Filter för 540-liters akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Loafern
    Användare
    • november 2011
    • 28

    Filter för 540-liters akvarium

    Har precis köpt ett 540-liters akvarium. I det ingick ett innerfilter, EHEIM PowerLine 2252. Även om det är bra tryck i det så känns det i minsta laget för ett så stort akvarium. Min fråga är således om jag bör komplettera med en pump, innerfilter eller ytterfilter?

    Har tänkt fylla akvariet med malawi-ciklider samt göra veckovisa vattenbyten.
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Du behöver nog mer filtervolym skulle jag tippa. komplettera med ett ytterfilter det kanske inte behöver ha ashögt tryck i alla fall om du behåller 2252:an.

    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Loafern
      Användare
      • november 2011
      • 28

      #3
      Tack för ditt svar David. Vad är anledningen till att du rekommenderar just ett ytterfilter och inte ett innerfilter till? Får man mer filtervolym i ett ytterfilter?

      Kommentar

      • Erik Österlund
        Användare
        • januari 2005
        • 3788

        #4
        Ursprungligen postat av Loafern
        Tack för ditt svar David. Vad är anledningen till att du rekommenderar just ett ytterfilter och inte ett innerfilter till? Får man mer filtervolym i ett ytterfilter?
        Jag heter iofs inte David men tar mig friheten att svara ändå

        Ja i ett ytterfilter får man generellt mer filtervolym än i ett innerfilter. Ytterfilter kräver inte heller lika mycket underhåll som ett innerfilter. Ytterfilter kanske du behöver rengöra en gång om året eller ännu mer sällan beroende på belastningsgraden i burken.

        Däremot kan du ju ha innerfilter i form av filtermaterial i en modul med ett powerhead. Då kan du få riktigt stor volym (större än ytterfilter) på filtret.

        Moduler kan du antingen bygga själv, köpa färdiga (finns många olika tillverkare).

        Ska du ha malawi i burken så ska du ha bra rörelse på vattenytan så vattnet syresätts ordentligt. Det behöver inte automatiskt betyda att du måste ha kraftiga pumpar.

        Ett annat alternativ som själv har börjat klura på nästa gång jag köper ny burk är att ha en sump. Då kan vi snacka stort filter som dessutom är enklare att underhålla. Men det kräver ju lite modifieringar av en redan färdig burk.

        Kommentar

        • Loafern
          Användare
          • november 2011
          • 28

          #5
          Tack för dessa tips och råd. Akvariet står i garaget så jag har kommer inte att satsa på moduler. Det har jag däremot i ett liknande akvarium som står i vardagsrummet. Där satsar jag mer på utseendet. Det slutade med att jag beställde ett Aquael Turbofilter 1500 l/h. Det var förvånansvärt billigt. Hoppas bara att man inte får vad man betalar för.

          Kommentar

          • Nikost
            Användare
            • augusti 2010
            • 16

            #6
            Tjena!

            Håller precis på att shoppa efter innefilter och såg detta som ett billigare alternativ till Eheim 2252. Vad tycker du nu om detta Aquael? Kan du rekommendera det?

            Mvh
            Niklas

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              #7
              Jag tycker de jag har är asbra, men som sagt de siter i en modul. Ett alternativ är att man tar ett elrör i lagom dimension och trycker fast det på insuget till aquel power headen. Samt borrar en massa hål i elröret. Därefter trycker man på en filtermattestrumpa. Finns runda 10cm i diameter med ett hål i mitten där man kan trycka in röret. Då sugs vatten in genom "strumpan" som agerar filter. Det tror jag fungerar hyggligt.
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              Arbetssätt...