Eheimytterfilter begagnat. Det läckte, så jag bytte packning. Till min besvikelse läcker det ändå och jag kan inte lokalisera varifrån.
                Om jag nu inte hittar läckan, undrar jag om det går att ställa ner hela paketet i akvariet och använda det som innerfilter. Närmast är det elen jag fruktar att stoppa ner under vattnet. Å andra sidan ska väl allt sånt bara inkapslat?
                Jag skulle inte ens överväga att göra det. Men vad är det för modell? Eheim läcker ibland på andra ställen än just i skarven till filterbehållaren, de kan läcka genom toppen där det väl sitter någon typ av primer på vissa modeller om jag inte minns tokigt. Men det du kan göra är att stryka vaselin på packningen när du sätter dit den och sen testa skruva isär och byta de packningar som sitter på pumphuvudet.

                Kommentar

                • Rogli
                  Användare
                  • mars 2011
                  • 119

                  #9
                  Det är en Eheim Pro model 2224.
                  Det ser ut som om säljaren var medveten om problemet eftersom det är smetat med någon slags fett lite här och där.

                  Jag tror nu inte att jag törs dränka pumpen även om det uppenbarligen tycks gå bra för Kaj.P. Vill kunna sova lugnt också...

                  Kommentar

                  • kaj.p
                    Användare
                    • april 2002
                    • 2294

                    #10
                    Inte min pump utan sprang på detta i Holland nyligen. Ock inte i ett kar utan fem. De menade dock att så brukade de göra o det skulle inte vara något konstigt med det.
                    Diskussällskapet
                    www.diskusforum.se

                    Kommentar

                    • Rogli
                      Användare
                      • mars 2011
                      • 119

                      #11
                      Ursprungligen postat av kaj.p
                      Inte min pump utan sprang på detta i Holland nyligen. Ock inte i ett kar utan fem. De menade dock att så brukade de göra o det skulle inte vara något konstigt med det.
                      Ok! Hmm...

                      Kommentar

                      • knockout
                        Användare
                        • juli 2008
                        • 82

                        #12
                        Ursprungligen postat av kaj.p
                        Inte min pump utan sprang på detta i Holland nyligen. Ock inte i ett kar utan fem. De menade dock att så brukade de göra o det skulle inte vara något konstigt med det.
                        Men jag gissar att det där är en äldre, "klassisk" eheimmodell med "pumpskalle" under tunnt plastlock. Den "lösa" pumpen är kanske sänkbar?

                        Kommentar

                        • kataflugan
                          Användare
                          • juni 2011
                          • 4

                          #13
                          Jag hadde samma problem men det visade sej vara slang anslutningen till pumpen som inte var riktigt tät bytte den och har ej haft några problem sedan dess.

                          Kommentar

                          • joelit
                            Användare
                            • december 2011
                            • 31

                            #14
                            Har du en sån här på ditt ytterfilter? Om du inte har smort in den så gör det!

                            Hur är clipsen på ytterfiltret? Spänner dem åt eller har dem blivit nötta?
                            Festina lente!
                            Våran lokal

                            Kommentar

                            Arbetssätt...